Klasicismus v Evropské kultuře: Porovnání verzí
(Založena nová stránka s textem „= Klasicismus v evropské kultuře = * objevuje se v evropské kultuře od 17.století, zejména ve Francii * vytváří se nový směr -> nastoluje nová…“) |
(Žádný rozdíl)
|
Aktuální verze z 24. 5. 2018, 07:45
Obsah
Klasicismus v evropské kultuře
- objevuje se v evropské kultuře od 17.století, zejména ve Francii
- vytváří se nový směr -> nastoluje nová, jednotná pravidla -> pevný, přesný systém pravidel, podle kterých se vytvářejí umělecká díla
- je reflexí renesance -> v řadě případů se renesancí inspiruje
- nejde zde o individualismus, spíše kolektivismus -> podřízení člověka většinové společnosti -> krása klasicismu je zvýrazňována v přírodě a pravdě
- typické pro hrdinu jsou nadčasové charakterové vlastnosti, universální vlastnosti
- pravidla pro klasicismus napsal "Nicolas Boileau" -> (1636-1711) -> napsal dílo Umění básnické -> k tomuto dílu napsal určité pravidla, která se pak začala používat v Evropě všude
- drama -> dodržování Aristotelovi myšlenky tří jednot
- místo -> příběh, který se odehrával, tak se musel odehrávat na jednom místě
- čas -> v průběhu 24 hodin -> dohrát
- děj -> má být jednotný, bez odboček
- tragikomedie nepřipadal v úvahu -> buď tragedie, nebo komedie
- komentátoři děje -> rezonéři -> vyjadřovali poznámky mínění autora
- typický verš tragédie -> alexandrín -> střídají se 13-ti a 12-ti slabičné verše
- jambický verš -> velmi netypický, protože začíná nepřízvučnou slabikou
Dělení literatury
Vysoká literatura
- vznešené náměty z historie, z doby Antiky, z mytologie (óda -> lyrika, epos -> epika , tragédie -> drama)
Nízká literatura
- náměty ze současného života, odlehčená zábavná díla (bajka, satira, komedie)
- na rozdíl od vysoké literatury byli hlavní hrdinové nevznešení, bylo to zábavné
Moliere
- kritický a ironický pohled na společnost -> vyjádřeno humorně
- v jeho dílech jsou po většinou služky/sluhové chytřejší než měšťané/šlechtici
Tartuffe
- veršovaná komedie
- Moliere tuto hru dvakrát předělával
- hra vyznívá jako kritika církve
- namířené proti udavačství
- člověk se vetře do rodiny bohatého měšťana Orgona
- Tartuffe, který se dostane do té rodiny, postupně ovládne rodinu Orgona
- ke zničení rodiny nakonec zabrání král a nechá zatknout Tartuffa
Don Juan
- milovník žen
- pokrytec
Misantrop
- jedná se o komedii
- příběh člověka, který je rozčarovaný z nepříjemností, které se mu stanou v životě
- žije jako člověk u královského dvora
Lakomec
- dodnes často uváděna v divadlech
- kritika touhy po majetku
- postava lichváře Harpagona
- Harpagon je ochotný pr peníze udělat prakticky vše
- děj je o ztrátě jeho kasičky, pokladnice (obrovská tragédie)
- hra je inspirována hrou Zlatý hrnec
Měšťák šlechticem
- měšťané usilovali o získání šlechtického titulu
- král dovolil kupování šlechtického titulu
- král zesměšňuje chování měšťanů, ze kterých se stanou šlechticové
Zdravý nemocný
- kritika měšťáků
- příběh hypochondra (myslí si, že je neustále nemocný)
- příběh Argana, který si namlouvá že je nemocný a obtěžuje s tím okolí