Emocionální procesy, volní procesy, psychické stavy, socializace, chyby v hodnocení lidí: Porovnání verzí
(Založena nová stránka s textem „ == Motivační procesy[editovat | editovat zdroj] == === Emocionální procesy[editovat | editovat zdroj] === * při emocionálních procesech něco…“) |
|||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
− | == Motivační procesy | + | == Motivační procesy == |
− | === Emocionální procesy | + | === Emocionální procesy === |
* při emocionálních procesech něco hodnotíme | * při emocionálních procesech něco hodnotíme | ||
* co děláme a prožíváme uspokojení, nebo zklamání | * co děláme a prožíváme uspokojení, nebo zklamání | ||
* hodnocení: příjemné XXX nepříjemné | * hodnocení: příjemné XXX nepříjemné | ||
− | ==== Projevy citů | + | ==== Projevy citů ==== |
* mimika, pocení, zabarvení hlasu, zrychlení tepu, nebo dechu, zrudnutí | * mimika, pocení, zabarvení hlasu, zrychlení tepu, nebo dechu, zrudnutí | ||
* toto je biologická stránka citů | * toto je biologická stránka citů | ||
Řádek 13: | Řádek 13: | ||
* toto je společenská stránka citů | * toto je společenská stránka citů | ||
− | ==== Vlastnosti emocí | + | ==== Vlastnosti emocí ==== |
* subjektivita -> všechny emoce jsou subjektivní (na stejnou situaci mohou lidé odpovídat různými emocemi (hněv, nebo strach) | * subjektivita -> všechny emoce jsou subjektivní (na stejnou situaci mohou lidé odpovídat různými emocemi (hněv, nebo strach) | ||
− | * spontánnost -> emoce se spouští samovolně -> spontánně | + | * spontánnost -> emoce se spouští samovolně -> spontánně |
− | * aktuálnost -> emoce se odehrávají bezprostředně -> okamžitá reakce na nějakou situaci | + | * aktuálnost -> emoce se odehrávají bezprostředně -> okamžitá reakce na nějakou situaci |
− | * polarita -> emoce lze rozdělit na kladné a záporné | + | * polarita -> emoce lze rozdělit na kladné a záporné |
* ambivalence -> (rozporuplnost) -> míchání příjemných pocitu s nepříjemnými (příjemný strach, někoho si vážíme a máme z něho strach) | * ambivalence -> (rozporuplnost) -> míchání příjemných pocitu s nepříjemnými (příjemný strach, někoho si vážíme a máme z něho strach) | ||
− | * stereotypnost -> city se opakují -> na určité situace reagujeme stejně | + | * stereotypnost -> city se opakují -> na určité situace reagujeme stejně |
− | * adaptace -> city jsou schopné se přizpůsobovat intenzitě | + | * adaptace -> city jsou schopné se přizpůsobovat intenzitě |
− | ==== Rozdělení emocí | + | ==== Rozdělení emocí ==== |
* aktivní (stenické) -> povzbuzují nás k aktivní činnosti emoce -> (láska, nenávist) | * aktivní (stenické) -> povzbuzují nás k aktivní činnosti emoce -> (láska, nenávist) | ||
* pasivní (astenické) -> nepovzbuzují nás, ale tlumí nás -> (smutek) | * pasivní (astenické) -> nepovzbuzují nás, ale tlumí nás -> (smutek) | ||
Řádek 29: | Řádek 29: | ||
* vyšší city -> (jen člověk) -> vznikají pomaleji, ale mají dlouhodobější ráz | * vyšší city -> (jen člověk) -> vznikají pomaleji, ale mají dlouhodobější ráz | ||
** morální city -> čestnost, sobectví | ** morální city -> čestnost, sobectví | ||
− | ** estetické -> nauka o kráse a ošklivosti -> vnímání krásného či ošklivého | + | ** estetické -> nauka o kráse a ošklivosti -> vnímání krásného či ošklivého |
** intelektuální city -> při řešení problémů -> zvědavost, neklid, nervozita | ** intelektuální city -> při řešení problémů -> zvědavost, neklid, nervozita | ||
** sociální city-> obava, úcta, obdiv | ** sociální city-> obava, úcta, obdiv | ||
− | ==== Zvláštní druhy emocí | + | ==== Zvláštní druhy emocí ==== |
* nálady -> emocionální stavy dodávající zážitkům určité citové zabarvení (smutek, stesk, podráždění) | * nálady -> emocionální stavy dodávající zážitkům určité citové zabarvení (smutek, stesk, podráždění) | ||
* afekty -> silné, bouřlivě probíhající krátkodobé emocionální zážitky (nejen člověk, ale i zvíře), (vztek, zděšení, strach, nadšení, zoufalství) -> spíše ženy (ženy jsou více náladové) | * afekty -> silné, bouřlivě probíhající krátkodobé emocionální zážitky (nejen člověk, ale i zvíře), (vztek, zděšení, strach, nadšení, zoufalství) -> spíše ženy (ženy jsou více náladové) | ||
* vášně -> silné hluboké city, které nás mohou ovládnout -> mají vliv nejen na myšlení, ale i na činnost (sběratelské, sportovní, hromadění věcí, majetku) | * vášně -> silné hluboké city, které nás mohou ovládnout -> mají vliv nejen na myšlení, ale i na činnost (sběratelské, sportovní, hromadění věcí, majetku) | ||
− | ==== Emoční inteligence EQ | + | ==== Emoční inteligence EQ ==== |
* schopnost, na které může záviset naše úspěšnost v životě | * schopnost, na které může záviset naše úspěšnost v životě | ||
* umožňuje člověku zvládat sám sebe | * umožňuje člověku zvládat sám sebe | ||
− | * umožňuje nám dobře se orientovat ve vlastních amocích a zvládat je | + | * umožňuje nám dobře se orientovat ve vlastních amocích a zvládat je |
* je to i schopnost empatie -> vcítit se do emocí jiného člověka (porozumění) | * je to i schopnost empatie -> vcítit se do emocí jiného člověka (porozumění) | ||
− | * EQ -> emoční kvocient | + | * EQ -> emoční kvocient |
− | === Volní procesy | + | === Volní procesy === |
− | ==== Vůle | + | ==== Vůle ==== |
* je to důležitá složka naší osobnosti | * je to důležitá složka naší osobnosti | ||
− | * díky vůli můžeme dosahovat určitých cílů | + | * díky vůli můžeme dosahovat určitých cílů |
− | * vůle je součástí našeho vědomého já | + | * vůle je součástí našeho vědomého já |
− | * závisí na vrozených dispozicích, ale rozvíjí se i učením ve společnosti | + | * závisí na vrozených dispozicích, ale rozvíjí se i učením ve společnosti |
* vůle souvisí s volbou a vedením (musím splnit to, co jsem si řekl že splním) | * vůle souvisí s volbou a vedením (musím splnit to, co jsem si řekl že splním) | ||
− | * typické vlastnosti lidí se silnou | + | * typické vlastnosti lidí se silnou vůlí : rozhodný, odolný, povzbuzuje se |
− | * typické vlastnosti lidí se slabou | + | * typické vlastnosti lidí se slabou vůlí : nerozhodnost, nevytyčuje si cíle, je váhavý, kolísavý |
− | * extrémní podoby | + | * extrémní podoby vůle : |
** hypervůle -> stále náročnější cíle, zvyšují sebevědomí (člověk ztrácí brzdu a může dojít k ohrožení života) | ** hypervůle -> stále náročnější cíle, zvyšují sebevědomí (člověk ztrácí brzdu a může dojít k ohrožení života) | ||
− | ** hypovůle -> apatie, člověk se bojí vytyčovat si cíle, extrémní nerozhodnost | + | ** hypovůle -> apatie, člověk se bojí vytyčovat si cíle, extrémní nerozhodnost |
− | * vůle je u člověka spojena s řečí -> pobízení se, rozkazování si | + | * vůle je u člověka spojena s řečí -> pobízení se, rozkazování si |
− | ===== Faktory ovlivňující vůli | + | ===== Faktory ovlivňující vůli ===== |
* rozhodování -> musíme zvolit nějakou cest, nějaký cíl, jak budeme pokračovat (je hodně důležitá správná volba) | * rozhodování -> musíme zvolit nějakou cest, nějaký cíl, jak budeme pokračovat (je hodně důležitá správná volba) | ||
* prostředky -> je dobré rozmyslet co budu potřebovat k dosáhnutí cíle | * prostředky -> je dobré rozmyslet co budu potřebovat k dosáhnutí cíle | ||
− | * realizace -> už skutečně jdu za tím cílem -> konkrétní cesta | + | * realizace -> už skutečně jdu za tím cílem -> konkrétní cesta |
− | ===== Vlastnosti vůle | + | ===== Vlastnosti vůle ===== |
− | * asertivita -> je schopnost prosadit svůj názor, ale respektovat názory druhých | + | * asertivita -> je schopnost prosadit svůj názor, ale respektovat názory druhých |
* odolnost -> nesmíme se nechat zviklat -> na cestě bude mnoho překážek | * odolnost -> nesmíme se nechat zviklat -> na cestě bude mnoho překážek | ||
− | * iniciativa -> je to aktivita člověka, aktivní úsilí | + | * iniciativa -> je to aktivita člověka, aktivní úsilí |
− | * sebekontrola -> mít přehled o všem co se děje, nenechat se unést emocemi | + | * sebekontrola -> mít přehled o všem co se děje, nenechat se unést emocemi |
* pružnost -> přizpůsobivost, neboli adaptabilita | * pružnost -> přizpůsobivost, neboli adaptabilita | ||
− | * vytrvalost -> chceme-li něčeho dosáhnout, musíme být vytrvalí | + | * vytrvalost -> chceme-li něčeho dosáhnout, musíme být vytrvalí |
− | == Psychické stavy | + | == Psychické stavy == |
* vyjadřují momentální charakteristiku člověka | * vyjadřují momentální charakteristiku člověka | ||
− | * dobrý psychický stav -> lepší výsledek | + | * dobrý psychický stav -> lepší výsledek |
* špatný psychický stav -> horší výsledek | * špatný psychický stav -> horší výsledek | ||
* psychický stav organismu se mění v průběhu dne, týdne, roku | * psychický stav organismu se mění v průběhu dne, týdne, roku | ||
* celkový stav organismu se označuje jako aktivace | * celkový stav organismu se označuje jako aktivace | ||
− | ==== Aktivace | + | ==== Aktivace ==== |
* stupně aktivace | * stupně aktivace | ||
** nízká aktivace -> stav spánku, uvolňuje se svalstvo, dochází k útlumu | ** nízká aktivace -> stav spánku, uvolňuje se svalstvo, dochází k útlumu | ||
** snížená aktivace -> stav mezi bělostí a spánkem, může to být při usínání, nebo když přijdeme unavení domů | ** snížená aktivace -> stav mezi bělostí a spánkem, může to být při usínání, nebo když přijdeme unavení domů | ||
− | ** střední aktivace -> stav bdělosti, stav ve kterém se my pohybujeme po většinu dne, člověk se cítí být svěží, odpočatý, může se soustředit | + | ** střední aktivace -> stav bdělosti, stav ve kterém se my pohybujeme po většinu dne, člověk se cítí být svěží, odpočatý, může se soustředit |
** zvýšená aktivace -> stav napětí, při nějakých náročnějších situacích (sport, atd.) -> zvýšená pozornost | ** zvýšená aktivace -> stav napětí, při nějakých náročnějších situacích (sport, atd.) -> zvýšená pozornost | ||
** vysoká aktivace -> opak nízké, je to chvíle, kdy se chystáme podat maximální výkon, organismus jede na maximum | ** vysoká aktivace -> opak nízké, je to chvíle, kdy se chystáme podat maximální výkon, organismus jede na maximum | ||
* křivka výkonu studentů (studenti jsou nejvíce aktivní dopoledne, odpoledne už tolik ne) | * křivka výkonu studentů (studenti jsou nejvíce aktivní dopoledne, odpoledne už tolik ne) | ||
− | === Vědomí | + | === Vědomí === |
− | * René Descartes -> zavedl vědomí | + | * René Descartes -> zavedl vědomí |
* jáství - sebeuvědomování, uvědomování si vlastní existence, prostoru a času | * jáství - sebeuvědomování, uvědomování si vlastní existence, prostoru a času | ||
− | * vědomí podmiňuje bdělost (vigilita) a jasnost (lucidita) | + | * vědomí podmiňuje bdělost (vigilita) a jasnost (lucidita) |
− | * změněné stavy vědomí -> spánek, extáze, hypnóza, apatie | + | * změněné stavy vědomí -> spánek, extáze, hypnóza, apatie |
− | ==== Poruchy vědomí | + | ==== Poruchy vědomí ==== |
− | ===== Kvantitativní | + | ===== Kvantitativní ===== |
* somnolence -> zvýšený stav ospalosti (díky lékům, požití alkoholu, při extrémní únavě) | * somnolence -> zvýšený stav ospalosti (díky lékům, požití alkoholu, při extrémní únavě) | ||
− | * synkopa (mdloba) -> krátkodobá mdloba | + | * synkopa (mdloba) -> krátkodobá mdloba |
* koma -> hluboké bezvědomí (příčinou mohou být otravy, úrazy hlavy, silné nemoci) | * koma -> hluboké bezvědomí (příčinou mohou být otravy, úrazy hlavy, silné nemoci) | ||
− | * mozková smrt -> dochází k ní postupně při zástavě srdce (okysličená krev neproudí do mozku, začínají odumírat mozkové buňky, po 5-6 minutách až buňky začínají odumírat | + | * mozková smrt -> dochází k ní postupně při zástavě srdce (okysličená krev neproudí do mozku, začínají odumírat mozkové buňky, po 5-6 minutách až buňky začínají odumírat |
− | ===== Kvalitativní | + | ===== Kvalitativní ===== |
* amence -> zmatenost, člověk má poruchy vnímání, halucinace, poruchy myšlení, desorientace | * amence -> zmatenost, člověk má poruchy vnímání, halucinace, poruchy myšlení, desorientace | ||
* delirium -> akutní zmatenost, zde už se jedná o duševní poruchu, poruchy paměti (příčinou je nadměrné požívání drog, nebo alkoholu) | * delirium -> akutní zmatenost, zde už se jedná o duševní poruchu, poruchy paměti (příčinou je nadměrné požívání drog, nebo alkoholu) | ||
− | * agonie -> porucha vědomí, objevuje se u člověka ve chvíli umírání | + | * agonie -> porucha vědomí, objevuje se u člověka ve chvíli umírání |
* mrákotné stavy -> náhlé ztráty a návraty vědomí (nejsou moc bezpečné) | * mrákotné stavy -> náhlé ztráty a návraty vědomí (nejsou moc bezpečné) | ||
− | === Pozornost | + | === Pozornost === |
− | * je psychický stav, který nám umožňuje se soustředit po nějakou dobu | + | * je psychický stav, který nám umožňuje se soustředit po nějakou dobu |
− | * pozornost závisí na temperamentu (dědičnost), nervové soustavě a charakteru | + | * pozornost závisí na temperamentu (dědičnost), nervové soustavě a charakteru |
* vjemy mají výběrovou povahu | * vjemy mají výběrovou povahu | ||
− | * pozornost je patrná navenek -> mimika, gestikulace | + | * pozornost je patrná navenek -> mimika, gestikulace |
− | ===== Bezděčná | + | ===== Bezděčná ===== |
* aniž bychom chtěli tak něco přitáhne naši pozornost (silný zvuk, prudké světlo, vůně, pach -> něco co se vymyká normálu) | * aniž bychom chtěli tak něco přitáhne naši pozornost (silný zvuk, prudké světlo, vůně, pach -> něco co se vymyká normálu) | ||
− | * je projevem vrozeného orientačního reflexu -> má k dispozici člověk i zvíře -> umožňuje nám reagovat na změnu prostředí | + | * je projevem vrozeného orientačního reflexu -> má k dispozici člověk i zvíře -> umožňuje nám reagovat na změnu prostředí |
− | ===== Záměrná | + | ===== Záměrná ===== |
* je vedená určitým cílem, vůlí, něčeho chceme dosáhnout | * je vedená určitým cílem, vůlí, něčeho chceme dosáhnout | ||
− | * záměrně hledáme nějaký nedostatek | + | * záměrně hledáme nějaký nedostatek |
− | ==== Vlastnosti pozornosti | + | ==== Vlastnosti pozornosti ==== |
* soustředěnost -> čím je menší okruh objektů, na které se musíme soustředit, tím lepší je soustředěnost | * soustředěnost -> čím je menší okruh objektů, na které se musíme soustředit, tím lepší je soustředěnost | ||
* intenzita -> do jaké míry se dokážeme soustředit (když koukáme na televizi tak nevnímáme okolí) | * intenzita -> do jaké míry se dokážeme soustředit (když koukáme na televizi tak nevnímáme okolí) | ||
− | * rozdělení -> musíme se soustředit na dva a více úkolů najednou | + | * rozdělení -> musíme se soustředit na dva a více úkolů najednou |
− | * přenášení -> přechod k jiné činnosti a vracení se zpět k té první činnosti | + | * přenášení -> přechod k jiné činnosti a vracení se zpět k té první činnosti |
* stálost -> dlouhodobé udržování pozornosti na něčem (důležitou roli sehrává motivace) | * stálost -> dlouhodobé udržování pozornosti na něčem (důležitou roli sehrává motivace) | ||
* fluktuace -> dochází ke střídání příklonu a odklonu pozornosti (můžeme ovlivnit svojí vůlí) | * fluktuace -> dochází ke střídání příklonu a odklonu pozornosti (můžeme ovlivnit svojí vůlí) | ||
* rozptýlenost -> vzniká v důsledku nějakého útlumu (nedokážeme udržet pozornost) | * rozptýlenost -> vzniká v důsledku nějakého útlumu (nedokážeme udržet pozornost) | ||
− | ==== Poruchy pozornosti | + | ==== Poruchy pozornosti ==== |
* roztržitost -> vzniká jako důsledek nadměrné koncentrace (jsme hodně přemýšlivý, honí se nám spoustu myšlenek hlavou) | * roztržitost -> vzniká jako důsledek nadměrné koncentrace (jsme hodně přemýšlivý, honí se nám spoustu myšlenek hlavou) | ||
− | * nadměrná fluktuace (těkavost) -> člověk není schopen udržet pozornost na čemkoli | + | * nadměrná fluktuace (těkavost) -> člověk není schopen udržet pozornost na čemkoli |
− | * zúžení pozornosti (tunelové vidění) -> může k němu dojít ve chvílích určité paniky, člověk se příliš soustředí na bezvýznamné věci | + | * zúžení pozornosti (tunelové vidění) -> může k němu dojít ve chvílích určité paniky, člověk se příliš soustředí na bezvýznamné věci |
− | ==== Maximální pozornost | + | ==== Maximální pozornost ==== |
* děti předškolního věku -> max 10 minut | * děti předškolního věku -> max 10 minut | ||
* děti mladšího školního věku -> 15 minut | * děti mladšího školního věku -> 15 minut | ||
− | * starší školní věk -> 30 minut | + | * starší školní věk -> 30 minut |
− | * dospělost -> 45 minut | + | * dospělost -> 45 minut |
− | === Tréma | + | === Tréma === |
* psychický stav, který řadě lidí komplikuje život | * psychický stav, který řadě lidí komplikuje život | ||
− | * je to určitý strach, nebo obava ze svojí vlastní neschopnosti | + | * je to určitý strach, nebo obava ze svojí vlastní neschopnosti |
− | * až 90% žáků má obavy před zkoušením | + | * až 90% žáků má obavy před zkoušením |
− | * říká se že určitá dávka trémy je vhodná -> aktivizuje člověka | + | * říká se že určitá dávka trémy je vhodná -> aktivizuje člověka |
* pokud je tréma až moc silná, tak to má negativní dopad (paralizuje člověka) | * pokud je tréma až moc silná, tak to má negativní dopad (paralizuje člověka) | ||
− | === Jak překonat trému? | + | === Jak překonat trému? === |
* věřit si | * věřit si | ||
− | * musím pro tu věc něco udělat | + | * musím pro tu věc něco udělat |
− | * připravenost | + | * připravenost |
= Socializace = | = Socializace = | ||
* je proces začleňování člověka do společnosti (chápání společnosti, kultury) | * je proces začleňování člověka do společnosti (chápání společnosti, kultury) | ||
− | * člověk se snaží pochopit společnost | + | * člověk se snaží pochopit společnost |
− | * od doby, kdy se člověk narodí, na něj společnost působí | + | * od doby, kdy se člověk narodí, na něj společnost působí |
* psychologové vedli diskuze o tom, jestli člověk má sociální instinkt | * psychologové vedli diskuze o tom, jestli člověk má sociální instinkt | ||
* člověk žádný sociální instinkt nemá | * člověk žádný sociální instinkt nemá | ||
* pokud člověk od mala nevyrůstá ve společnosti, tak nebude lidský (nebude se chovat jako člověk) | * pokud člověk od mala nevyrůstá ve společnosti, tak nebude lidský (nebude se chovat jako člověk) | ||
* když je člověk socializovaný a zůstal by sám bez společnosti, tak se zblázní | * když je člověk socializovaný a zůstal by sám bez společnosti, tak se zblázní | ||
− | * socializace je vztah mezi jedincem a společností | + | * socializace je vztah mezi jedincem a společností |
=== Vlčí děti === | === Vlčí děti === | ||
− | * v Indii došlo k tomu, že matka odložila 2 svoje malé děti -> ty děti zmizeli, později vyšlo najevo, že ty děti našla vlčí smečka, která se o ně začala starat, po několika letech byly tyto děti chyceny lidmi -> bylo zjištěno, že ty děti se chovali dost podobně jako vlci -> běhali po čtyřech jedli ústy, vybíhali s vlky v noci -> neprojevovali žádné známky lidského chování -> jména těch dětí byly: Amala a Kamala -> Amala byla mladší a začala se učit docela rychle, ale neunesla sociální nápor a zemřela -> Kamala byla starší než Amala -> učila se pomalu, chodit začala později, v krátkých větách se dokázala vyjadřovat až v 16 letech -> tato holka nikdy nedosáhla na průměr inteligence člověka, který vyrůstá ve společnosti | + | * v Indii došlo k tomu, že matka odložila 2 svoje malé děti -> ty děti zmizeli, později vyšlo najevo, že ty děti našla vlčí smečka, která se o ně začala starat, po několika letech byly tyto děti chyceny lidmi -> bylo zjištěno, že ty děti se chovali dost podobně jako vlci -> běhali po čtyřech jedli ústy, vybíhali s vlky v noci -> neprojevovali žádné známky lidského chování -> jména těch dětí byly: Amala a Kamala -> Amala byla mladší a začala se učit docela rychle, ale neunesla sociální nápor a zemřela -> Kamala byla starší než Amala -> učila se pomalu, chodit začala později, v krátkých větách se dokázala vyjadřovat až v 16 letech -> tato holka nikdy nedosáhla na průměr inteligence člověka, který vyrůstá ve společnosti |
=== Socializace se uskutečňuje === | === Socializace se uskutečňuje === | ||
− | * v sociálních interakcích | + | * v sociálních interakcích |
− | * prostřednictvím mechanismů sociálního umění | + | * prostřednictvím mechanismů sociálního umění |
** záměrné působení (výchova) -> v rodině, ve škole, v zaměstnání | ** záměrné působení (výchova) -> v rodině, ve škole, v zaměstnání | ||
** živelné působení -> hromadné sdělovací prostředky (televize, knihy, počítač, divadla, kina, atd.) | ** živelné působení -> hromadné sdělovací prostředky (televize, knihy, počítač, divadla, kina, atd.) | ||
Řádek 176: | Řádek 176: | ||
=== Realizace socializace === | === Realizace socializace === | ||
* napodobování -> napodobujeme to, co vidíme (chodit, jíst, gestikulace, projevy pocitů, návyky) | * napodobování -> napodobujeme to, co vidíme (chodit, jíst, gestikulace, projevy pocitů, návyky) | ||
− | * sociální zpevňování -> učení se pomocí odměn a trestů | + | * sociální zpevňování -> učení se pomocí odměn a trestů |
** (odměny jsou efektivnější) -> sladkosti, jídlo, peníze, elektronika, puštění někam, hračky, výlety, pochvala, přízeň | ** (odměny jsou efektivnější) -> sladkosti, jídlo, peníze, elektronika, puštění někam, hračky, výlety, pochvala, přízeň | ||
** (tresty jsou méně efektivní) -> domácí práce, zákazy | ** (tresty jsou méně efektivní) -> domácí práce, zákazy | ||
− | ** observační učení -> dítě pozoruje, jak je odměňované, nebo trestané jiné dítě | + | ** observační učení -> dítě pozoruje, jak je odměňované, nebo trestané jiné dítě |
− | * identifikace -> (ztotožnění) -> jde o to, ztotožnit s vnitřními charakteristikami člověka, vlastnostmi člověka | + | * identifikace -> (ztotožnění) -> jde o to, ztotožnit s vnitřními charakteristikami člověka, vlastnostmi člověka |
− | ** identifikační vzor (model) -> skutečný (někdo z našeho okolí), nebo fiktivní (hrdinové, pohádkové bytosti -> model není skutečný | + | ** identifikační vzor (model) -> skutečný (někdo z našeho okolí), nebo fiktivní (hrdinové, pohádkové bytosti -> model není skutečný |
− | = Vztahy mezi lidmi = | + | = Vztahy mezi lidmi = |
− | * sociální percepce -> zahrnuje sociální vnímání a hodnocení lidí, se kterými je člověk v kontaktu | + | * sociální percepce -> zahrnuje sociální vnímání a hodnocení lidí, se kterými je člověk v kontaktu |
=== Chyby v hodnocení lidí === | === Chyby v hodnocení lidí === | ||
* haló efekt -> při hodnocení jiného člověka se necháme unést jedním nápadným rysem, podle kterého následně hodnotíme celou osobnost | * haló efekt -> při hodnocení jiného člověka se necháme unést jedním nápadným rysem, podle kterého následně hodnotíme celou osobnost | ||
* logická chyba -> na základě každodenních zkušeností si myslíme, že některé věci, nebo vlastnosti spolu logicky souvisí (někdo je vysoký a my si myslíme že je statečný, někdo je obézní, tak je líný, někdo se chová zdvořile, tak je neprůbojný, nesebevědomý) | * logická chyba -> na základě každodenních zkušeností si myslíme, že některé věci, nebo vlastnosti spolu logicky souvisí (někdo je vysoký a my si myslíme že je statečný, někdo je obézní, tak je líný, někdo se chová zdvořile, tak je neprůbojný, nesebevědomý) | ||
− | * vliv sociálního prostředí -> jestliže znám sociální prostředí člověka, tak mu přisoudím vlastnosti, které jsou specifické pro celou skupinu lidí, pracujících v tomto prostředí | + | * vliv sociálního prostředí -> jestliže znám sociální prostředí člověka, tak mu přisoudím vlastnosti, které jsou specifické pro celou skupinu lidí, pracujících v tomto prostředí |
* stereotypie a předsudky -> jedná se o chybu, která vzniká mezi velkými skupinami lidí (národy), jedna skupina si udělá ustálený názor o té druhé (Češi a cikáni) | * stereotypie a předsudky -> jedná se o chybu, která vzniká mezi velkými skupinami lidí (národy), jedna skupina si udělá ustálený názor o té druhé (Češi a cikáni) | ||
* efekt mírnosti -> jestliže nám je někdo sympatický, hodnotíme ho mírněji | * efekt mírnosti -> jestliže nám je někdo sympatický, hodnotíme ho mírněji |
Aktuální verze z 1. 6. 2018, 10:13
Motivační procesy
Emocionální procesy
- při emocionálních procesech něco hodnotíme
- co děláme a prožíváme uspokojení, nebo zklamání
- hodnocení: příjemné XXX nepříjemné
Projevy citů
- mimika, pocení, zabarvení hlasu, zrychlení tepu, nebo dechu, zrudnutí
- toto je biologická stránka citů
- citové hodnocení podléhá společenským hlediskům (krása a ošklivost)
- toto je společenská stránka citů
Vlastnosti emocí
- subjektivita -> všechny emoce jsou subjektivní (na stejnou situaci mohou lidé odpovídat různými emocemi (hněv, nebo strach)
- spontánnost -> emoce se spouští samovolně -> spontánně
- aktuálnost -> emoce se odehrávají bezprostředně -> okamžitá reakce na nějakou situaci
- polarita -> emoce lze rozdělit na kladné a záporné
- ambivalence -> (rozporuplnost) -> míchání příjemných pocitu s nepříjemnými (příjemný strach, někoho si vážíme a máme z něho strach)
- stereotypnost -> city se opakují -> na určité situace reagujeme stejně
- adaptace -> city jsou schopné se přizpůsobovat intenzitě
Rozdělení emocí
- aktivní (stenické) -> povzbuzují nás k aktivní činnosti emoce -> (láska, nenávist)
- pasivní (astenické) -> nepovzbuzují nás, ale tlumí nás -> (smutek)
- nižší city -> (člověk a zvířata) -> strach, radost, libost
- vyšší city -> (jen člověk) -> vznikají pomaleji, ale mají dlouhodobější ráz
- morální city -> čestnost, sobectví
- estetické -> nauka o kráse a ošklivosti -> vnímání krásného či ošklivého
- intelektuální city -> při řešení problémů -> zvědavost, neklid, nervozita
- sociální city-> obava, úcta, obdiv
Zvláštní druhy emocí
- nálady -> emocionální stavy dodávající zážitkům určité citové zabarvení (smutek, stesk, podráždění)
- afekty -> silné, bouřlivě probíhající krátkodobé emocionální zážitky (nejen člověk, ale i zvíře), (vztek, zděšení, strach, nadšení, zoufalství) -> spíše ženy (ženy jsou více náladové)
- vášně -> silné hluboké city, které nás mohou ovládnout -> mají vliv nejen na myšlení, ale i na činnost (sběratelské, sportovní, hromadění věcí, majetku)
Emoční inteligence EQ
- schopnost, na které může záviset naše úspěšnost v životě
- umožňuje člověku zvládat sám sebe
- umožňuje nám dobře se orientovat ve vlastních amocích a zvládat je
- je to i schopnost empatie -> vcítit se do emocí jiného člověka (porozumění)
- EQ -> emoční kvocient
Volní procesy
Vůle
- je to důležitá složka naší osobnosti
- díky vůli můžeme dosahovat určitých cílů
- vůle je součástí našeho vědomého já
- závisí na vrozených dispozicích, ale rozvíjí se i učením ve společnosti
- vůle souvisí s volbou a vedením (musím splnit to, co jsem si řekl že splním)
- typické vlastnosti lidí se silnou vůlí : rozhodný, odolný, povzbuzuje se
- typické vlastnosti lidí se slabou vůlí : nerozhodnost, nevytyčuje si cíle, je váhavý, kolísavý
- extrémní podoby vůle :
- hypervůle -> stále náročnější cíle, zvyšují sebevědomí (člověk ztrácí brzdu a může dojít k ohrožení života)
- hypovůle -> apatie, člověk se bojí vytyčovat si cíle, extrémní nerozhodnost
- vůle je u člověka spojena s řečí -> pobízení se, rozkazování si
Faktory ovlivňující vůli
- rozhodování -> musíme zvolit nějakou cest, nějaký cíl, jak budeme pokračovat (je hodně důležitá správná volba)
- prostředky -> je dobré rozmyslet co budu potřebovat k dosáhnutí cíle
- realizace -> už skutečně jdu za tím cílem -> konkrétní cesta
Vlastnosti vůle
- asertivita -> je schopnost prosadit svůj názor, ale respektovat názory druhých
- odolnost -> nesmíme se nechat zviklat -> na cestě bude mnoho překážek
- iniciativa -> je to aktivita člověka, aktivní úsilí
- sebekontrola -> mít přehled o všem co se děje, nenechat se unést emocemi
- pružnost -> přizpůsobivost, neboli adaptabilita
- vytrvalost -> chceme-li něčeho dosáhnout, musíme být vytrvalí
Psychické stavy
- vyjadřují momentální charakteristiku člověka
- dobrý psychický stav -> lepší výsledek
- špatný psychický stav -> horší výsledek
- psychický stav organismu se mění v průběhu dne, týdne, roku
- celkový stav organismu se označuje jako aktivace
Aktivace
- stupně aktivace
- nízká aktivace -> stav spánku, uvolňuje se svalstvo, dochází k útlumu
- snížená aktivace -> stav mezi bělostí a spánkem, může to být při usínání, nebo když přijdeme unavení domů
- střední aktivace -> stav bdělosti, stav ve kterém se my pohybujeme po většinu dne, člověk se cítí být svěží, odpočatý, může se soustředit
- zvýšená aktivace -> stav napětí, při nějakých náročnějších situacích (sport, atd.) -> zvýšená pozornost
- vysoká aktivace -> opak nízké, je to chvíle, kdy se chystáme podat maximální výkon, organismus jede na maximum
- křivka výkonu studentů (studenti jsou nejvíce aktivní dopoledne, odpoledne už tolik ne)
Vědomí
- René Descartes -> zavedl vědomí
- jáství - sebeuvědomování, uvědomování si vlastní existence, prostoru a času
- vědomí podmiňuje bdělost (vigilita) a jasnost (lucidita)
- změněné stavy vědomí -> spánek, extáze, hypnóza, apatie
Poruchy vědomí
Kvantitativní
- somnolence -> zvýšený stav ospalosti (díky lékům, požití alkoholu, při extrémní únavě)
- synkopa (mdloba) -> krátkodobá mdloba
- koma -> hluboké bezvědomí (příčinou mohou být otravy, úrazy hlavy, silné nemoci)
- mozková smrt -> dochází k ní postupně při zástavě srdce (okysličená krev neproudí do mozku, začínají odumírat mozkové buňky, po 5-6 minutách až buňky začínají odumírat
Kvalitativní
- amence -> zmatenost, člověk má poruchy vnímání, halucinace, poruchy myšlení, desorientace
- delirium -> akutní zmatenost, zde už se jedná o duševní poruchu, poruchy paměti (příčinou je nadměrné požívání drog, nebo alkoholu)
- agonie -> porucha vědomí, objevuje se u člověka ve chvíli umírání
- mrákotné stavy -> náhlé ztráty a návraty vědomí (nejsou moc bezpečné)
Pozornost
- je psychický stav, který nám umožňuje se soustředit po nějakou dobu
- pozornost závisí na temperamentu (dědičnost), nervové soustavě a charakteru
- vjemy mají výběrovou povahu
- pozornost je patrná navenek -> mimika, gestikulace
Bezděčná
- aniž bychom chtěli tak něco přitáhne naši pozornost (silný zvuk, prudké světlo, vůně, pach -> něco co se vymyká normálu)
- je projevem vrozeného orientačního reflexu -> má k dispozici člověk i zvíře -> umožňuje nám reagovat na změnu prostředí
Záměrná
- je vedená určitým cílem, vůlí, něčeho chceme dosáhnout
- záměrně hledáme nějaký nedostatek
Vlastnosti pozornosti
- soustředěnost -> čím je menší okruh objektů, na které se musíme soustředit, tím lepší je soustředěnost
- intenzita -> do jaké míry se dokážeme soustředit (když koukáme na televizi tak nevnímáme okolí)
- rozdělení -> musíme se soustředit na dva a více úkolů najednou
- přenášení -> přechod k jiné činnosti a vracení se zpět k té první činnosti
- stálost -> dlouhodobé udržování pozornosti na něčem (důležitou roli sehrává motivace)
- fluktuace -> dochází ke střídání příklonu a odklonu pozornosti (můžeme ovlivnit svojí vůlí)
- rozptýlenost -> vzniká v důsledku nějakého útlumu (nedokážeme udržet pozornost)
Poruchy pozornosti
- roztržitost -> vzniká jako důsledek nadměrné koncentrace (jsme hodně přemýšlivý, honí se nám spoustu myšlenek hlavou)
- nadměrná fluktuace (těkavost) -> člověk není schopen udržet pozornost na čemkoli
- zúžení pozornosti (tunelové vidění) -> může k němu dojít ve chvílích určité paniky, člověk se příliš soustředí na bezvýznamné věci
Maximální pozornost
- děti předškolního věku -> max 10 minut
- děti mladšího školního věku -> 15 minut
- starší školní věk -> 30 minut
- dospělost -> 45 minut
Tréma
- psychický stav, který řadě lidí komplikuje život
- je to určitý strach, nebo obava ze svojí vlastní neschopnosti
- až 90% žáků má obavy před zkoušením
- říká se že určitá dávka trémy je vhodná -> aktivizuje člověka
- pokud je tréma až moc silná, tak to má negativní dopad (paralizuje člověka)
Jak překonat trému?
- věřit si
- musím pro tu věc něco udělat
- připravenost
Socializace
- je proces začleňování člověka do společnosti (chápání společnosti, kultury)
- člověk se snaží pochopit společnost
- od doby, kdy se člověk narodí, na něj společnost působí
- psychologové vedli diskuze o tom, jestli člověk má sociální instinkt
- člověk žádný sociální instinkt nemá
- pokud člověk od mala nevyrůstá ve společnosti, tak nebude lidský (nebude se chovat jako člověk)
- když je člověk socializovaný a zůstal by sám bez společnosti, tak se zblázní
- socializace je vztah mezi jedincem a společností
Vlčí děti
- v Indii došlo k tomu, že matka odložila 2 svoje malé děti -> ty děti zmizeli, později vyšlo najevo, že ty děti našla vlčí smečka, která se o ně začala starat, po několika letech byly tyto děti chyceny lidmi -> bylo zjištěno, že ty děti se chovali dost podobně jako vlci -> běhali po čtyřech jedli ústy, vybíhali s vlky v noci -> neprojevovali žádné známky lidského chování -> jména těch dětí byly: Amala a Kamala -> Amala byla mladší a začala se učit docela rychle, ale neunesla sociální nápor a zemřela -> Kamala byla starší než Amala -> učila se pomalu, chodit začala později, v krátkých větách se dokázala vyjadřovat až v 16 letech -> tato holka nikdy nedosáhla na průměr inteligence člověka, který vyrůstá ve společnosti
Socializace se uskutečňuje
- v sociálních interakcích
- prostřednictvím mechanismů sociálního umění
- záměrné působení (výchova) -> v rodině, ve škole, v zaměstnání
- živelné působení -> hromadné sdělovací prostředky (televize, knihy, počítač, divadla, kina, atd.)
Realizace socializace
- napodobování -> napodobujeme to, co vidíme (chodit, jíst, gestikulace, projevy pocitů, návyky)
- sociální zpevňování -> učení se pomocí odměn a trestů
- (odměny jsou efektivnější) -> sladkosti, jídlo, peníze, elektronika, puštění někam, hračky, výlety, pochvala, přízeň
- (tresty jsou méně efektivní) -> domácí práce, zákazy
- observační učení -> dítě pozoruje, jak je odměňované, nebo trestané jiné dítě
- identifikace -> (ztotožnění) -> jde o to, ztotožnit s vnitřními charakteristikami člověka, vlastnostmi člověka
- identifikační vzor (model) -> skutečný (někdo z našeho okolí), nebo fiktivní (hrdinové, pohádkové bytosti -> model není skutečný
Vztahy mezi lidmi
- sociální percepce -> zahrnuje sociální vnímání a hodnocení lidí, se kterými je člověk v kontaktu
Chyby v hodnocení lidí
- haló efekt -> při hodnocení jiného člověka se necháme unést jedním nápadným rysem, podle kterého následně hodnotíme celou osobnost
- logická chyba -> na základě každodenních zkušeností si myslíme, že některé věci, nebo vlastnosti spolu logicky souvisí (někdo je vysoký a my si myslíme že je statečný, někdo je obézní, tak je líný, někdo se chová zdvořile, tak je neprůbojný, nesebevědomý)
- vliv sociálního prostředí -> jestliže znám sociální prostředí člověka, tak mu přisoudím vlastnosti, které jsou specifické pro celou skupinu lidí, pracujících v tomto prostředí
- stereotypie a předsudky -> jedná se o chybu, která vzniká mezi velkými skupinami lidí (národy), jedna skupina si udělá ustálený názor o té druhé (Češi a cikáni)
- efekt mírnosti -> jestliže nám je někdo sympatický, hodnotíme ho mírněji