Emocionální procesy, volní procesy, psychické stavy, socializace, chyby v hodnocení lidí: Porovnání verzí

Z Studijní materiály
Přejít na: navigace, hledání
(Založena nová stránka s textem „ == Motivační procesy[editovat | editovat zdroj] == === Emocionální procesy[editovat | editovat zdroj] === * při emocionálních procesech něco…“)
 
 
Řádek 1: Řádek 1:
  
== Motivační procesy[editovat | editovat zdroj] ==
+
== Motivační procesy ==
  
=== Emocionální procesy[editovat | editovat zdroj] ===
+
=== Emocionální procesy ===
 
* při emocionálních procesech něco hodnotíme
 
* při emocionálních procesech něco hodnotíme
 
* co děláme a prožíváme uspokojení, nebo zklamání
 
* co děláme a prožíváme uspokojení, nebo zklamání
 
* hodnocení: příjemné XXX nepříjemné
 
* hodnocení: příjemné XXX nepříjemné
  
==== Projevy citů[editovat | editovat zdroj] ====
+
==== Projevy citů ====
 
* mimika, pocení, zabarvení hlasu, zrychlení tepu, nebo dechu, zrudnutí
 
* mimika, pocení, zabarvení hlasu, zrychlení tepu, nebo dechu, zrudnutí
 
* toto je biologická stránka citů
 
* toto je biologická stránka citů
Řádek 13: Řádek 13:
 
* toto je společenská stránka citů
 
* toto je společenská stránka citů
  
==== Vlastnosti emocí[editovat | editovat zdroj] ====
+
==== Vlastnosti emocí ====
 
* subjektivita -> všechny emoce jsou subjektivní (na stejnou situaci mohou lidé odpovídat různými emocemi (hněv, nebo strach)
 
* subjektivita -> všechny emoce jsou subjektivní (na stejnou situaci mohou lidé odpovídat různými emocemi (hněv, nebo strach)
* spontánnost -> emoce se spouští samovolně -> spontánně
+
* spontánnost -> emoce se spouští samovolně -> spontánně  
* aktuálnost -> emoce se odehrávají bezprostředně -> okamžitá reakce na nějakou situaci
+
* aktuálnost -> emoce se odehrávají bezprostředně -> okamžitá reakce na nějakou situaci  
* polarita -> emoce lze rozdělit na kladné a záporné
+
* polarita -> emoce lze rozdělit na kladné a záporné  
 
* ambivalence -> (rozporuplnost) -> míchání příjemných pocitu s nepříjemnými (příjemný strach, někoho si vážíme a máme z něho strach)
 
* ambivalence -> (rozporuplnost) -> míchání příjemných pocitu s nepříjemnými (příjemný strach, někoho si vážíme a máme z něho strach)
* stereotypnost -> city se opakují -> na určité situace reagujeme stejně
+
* stereotypnost -> city se opakují -> na určité situace reagujeme stejně  
* adaptace -> city jsou schopné se přizpůsobovat intenzitě
+
* adaptace -> city jsou schopné se přizpůsobovat intenzitě  
  
==== Rozdělení emocí[editovat | editovat zdroj] ====
+
==== Rozdělení emocí ====
 
* aktivní (stenické) -> povzbuzují nás k aktivní činnosti emoce -> (láska, nenávist)
 
* aktivní (stenické) -> povzbuzují nás k aktivní činnosti emoce -> (láska, nenávist)
 
* pasivní (astenické) -> nepovzbuzují nás, ale tlumí nás -> (smutek)
 
* pasivní (astenické) -> nepovzbuzují nás, ale tlumí nás -> (smutek)
Řádek 29: Řádek 29:
 
* vyšší city -> (jen člověk) -> vznikají pomaleji, ale mají dlouhodobější ráz
 
* vyšší city -> (jen člověk) -> vznikají pomaleji, ale mají dlouhodobější ráz
 
** morální city -> čestnost, sobectví
 
** morální city -> čestnost, sobectví
** estetické -> nauka o kráse a ošklivosti -> vnímání krásného či ošklivého
+
** estetické -> nauka o kráse a ošklivosti -> vnímání krásného či ošklivého  
 
** intelektuální city -> při řešení problémů -> zvědavost, neklid, nervozita
 
** intelektuální city -> při řešení problémů -> zvědavost, neklid, nervozita
 
** sociální city-> obava, úcta, obdiv
 
** sociální city-> obava, úcta, obdiv
  
==== Zvláštní druhy emocí[editovat | editovat zdroj] ====
+
==== Zvláštní druhy emocí ====
 
* nálady -> emocionální stavy dodávající zážitkům určité citové zabarvení (smutek, stesk, podráždění)
 
* nálady -> emocionální stavy dodávající zážitkům určité citové zabarvení (smutek, stesk, podráždění)
 
* afekty -> silné, bouřlivě probíhající krátkodobé emocionální zážitky (nejen člověk, ale i zvíře), (vztek, zděšení, strach, nadšení, zoufalství) -> spíše ženy (ženy jsou více náladové)
 
* afekty -> silné, bouřlivě probíhající krátkodobé emocionální zážitky (nejen člověk, ale i zvíře), (vztek, zděšení, strach, nadšení, zoufalství) -> spíše ženy (ženy jsou více náladové)
 
* vášně -> silné hluboké city, které nás mohou ovládnout -> mají vliv nejen na myšlení, ale i na činnost (sběratelské, sportovní, hromadění věcí, majetku)
 
* vášně -> silné hluboké city, které nás mohou ovládnout -> mají vliv nejen na myšlení, ale i na činnost (sběratelské, sportovní, hromadění věcí, majetku)
  
==== Emoční inteligence EQ[editovat | editovat zdroj] ====
+
==== Emoční inteligence EQ ====
 
* schopnost, na které může záviset naše úspěšnost v životě
 
* schopnost, na které může záviset naše úspěšnost v životě
 
* umožňuje člověku zvládat sám sebe
 
* umožňuje člověku zvládat sám sebe
* umožňuje nám dobře se orientovat ve vlastních amocích a zvládat je
+
* umožňuje nám dobře se orientovat ve vlastních amocích a zvládat je  
 
* je to i schopnost empatie -> vcítit se do emocí jiného člověka (porozumění)
 
* je to i schopnost empatie -> vcítit se do emocí jiného člověka (porozumění)
* EQ -> emoční kvocient
+
* EQ -> emoční kvocient
  
=== Volní procesy[editovat | editovat zdroj] ===
+
=== Volní procesy ===
  
==== Vůle[editovat | editovat zdroj] ====
+
==== Vůle ====
 
* je to důležitá složka naší osobnosti
 
* je to důležitá složka naší osobnosti
* díky vůli můžeme dosahovat určitých cílů
+
* díky vůli můžeme dosahovat určitých cílů  
* vůle je součástí našeho vědomého já
+
* vůle je součástí našeho vědomého já  
* závisí na vrozených dispozicích, ale rozvíjí se i učením ve společnosti
+
* závisí na vrozených dispozicích, ale rozvíjí se i učením ve společnosti  
 
* vůle souvisí s volbou a vedením (musím splnit to, co jsem si řekl že splním)
 
* vůle souvisí s volbou a vedením (musím splnit to, co jsem si řekl že splním)
* typické vlastnosti lidí se silnou vůlí : rozhodný, odolný, povzbuzuje se
+
* typické vlastnosti lidí se silnou vůlí : rozhodný, odolný, povzbuzuje se
* typické vlastnosti lidí se slabou vůlí : nerozhodnost, nevytyčuje si cíle, je váhavý, kolísavý
+
* typické vlastnosti lidí se slabou vůlí : nerozhodnost, nevytyčuje si cíle, je váhavý, kolísavý  
* extrémní podoby vůle :
+
* extrémní podoby vůle :
 
** hypervůle -> stále náročnější cíle, zvyšují sebevědomí (člověk ztrácí brzdu a může dojít k ohrožení života)
 
** hypervůle -> stále náročnější cíle, zvyšují sebevědomí (člověk ztrácí brzdu a může dojít k ohrožení života)
** hypovůle -> apatie, člověk se bojí vytyčovat si cíle, extrémní nerozhodnost
+
** hypovůle -> apatie, člověk se bojí vytyčovat si cíle, extrémní nerozhodnost  
* vůle je u člověka spojena s řečí -> pobízení se, rozkazování si
+
* vůle je u člověka spojena s řečí -> pobízení se, rozkazování si  
  
===== Faktory ovlivňující vůli[editovat | editovat zdroj] =====
+
===== Faktory ovlivňující vůli =====
 
* rozhodování -> musíme zvolit nějakou cest, nějaký cíl, jak budeme pokračovat (je hodně důležitá správná volba)
 
* rozhodování -> musíme zvolit nějakou cest, nějaký cíl, jak budeme pokračovat (je hodně důležitá správná volba)
 
* prostředky -> je dobré rozmyslet co budu potřebovat k dosáhnutí cíle
 
* prostředky -> je dobré rozmyslet co budu potřebovat k dosáhnutí cíle
* realizace -> už skutečně jdu za tím cílem -> konkrétní cesta
+
* realizace -> už skutečně jdu za tím cílem -> konkrétní cesta  
  
===== Vlastnosti vůle[editovat | editovat zdroj] =====
+
===== Vlastnosti vůle =====
* asertivita -> je schopnost prosadit svůj názor, ale respektovat názory druhých
+
* asertivita -> je schopnost prosadit svůj názor, ale respektovat názory druhých  
 
* odolnost -> nesmíme se nechat zviklat -> na cestě bude mnoho překážek
 
* odolnost -> nesmíme se nechat zviklat -> na cestě bude mnoho překážek
* iniciativa -> je to aktivita člověka, aktivní úsilí
+
* iniciativa -> je to aktivita člověka, aktivní úsilí  
* sebekontrola -> mít přehled o všem co se děje, nenechat se unést emocemi
+
* sebekontrola -> mít přehled o všem co se děje, nenechat se unést emocemi  
 
* pružnost -> přizpůsobivost, neboli adaptabilita
 
* pružnost -> přizpůsobivost, neboli adaptabilita
* vytrvalost -> chceme-li něčeho dosáhnout, musíme být vytrvalí
+
* vytrvalost -> chceme-li něčeho dosáhnout, musíme být vytrvalí  
  
== Psychické stavy[editovat | editovat zdroj] ==
+
== Psychické stavy ==
 
* vyjadřují momentální charakteristiku člověka
 
* vyjadřují momentální charakteristiku člověka
* dobrý psychický stav -> lepší výsledek
+
* dobrý psychický stav -> lepší výsledek  
 
* špatný psychický stav -> horší výsledek
 
* špatný psychický stav -> horší výsledek
 
* psychický stav organismu se mění v průběhu dne, týdne, roku
 
* psychický stav organismu se mění v průběhu dne, týdne, roku
 
* celkový stav organismu se označuje jako aktivace
 
* celkový stav organismu se označuje jako aktivace
  
==== Aktivace[editovat | editovat zdroj] ====
+
==== Aktivace ====
 
* stupně aktivace
 
* stupně aktivace
 
** nízká aktivace -> stav spánku, uvolňuje se svalstvo, dochází k útlumu
 
** nízká aktivace -> stav spánku, uvolňuje se svalstvo, dochází k útlumu
 
** snížená aktivace -> stav mezi bělostí a spánkem, může to být při usínání, nebo když přijdeme unavení domů
 
** snížená aktivace -> stav mezi bělostí a spánkem, může to být při usínání, nebo když přijdeme unavení domů
** střední aktivace -> stav bdělosti, stav ve kterém se my pohybujeme po většinu dne, člověk se cítí být svěží, odpočatý, může se soustředit
+
** střední aktivace -> stav bdělosti, stav ve kterém se my pohybujeme po většinu dne, člověk se cítí být svěží, odpočatý, může se soustředit  
 
** zvýšená aktivace -> stav napětí, při nějakých náročnějších situacích (sport, atd.) -> zvýšená pozornost
 
** zvýšená aktivace -> stav napětí, při nějakých náročnějších situacích (sport, atd.) -> zvýšená pozornost
 
** vysoká aktivace -> opak nízké, je to chvíle, kdy se chystáme podat maximální výkon, organismus jede na maximum
 
** vysoká aktivace -> opak nízké, je to chvíle, kdy se chystáme podat maximální výkon, organismus jede na maximum
 
* křivka výkonu studentů (studenti jsou nejvíce aktivní dopoledne, odpoledne už tolik ne)
 
* křivka výkonu studentů (studenti jsou nejvíce aktivní dopoledne, odpoledne už tolik ne)
  
=== Vědomí[editovat | editovat zdroj] ===
+
=== Vědomí ===
* René Descartes -> zavedl vědomí
+
* René Descartes -> zavedl vědomí  
 
* jáství - sebeuvědomování, uvědomování si vlastní existence, prostoru a času
 
* jáství - sebeuvědomování, uvědomování si vlastní existence, prostoru a času
* vědomí podmiňuje bdělost (vigilita) a jasnost (lucidita)
+
* vědomí podmiňuje bdělost (vigilita) a jasnost (lucidita)
* změněné stavy vědomí -> spánek, extáze, hypnóza, apatie
+
* změněné stavy vědomí -> spánek, extáze, hypnóza, apatie  
  
==== Poruchy vědomí[editovat | editovat zdroj] ====
+
==== Poruchy vědomí ====
  
===== Kvantitativní[editovat | editovat zdroj] =====
+
===== Kvantitativní =====
 
* somnolence -> zvýšený stav ospalosti (díky lékům, požití alkoholu, při extrémní únavě)
 
* somnolence -> zvýšený stav ospalosti (díky lékům, požití alkoholu, při extrémní únavě)
* synkopa (mdloba) -> krátkodobá mdloba
+
* synkopa (mdloba) -> krátkodobá mdloba  
 
* koma -> hluboké bezvědomí (příčinou mohou být otravy, úrazy hlavy, silné nemoci)
 
* koma -> hluboké bezvědomí (příčinou mohou být otravy, úrazy hlavy, silné nemoci)
* mozková smrt -> dochází k ní postupně při zástavě srdce (okysličená krev neproudí do mozku, začínají odumírat mozkové buňky, po 5-6 minutách až buňky začínají odumírat
+
* mozková smrt -> dochází k ní postupně při zástavě srdce (okysličená krev neproudí do mozku, začínají odumírat mozkové buňky, po 5-6 minutách až buňky začínají odumírat  
  
===== Kvalitativní[editovat | editovat zdroj] =====
+
===== Kvalitativní =====
 
* amence -> zmatenost, člověk má poruchy vnímání, halucinace, poruchy myšlení, desorientace
 
* amence -> zmatenost, člověk má poruchy vnímání, halucinace, poruchy myšlení, desorientace
 
* delirium -> akutní zmatenost, zde už se jedná o duševní poruchu, poruchy paměti (příčinou je nadměrné požívání drog, nebo alkoholu)
 
* delirium -> akutní zmatenost, zde už se jedná o duševní poruchu, poruchy paměti (příčinou je nadměrné požívání drog, nebo alkoholu)
* agonie -> porucha vědomí, objevuje se u člověka ve chvíli umírání
+
* agonie -> porucha vědomí, objevuje se u člověka ve chvíli umírání  
 
* mrákotné stavy -> náhlé ztráty a návraty vědomí (nejsou moc bezpečné)
 
* mrákotné stavy -> náhlé ztráty a návraty vědomí (nejsou moc bezpečné)
  
=== Pozornost[editovat | editovat zdroj] ===
+
=== Pozornost ===
* je psychický stav, který nám umožňuje se soustředit po nějakou dobu
+
* je psychický stav, který nám umožňuje se soustředit po nějakou dobu  
* pozornost závisí na temperamentu (dědičnost), nervové soustavě a charakteru
+
* pozornost závisí na temperamentu (dědičnost), nervové soustavě a charakteru  
 
* vjemy mají výběrovou povahu
 
* vjemy mají výběrovou povahu
* pozornost je patrná navenek -> mimika, gestikulace
+
* pozornost je patrná navenek -> mimika, gestikulace  
  
===== Bezděčná[editovat | editovat zdroj] =====
+
===== Bezděčná =====
 
* aniž bychom chtěli tak něco přitáhne naši pozornost (silný zvuk, prudké světlo, vůně, pach -> něco co se vymyká normálu)
 
* aniž bychom chtěli tak něco přitáhne naši pozornost (silný zvuk, prudké světlo, vůně, pach -> něco co se vymyká normálu)
* je projevem vrozeného orientačního reflexu -> má k dispozici člověk i zvíře -> umožňuje nám reagovat na změnu prostředí
+
* je projevem vrozeného orientačního reflexu -> má k dispozici člověk i zvíře -> umožňuje nám reagovat na změnu prostředí    
  
===== Záměrná[editovat | editovat zdroj] =====
+
===== Záměrná =====
 
* je vedená určitým cílem, vůlí, něčeho chceme dosáhnout
 
* je vedená určitým cílem, vůlí, něčeho chceme dosáhnout
* záměrně hledáme nějaký nedostatek
+
* záměrně hledáme nějaký nedostatek  
  
==== Vlastnosti pozornosti[editovat | editovat zdroj] ====
+
==== Vlastnosti pozornosti ====
 
* soustředěnost -> čím je menší okruh objektů, na které se musíme soustředit, tím lepší je soustředěnost
 
* soustředěnost -> čím je menší okruh objektů, na které se musíme soustředit, tím lepší je soustředěnost
 
* intenzita -> do jaké míry se dokážeme soustředit (když koukáme na televizi tak nevnímáme okolí)
 
* intenzita -> do jaké míry se dokážeme soustředit (když koukáme na televizi tak nevnímáme okolí)
* rozdělení -> musíme se soustředit na dva a více úkolů najednou
+
* rozdělení -> musíme se soustředit na dva a více úkolů najednou  
* přenášení -> přechod k jiné činnosti a vracení se zpět k té první činnosti
+
* přenášení -> přechod k jiné činnosti a vracení se zpět k té první činnosti  
 
* stálost -> dlouhodobé udržování pozornosti na něčem (důležitou roli sehrává motivace)
 
* stálost -> dlouhodobé udržování pozornosti na něčem (důležitou roli sehrává motivace)
 
* fluktuace -> dochází ke střídání příklonu a odklonu pozornosti (můžeme ovlivnit svojí vůlí)
 
* fluktuace -> dochází ke střídání příklonu a odklonu pozornosti (můžeme ovlivnit svojí vůlí)
 
* rozptýlenost -> vzniká v důsledku nějakého útlumu (nedokážeme udržet pozornost)
 
* rozptýlenost -> vzniká v důsledku nějakého útlumu (nedokážeme udržet pozornost)
  
==== Poruchy pozornosti[editovat | editovat zdroj] ====
+
==== Poruchy pozornosti ====
 
* roztržitost -> vzniká jako důsledek nadměrné koncentrace (jsme hodně přemýšlivý, honí se nám spoustu myšlenek hlavou)
 
* roztržitost -> vzniká jako důsledek nadměrné koncentrace (jsme hodně přemýšlivý, honí se nám spoustu myšlenek hlavou)
* nadměrná fluktuace (těkavost) -> člověk není schopen udržet pozornost na čemkoli
+
* nadměrná fluktuace (těkavost) -> člověk není schopen udržet pozornost na čemkoli  
* zúžení pozornosti (tunelové vidění) -> může k němu dojít ve chvílích určité paniky, člověk se příliš soustředí na bezvýznamné věci
+
* zúžení pozornosti (tunelové vidění) -> může k němu dojít ve chvílích určité paniky, člověk se příliš soustředí na bezvýznamné věci  
  
==== Maximální pozornost[editovat | editovat zdroj] ====
+
==== Maximální pozornost ====
 
* děti předškolního věku -> max 10 minut
 
* děti předškolního věku -> max 10 minut
 
* děti mladšího školního věku -> 15 minut
 
* děti mladšího školního věku -> 15 minut
* starší školní věk -> 30 minut
+
* starší školní věk -> 30 minut  
* dospělost -> 45 minut
+
* dospělost -> 45 minut  
  
=== Tréma[editovat | editovat zdroj] ===
+
=== Tréma ===
 
* psychický stav, který řadě lidí komplikuje život
 
* psychický stav, který řadě lidí komplikuje život
* je to určitý strach, nebo obava ze svojí vlastní neschopnosti
+
* je to určitý strach, nebo obava ze svojí vlastní neschopnosti  
* až 90% žáků má obavy před zkoušením
+
* až 90% žáků má obavy před zkoušením  
* říká se že určitá dávka trémy je vhodná -> aktivizuje člověka
+
* říká se že určitá dávka trémy je vhodná -> aktivizuje člověka  
 
* pokud je tréma až moc silná, tak to má negativní dopad (paralizuje člověka)
 
* pokud je tréma až moc silná, tak to má negativní dopad (paralizuje člověka)
  
=== Jak překonat trému?[editovat | editovat zdroj] ===
+
=== Jak překonat trému? ===
 
* věřit si
 
* věřit si
* musím pro tu věc něco udělat
+
* musím pro tu věc něco udělat  
* připravenost
+
* připravenost  
  
 
= Socializace =
 
= Socializace =
 
* je proces začleňování člověka do společnosti (chápání společnosti, kultury)
 
* je proces začleňování člověka do společnosti (chápání společnosti, kultury)
* člověk se snaží pochopit společnost
+
* člověk se snaží pochopit společnost  
* od doby, kdy se člověk narodí, na něj společnost působí
+
* od doby, kdy se člověk narodí, na něj společnost působí  
 
* psychologové vedli diskuze o tom, jestli člověk má sociální instinkt
 
* psychologové vedli diskuze o tom, jestli člověk má sociální instinkt
 
* člověk žádný sociální instinkt nemá
 
* člověk žádný sociální instinkt nemá
 
* pokud člověk od mala nevyrůstá ve společnosti, tak nebude lidský (nebude se chovat jako člověk)
 
* pokud člověk od mala nevyrůstá ve společnosti, tak nebude lidský (nebude se chovat jako člověk)
 
* když je člověk socializovaný a zůstal by sám bez společnosti, tak se zblázní
 
* když je člověk socializovaný a zůstal by sám bez společnosti, tak se zblázní
* socializace je vztah mezi jedincem a společností
+
* socializace je vztah mezi jedincem a společností  
  
 
=== Vlčí děti ===
 
=== Vlčí děti ===
* v Indii došlo k tomu, že matka odložila 2 svoje malé děti -> ty děti zmizeli, později vyšlo najevo, že ty děti našla vlčí smečka, která se o ně začala starat, po několika letech byly tyto děti chyceny lidmi -> bylo zjištěno, že ty děti se chovali dost podobně jako vlci -> běhali po čtyřech jedli ústy, vybíhali s vlky v noci -> neprojevovali žádné známky lidského chování -> jména těch dětí byly: Amala a Kamala -> Amala byla mladší a začala se učit docela rychle, ale neunesla sociální nápor a zemřela -> Kamala byla starší než Amala -> učila se pomalu, chodit začala později, v krátkých větách se dokázala vyjadřovat až v 16 letech -> tato holka nikdy nedosáhla na průměr inteligence člověka, který vyrůstá ve společnosti
+
* v Indii došlo k tomu, že matka odložila 2 svoje malé děti -> ty děti zmizeli, později vyšlo najevo, že ty děti našla vlčí smečka, která se o ně začala starat, po několika letech byly tyto děti chyceny lidmi -> bylo zjištěno, že ty děti se chovali dost podobně jako vlci -> běhali po čtyřech jedli ústy, vybíhali s vlky v noci -> neprojevovali žádné známky lidského chování -> jména těch dětí byly: Amala a Kamala -> Amala byla mladší a začala se učit docela rychle, ale neunesla sociální nápor a zemřela -> Kamala byla starší než Amala -> učila se pomalu, chodit začala později, v krátkých větách se dokázala vyjadřovat až v 16 letech -> tato holka nikdy nedosáhla na průměr inteligence člověka, který vyrůstá ve společnosti  
  
 
=== Socializace se uskutečňuje ===
 
=== Socializace se uskutečňuje ===
* v sociálních interakcích
+
* v sociálních interakcích  
* prostřednictvím mechanismů sociálního umění
+
* prostřednictvím mechanismů sociálního umění  
 
** záměrné působení (výchova) -> v rodině, ve škole, v zaměstnání
 
** záměrné působení (výchova) -> v rodině, ve škole, v zaměstnání
 
** živelné působení -> hromadné sdělovací prostředky (televize, knihy, počítač, divadla, kina, atd.)
 
** živelné působení -> hromadné sdělovací prostředky (televize, knihy, počítač, divadla, kina, atd.)
Řádek 176: Řádek 176:
 
=== Realizace socializace ===
 
=== Realizace socializace ===
 
* napodobování -> napodobujeme to, co vidíme (chodit, jíst, gestikulace, projevy pocitů, návyky)
 
* napodobování -> napodobujeme to, co vidíme (chodit, jíst, gestikulace, projevy pocitů, návyky)
* sociální zpevňování -> učení se pomocí odměn a trestů
+
* sociální zpevňování -> učení se pomocí odměn a trestů  
 
** (odměny jsou efektivnější) -> sladkosti, jídlo, peníze, elektronika, puštění někam, hračky, výlety, pochvala, přízeň
 
** (odměny jsou efektivnější) -> sladkosti, jídlo, peníze, elektronika, puštění někam, hračky, výlety, pochvala, přízeň
 
** (tresty jsou méně efektivní) -> domácí práce, zákazy
 
** (tresty jsou méně efektivní) -> domácí práce, zákazy
** observační učení -> dítě pozoruje, jak je odměňované, nebo trestané jiné dítě
+
** observační učení -> dítě pozoruje, jak je odměňované, nebo trestané jiné dítě  
* identifikace -> (ztotožnění) -> jde o to, ztotožnit s vnitřními charakteristikami člověka, vlastnostmi člověka
+
* identifikace -> (ztotožnění) -> jde o to, ztotožnit s vnitřními charakteristikami člověka, vlastnostmi člověka  
** identifikační vzor (model) -> skutečný (někdo z našeho okolí), nebo fiktivní (hrdinové, pohádkové bytosti -> model není skutečný
+
** identifikační vzor (model) -> skutečný (někdo z našeho okolí), nebo fiktivní (hrdinové, pohádkové bytosti -> model není skutečný  
  
= Vztahy mezi lidmi =
+
= Vztahy mezi lidmi =  
* sociální percepce -> zahrnuje sociální vnímání a hodnocení lidí, se kterými je člověk v kontaktu
+
* sociální percepce -> zahrnuje sociální vnímání a hodnocení lidí, se kterými je člověk v kontaktu  
  
 
=== Chyby v hodnocení lidí ===
 
=== Chyby v hodnocení lidí ===
 
* haló efekt -> při hodnocení jiného člověka se necháme unést jedním nápadným rysem, podle kterého následně hodnotíme celou osobnost
 
* haló efekt -> při hodnocení jiného člověka se necháme unést jedním nápadným rysem, podle kterého následně hodnotíme celou osobnost
 
* logická chyba -> na základě každodenních zkušeností si myslíme, že některé věci, nebo vlastnosti spolu logicky souvisí (někdo je vysoký a my si myslíme že je statečný, někdo je obézní, tak je líný, někdo se chová zdvořile, tak je neprůbojný, nesebevědomý)
 
* logická chyba -> na základě každodenních zkušeností si myslíme, že některé věci, nebo vlastnosti spolu logicky souvisí (někdo je vysoký a my si myslíme že je statečný, někdo je obézní, tak je líný, někdo se chová zdvořile, tak je neprůbojný, nesebevědomý)
* vliv sociálního prostředí -> jestliže znám sociální prostředí člověka, tak mu přisoudím vlastnosti, které jsou specifické pro celou skupinu lidí, pracujících v tomto prostředí
+
* vliv sociálního prostředí -> jestliže znám sociální prostředí člověka, tak mu přisoudím vlastnosti, které jsou specifické pro celou skupinu lidí, pracujících v tomto prostředí
 
* stereotypie a předsudky -> jedná se o chybu, která vzniká mezi velkými skupinami lidí (národy), jedna skupina si udělá ustálený názor o té druhé (Češi a cikáni)
 
* stereotypie a předsudky -> jedná se o chybu, která vzniká mezi velkými skupinami lidí (národy), jedna skupina si udělá ustálený názor o té druhé (Češi a cikáni)
 
* efekt mírnosti -> jestliže nám je někdo sympatický, hodnotíme ho mírněji
 
* efekt mírnosti -> jestliže nám je někdo sympatický, hodnotíme ho mírněji

Aktuální verze z 1. 6. 2018, 10:13

Motivační procesy

Emocionální procesy

  • při emocionálních procesech něco hodnotíme
  • co děláme a prožíváme uspokojení, nebo zklamání
  • hodnocení: příjemné XXX nepříjemné

Projevy citů

  • mimika, pocení, zabarvení hlasu, zrychlení tepu, nebo dechu, zrudnutí
  • toto je biologická stránka citů
  • citové hodnocení podléhá společenským hlediskům (krása a ošklivost)
  • toto je společenská stránka citů

Vlastnosti emocí

  • subjektivita -> všechny emoce jsou subjektivní (na stejnou situaci mohou lidé odpovídat různými emocemi (hněv, nebo strach)
  • spontánnost -> emoce se spouští samovolně -> spontánně
  • aktuálnost -> emoce se odehrávají bezprostředně -> okamžitá reakce na nějakou situaci
  • polarita -> emoce lze rozdělit na kladné a záporné
  • ambivalence -> (rozporuplnost) -> míchání příjemných pocitu s nepříjemnými (příjemný strach, někoho si vážíme a máme z něho strach)
  • stereotypnost -> city se opakují -> na určité situace reagujeme stejně
  • adaptace -> city jsou schopné se přizpůsobovat intenzitě

Rozdělení emocí

  • aktivní (stenické) -> povzbuzují nás k aktivní činnosti emoce -> (láska, nenávist)
  • pasivní (astenické) -> nepovzbuzují nás, ale tlumí nás -> (smutek)
  • nižší city -> (člověk a zvířata) -> strach, radost, libost
  • vyšší city -> (jen člověk) -> vznikají pomaleji, ale mají dlouhodobější ráz
    • morální city -> čestnost, sobectví
    • estetické -> nauka o kráse a ošklivosti -> vnímání krásného či ošklivého
    • intelektuální city -> při řešení problémů -> zvědavost, neklid, nervozita
    • sociální city-> obava, úcta, obdiv

Zvláštní druhy emocí

  • nálady -> emocionální stavy dodávající zážitkům určité citové zabarvení (smutek, stesk, podráždění)
  • afekty -> silné, bouřlivě probíhající krátkodobé emocionální zážitky (nejen člověk, ale i zvíře), (vztek, zděšení, strach, nadšení, zoufalství) -> spíše ženy (ženy jsou více náladové)
  • vášně -> silné hluboké city, které nás mohou ovládnout -> mají vliv nejen na myšlení, ale i na činnost (sběratelské, sportovní, hromadění věcí, majetku)

Emoční inteligence EQ

  • schopnost, na které může záviset naše úspěšnost v životě
  • umožňuje člověku zvládat sám sebe
  • umožňuje nám dobře se orientovat ve vlastních amocích a zvládat je
  • je to i schopnost empatie -> vcítit se do emocí jiného člověka (porozumění)
  • EQ -> emoční kvocient

Volní procesy

Vůle

  • je to důležitá složka naší osobnosti
  • díky vůli můžeme dosahovat určitých cílů
  • vůle je součástí našeho vědomého já
  • závisí na vrozených dispozicích, ale rozvíjí se i učením ve společnosti
  • vůle souvisí s volbou a vedením (musím splnit to, co jsem si řekl že splním)
  • typické vlastnosti lidí se silnou vůlí : rozhodný, odolný, povzbuzuje se
  • typické vlastnosti lidí se slabou vůlí : nerozhodnost, nevytyčuje si cíle, je váhavý, kolísavý
  • extrémní podoby vůle :
    • hypervůle -> stále náročnější cíle, zvyšují sebevědomí (člověk ztrácí brzdu a může dojít k ohrožení života)
    • hypovůle -> apatie, člověk se bojí vytyčovat si cíle, extrémní nerozhodnost
  • vůle je u člověka spojena s řečí -> pobízení se, rozkazování si
Faktory ovlivňující vůli
  • rozhodování -> musíme zvolit nějakou cest, nějaký cíl, jak budeme pokračovat (je hodně důležitá správná volba)
  • prostředky -> je dobré rozmyslet co budu potřebovat k dosáhnutí cíle
  • realizace -> už skutečně jdu za tím cílem -> konkrétní cesta
Vlastnosti vůle
  • asertivita -> je schopnost prosadit svůj názor, ale respektovat názory druhých
  • odolnost -> nesmíme se nechat zviklat -> na cestě bude mnoho překážek
  • iniciativa -> je to aktivita člověka, aktivní úsilí
  • sebekontrola -> mít přehled o všem co se děje, nenechat se unést emocemi
  • pružnost -> přizpůsobivost, neboli adaptabilita
  • vytrvalost -> chceme-li něčeho dosáhnout, musíme být vytrvalí

Psychické stavy

  • vyjadřují momentální charakteristiku člověka
  • dobrý psychický stav -> lepší výsledek
  • špatný psychický stav -> horší výsledek
  • psychický stav organismu se mění v průběhu dne, týdne, roku
  • celkový stav organismu se označuje jako aktivace

Aktivace

  • stupně aktivace
    • nízká aktivace -> stav spánku, uvolňuje se svalstvo, dochází k útlumu
    • snížená aktivace -> stav mezi bělostí a spánkem, může to být při usínání, nebo když přijdeme unavení domů
    • střední aktivace -> stav bdělosti, stav ve kterém se my pohybujeme po většinu dne, člověk se cítí být svěží, odpočatý, může se soustředit
    • zvýšená aktivace -> stav napětí, při nějakých náročnějších situacích (sport, atd.) -> zvýšená pozornost
    • vysoká aktivace -> opak nízké, je to chvíle, kdy se chystáme podat maximální výkon, organismus jede na maximum
  • křivka výkonu studentů (studenti jsou nejvíce aktivní dopoledne, odpoledne už tolik ne)

Vědomí

  • René Descartes -> zavedl vědomí
  • jáství - sebeuvědomování, uvědomování si vlastní existence, prostoru a času
  • vědomí podmiňuje bdělost (vigilita) a jasnost (lucidita)
  • změněné stavy vědomí -> spánek, extáze, hypnóza, apatie

Poruchy vědomí

Kvantitativní
  • somnolence -> zvýšený stav ospalosti (díky lékům, požití alkoholu, při extrémní únavě)
  • synkopa (mdloba) -> krátkodobá mdloba
  • koma -> hluboké bezvědomí (příčinou mohou být otravy, úrazy hlavy, silné nemoci)
  • mozková smrt -> dochází k ní postupně při zástavě srdce (okysličená krev neproudí do mozku, začínají odumírat mozkové buňky, po 5-6 minutách až buňky začínají odumírat
Kvalitativní
  • amence -> zmatenost, člověk má poruchy vnímání, halucinace, poruchy myšlení, desorientace
  • delirium -> akutní zmatenost, zde už se jedná o duševní poruchu, poruchy paměti (příčinou je nadměrné požívání drog, nebo alkoholu)
  • agonie -> porucha vědomí, objevuje se u člověka ve chvíli umírání
  • mrákotné stavy -> náhlé ztráty a návraty vědomí (nejsou moc bezpečné)

Pozornost

  • je psychický stav, který nám umožňuje se soustředit po nějakou dobu
  • pozornost závisí na temperamentu (dědičnost), nervové soustavě a charakteru
  • vjemy mají výběrovou povahu
  • pozornost je patrná navenek -> mimika, gestikulace
Bezděčná
  • aniž bychom chtěli tak něco přitáhne naši pozornost (silný zvuk, prudké světlo, vůně, pach -> něco co se vymyká normálu)
  • je projevem vrozeného orientačního reflexu -> má k dispozici člověk i zvíře -> umožňuje nám reagovat na změnu prostředí
Záměrná
  • je vedená určitým cílem, vůlí, něčeho chceme dosáhnout
  • záměrně hledáme nějaký nedostatek

Vlastnosti pozornosti

  • soustředěnost -> čím je menší okruh objektů, na které se musíme soustředit, tím lepší je soustředěnost
  • intenzita -> do jaké míry se dokážeme soustředit (když koukáme na televizi tak nevnímáme okolí)
  • rozdělení -> musíme se soustředit na dva a více úkolů najednou
  • přenášení -> přechod k jiné činnosti a vracení se zpět k té první činnosti
  • stálost -> dlouhodobé udržování pozornosti na něčem (důležitou roli sehrává motivace)
  • fluktuace -> dochází ke střídání příklonu a odklonu pozornosti (můžeme ovlivnit svojí vůlí)
  • rozptýlenost -> vzniká v důsledku nějakého útlumu (nedokážeme udržet pozornost)

Poruchy pozornosti

  • roztržitost -> vzniká jako důsledek nadměrné koncentrace (jsme hodně přemýšlivý, honí se nám spoustu myšlenek hlavou)
  • nadměrná fluktuace (těkavost) -> člověk není schopen udržet pozornost na čemkoli
  • zúžení pozornosti (tunelové vidění) -> může k němu dojít ve chvílích určité paniky, člověk se příliš soustředí na bezvýznamné věci

Maximální pozornost

  • děti předškolního věku -> max 10 minut
  • děti mladšího školního věku -> 15 minut
  • starší školní věk -> 30 minut
  • dospělost -> 45 minut

Tréma

  • psychický stav, který řadě lidí komplikuje život
  • je to určitý strach, nebo obava ze svojí vlastní neschopnosti
  • až 90% žáků má obavy před zkoušením
  • říká se že určitá dávka trémy je vhodná -> aktivizuje člověka
  • pokud je tréma až moc silná, tak to má negativní dopad (paralizuje člověka)

Jak překonat trému?

  • věřit si
  • musím pro tu věc něco udělat
  • připravenost

Socializace

  • je proces začleňování člověka do společnosti (chápání společnosti, kultury)
  • člověk se snaží pochopit společnost
  • od doby, kdy se člověk narodí, na něj společnost působí
  • psychologové vedli diskuze o tom, jestli člověk má sociální instinkt
  • člověk žádný sociální instinkt nemá
  • pokud člověk od mala nevyrůstá ve společnosti, tak nebude lidský (nebude se chovat jako člověk)
  • když je člověk socializovaný a zůstal by sám bez společnosti, tak se zblázní
  • socializace je vztah mezi jedincem a společností

Vlčí děti

  • v Indii došlo k tomu, že matka odložila 2 svoje malé děti -> ty děti zmizeli, později vyšlo najevo, že ty děti našla vlčí smečka, která se o ně začala starat, po několika letech byly tyto děti chyceny lidmi -> bylo zjištěno, že ty děti se chovali dost podobně jako vlci -> běhali po čtyřech jedli ústy, vybíhali s vlky v noci -> neprojevovali žádné známky lidského chování -> jména těch dětí byly: Amala a Kamala -> Amala byla mladší a začala se učit docela rychle, ale neunesla sociální nápor a zemřela -> Kamala byla starší než Amala -> učila se pomalu, chodit začala později, v krátkých větách se dokázala vyjadřovat až v 16 letech -> tato holka nikdy nedosáhla na průměr inteligence člověka, který vyrůstá ve společnosti

Socializace se uskutečňuje

  • v sociálních interakcích
  • prostřednictvím mechanismů sociálního umění
    • záměrné působení (výchova) -> v rodině, ve škole, v zaměstnání
    • živelné působení -> hromadné sdělovací prostředky (televize, knihy, počítač, divadla, kina, atd.)

Realizace socializace

  • napodobování -> napodobujeme to, co vidíme (chodit, jíst, gestikulace, projevy pocitů, návyky)
  • sociální zpevňování -> učení se pomocí odměn a trestů
    • (odměny jsou efektivnější) -> sladkosti, jídlo, peníze, elektronika, puštění někam, hračky, výlety, pochvala, přízeň
    • (tresty jsou méně efektivní) -> domácí práce, zákazy
    • observační učení -> dítě pozoruje, jak je odměňované, nebo trestané jiné dítě
  • identifikace -> (ztotožnění) -> jde o to, ztotožnit s vnitřními charakteristikami člověka, vlastnostmi člověka
    • identifikační vzor (model) -> skutečný (někdo z našeho okolí), nebo fiktivní (hrdinové, pohádkové bytosti -> model není skutečný

Vztahy mezi lidmi

  • sociální percepce -> zahrnuje sociální vnímání a hodnocení lidí, se kterými je člověk v kontaktu

Chyby v hodnocení lidí

  • haló efekt -> při hodnocení jiného člověka se necháme unést jedním nápadným rysem, podle kterého následně hodnotíme celou osobnost
  • logická chyba -> na základě každodenních zkušeností si myslíme, že některé věci, nebo vlastnosti spolu logicky souvisí (někdo je vysoký a my si myslíme že je statečný, někdo je obézní, tak je líný, někdo se chová zdvořile, tak je neprůbojný, nesebevědomý)
  • vliv sociálního prostředí -> jestliže znám sociální prostředí člověka, tak mu přisoudím vlastnosti, které jsou specifické pro celou skupinu lidí, pracujících v tomto prostředí
  • stereotypie a předsudky -> jedná se o chybu, která vzniká mezi velkými skupinami lidí (národy), jedna skupina si udělá ustálený názor o té druhé (Češi a cikáni)
  • efekt mírnosti -> jestliže nám je někdo sympatický, hodnotíme ho mírněji