Sociologie: Porovnání verzí

Z Studijní materiály
Přejít na: navigace, hledání
Řádek 114: Řádek 114:
 
* ekologická krize se vyznačuje komplexností - týká se všech složek životního prostředí (voda, půda, vzduch, flora, fauna)
 
* ekologická krize se vyznačuje komplexností - týká se všech složek životního prostředí (voda, půda, vzduch, flora, fauna)
 
* ekologická krize se vyznačuje paralelností - všechny složky životního prostředí jsou v kritickém okamžiku (teď)
 
* ekologická krize se vyznačuje paralelností - všechny složky životního prostředí jsou v kritickém okamžiku (teď)
 +
 +
===== Ekologické problémy =====
 +
* vznik ekologických organizací (GREENPEACE, UNESCO, Římský klub - bývalí politikové, vědci)
 +
* existují alternativní řešení ekologických problémů - způsob řešení takový, jaký v maximální míře respektuje životní prostředí
 +
* alternativní zemědělství - nepoužívání chemických hnojiv (cena, méně vypěstovaných plodin)
 +
* alternativní energetika - větrné, sluneční, mořské elektrárny (kolísání, méně energie)
 +
* alternativní doprava - elektřina, vodík, voda
 +
 +
=== Kultura ===
 +
* culto = vzdělávat
 +
* vše co souvisí s činností člověka
 +
* usnadňuje nám život
 +
 +
=== Rysy kultury ===
 +
* kultura je naučená
 +
* je kolektivním produktem - pozvedává společenský pokrok
 +
* je adaptivní - je schopná přizpůsobení se nějakým změnám
 +
 +
=== Dělení kultury ===
 +
* materiální kultura - k uspokojování našich materiálních potřeb (auta, kola, ledničky, televize, oblečení), vše co je hmotné
 +
* duchovní kultura - uspokojování duchovních potřeb (názory, zvyky, tradice, symboly), vznikají sféry duchovní kultury
 +
** umění
 +
** věda
 +
** filosofie
 +
** náboženství
 +
* normativní kultura - jedná se o nějaké normy (lidé žijí podle dvou norem - právní a morální)
 +
 +
=== Funkce kultury ===
 +
* vzdělávací funkce - vzděláváme se
 +
* humanizační  - kultura z nás dělá lidi
 +
* zábavná funkce - filmy, hudba, divadlo, kino
 +
* akumulativní funkce - uchovávat poznatky v čase
 +
* výchovná funkce - podílí se na výchově člověka
 +
 +
=== Odlišnosti kultur ===
 +
* v čase
 +
* v prostoru
 +
 +
=== Druhy kultur ===
 +
 +
==== Euroamerická kultura ====
 +
* evropská část
 +
* severoamerická část
 +
* latinskoamerická část - nejvíce jiná 
 +
* politickým systémem je demokracie - založen na humanitě, lidských právech a svobodě (svoboda a rovnost)
 +
* ekonomika - průmyslově nejvyspělejší státy světa (terciální sektor - nejvíce lidí zaměstnaných ve službách), vysoká životní úroveň
 +
** kultura založená na vědě a technice
 +
** je zde vysoká vzdělanost, gramotnost
 +
** nulový, nebo záporný přírůstek obyvatel
 +
** konzumní společnost - produkujeme mnohem více než potřebujeme, spotřebitelská společnost, neustálé obklopování se materiálními statky, kupujeme si stále nové věci atd.
 +
* náboženství a filosofie - euroamerická kultura vychází z židovsko křesťanské tradice, dominantní náboženství na západě je křesťanství (katolicismus, protestanství a pravoslaví)
 +
** v euroamerické kultuře je svoboda vyznání - můžeme si věřit v co chceme
 +
** církev nezasahuje do politiky, morální vliv ale má
 +
** odstavení církve od politi znamenalo rozvoj vědy a techniky
 +
** ateismus
 +
** materialismus - filosofický - snaží se vysvětlit svět bez boha, materialistický - pro člověka jsou nejdůležitější peníze a majetek
 +
** renesance - filosofický směr - individualismus - v centru pozornosti má být jedinec, člověk -> toto začalo podporovat kapitalismus, každý se snaží aby vše bylo dobré pro něho (upřednostňování majetku atd.)
 +
** individualismus se v dnešní době stal pragmatismem - populární směr v politice, ekonomice, podnikání - dobré je to co je prospěšné pro stát/pro mě
 +
** hedonismus - typické pro součastnou společnost - cílem života člověka má být užívání si štěstí
 +
* problémy euroamerické kultury
 +
** korupce
 +
** lidem se dalo velké množství svobody
 +
** vysoká kriminalita
 +
** drogy - produkce a konzumace

Verze z 25. 9. 2018, 19:58

Přírodní faktory

Biologické faktory

  • pohlaví
  • věk
  • rasa
Rasové rozdíly
  • antropologické rozdíly mezi lidmi (rasy se od sebe liší kulturou, náboženstvím, stavbou těla, chováním)
    • europoidní rasa - bílá rasa (25% celkové populace, výskyt: Evropa, Amerika, Západní Asie, Severně od Sahary), znaky: bílá, nebo bronzová až hnědá pleť, různé varianty barev očí, různé varianty barev vlasů, nejvíce chlupatá, obličej ve tvaru vajíčka
    • mongoloidní rada - žlutá rasa (okolo 50% celkové populace, výskyt: Asie, z části Amerika - Indiáni), znaky: malá postava, drobnější tělo, tmavé vlasy, tmavé oči, chlupatá rasa, obličej ve tvaru kuličky
    • negroidní rasa - černá rasa (15% celkové populace, výskyt: Afrika), znaky: kudrnaté vlasy, vyvinutější kostra, svalnaté tělo, velká ústa, široký nos
Vztahy mezi rasami
  • asimilace - míšení ras (Francie, Británie, Holandsko, USA)
  • segregace - oddělení ras (jih Ameriky, Jihoafrická republika - systém apartheid)
  • deportace - přestěhování, násilné přestěhování
  • genocida - vyhlazování, vyhlazování jedné rasy druhou rasou
  • extrémní nesnášenlivosti
    • xenofobie - nenávist vůči cizincům (Islám, Alžírsko)
    • fašismus - vyvyšování jednoho národa nad druhým
    • terorismus - útoky na nevinné, zaútočit na něco a nahnat strach
Josepf Arthur Gobineau
  • napsal dílo: Pojednání o nerovnosti lidských ras
  • vyzdvihoval bílou rasu
  • ponižoval černou rasu
  • preferoval nordický typ v rámci bílé rasy

Demografické faktory (populační)

  • demografie je disciplína, která zkoumá počet obyvatel, hustotu obyvatel a přírůstek
  • může ovlivňovat vývoj státu
Průmyslově vyspělé země
  • přírůstek okolo 1,7%
  • populace neroste
  • problém
    • mnoho lidí v poproduktivním věku
    • málo lidí v produktivním věku
  • řešení problému
    • migrace -> zajistíme problém ekonomiky státu, ale vzniká problém s integrací, vzniká problém s xenofobií, protože si lidé myslí že jim berou práci
Chudé a rozvojové země
  • přírůstek okolo 3-6%
  • populace zde roste 5x rychleji než v průmyslově vyspělých zemích
  • přelidnění, čím dál více lidí na čím dál méně zdrojů
  • snižování životní úrovně, hladomory
  • chudé země chudnou a bohaté bohatnou
  • lidé z chudých zemí se chtějí dostat do lépe vyspělých zemí - migrace - utíkají na sever do bohatých zemí
  • občanské války, nemoci
T. Malthus
  • vytvořil teorii dle které určil že za několik let nás planeta neuživí
  • počet obyvatel roste velmi rychle
  • počet potravin roste velmi pomalu
  • disproporce - rozdíl mezi počtem obyvatel a potravin
  • řešení
    • přirozená řešení - dochází k úbytku obyvatel (epidemie, přírodní katastrofy, války, pandemie)
    • nepřirozená řešení - regulace porodnosti (především regulace porodnosti u méně cenných ras)

Geografické faktory

  • velikost území - sehrává významnou roli
  • reliéf krajiny - zda je území hornaté, nebo nížinaté - úrodnost území
  • suroviny
  • klima - příznivé klima - výborné podmínky, nepříznivé klima - horší podmínky (Egypt minulost, současnost - Německo minulost, současnost)
Charles Louis Montesquieu
  • zabýval se klimatem
  • geografický determinismus - vývoj lidstva je závislý na geografickém prostředí (hlavně na klimatu)

Lidská činnost

  • vystihuje vztah společnosti na přírodu
  • jak člověk zasahuje do biosféry, ekosystému
  • aktivita
    • destruktivní
    • konstruktivní

Mezníky ve vztahu člověka a životního prostředí

Počátek lidské historie
  • člověk začne zakládat první primitivní obydlí
  • člověk je závislý na přírodě
  • zásahy do ekosystému jsou minimální
  • příroda je schopna se se zásahy vyrovnat
První společenská dělba práce
  • vydělení zemědělství
  • založit pole - vypálit část lesa
  • vypalování lesů, zavlažovací systémy
  • rozšiřování lidských osad
  • je omezeno na určité území
Vznik organizované společnosti
  • první státní útvary - preindustriální státy (feudální státy)
  • člověk se snaží cílevědomě využít přírodu
  • staví se cesty, silnice, akvadukty
  • mnohem více se ničí ekosystém
Průmyslová revoluce
  • začínají vznikat industriální státy - průmyslové státy
  • lidstvo nakročí do kapitalistického systému
  • pomocí průmyslové výroby člověk využívá přírodu
  • člověk se snaží ovládnout přírodu - devastace životního prostředí
  • jedno z nejhorších období
Vědecko-technická revoluce
  • postindustriální státy - poprůmyslové
  • začíná snaha něco dělat s ekosystémem
  • tři možnosti
    • život - záchrana ekosystému, zvyšování kvality života
    • živoření - budeme pokračovat v devastaci, zničíme ekosystém
    • smrt - zahubíme ekosystém
Ekologická krize
  • vysoký stupeň znečištění životního prostředí
  • ekologická krize se vyznačuje komplexností - týká se všech složek životního prostředí (voda, půda, vzduch, flora, fauna)
  • ekologická krize se vyznačuje paralelností - všechny složky životního prostředí jsou v kritickém okamžiku (teď)
Ekologické problémy
  • vznik ekologických organizací (GREENPEACE, UNESCO, Římský klub - bývalí politikové, vědci)
  • existují alternativní řešení ekologických problémů - způsob řešení takový, jaký v maximální míře respektuje životní prostředí
  • alternativní zemědělství - nepoužívání chemických hnojiv (cena, méně vypěstovaných plodin)
  • alternativní energetika - větrné, sluneční, mořské elektrárny (kolísání, méně energie)
  • alternativní doprava - elektřina, vodík, voda

Kultura

  • culto = vzdělávat
  • vše co souvisí s činností člověka
  • usnadňuje nám život

Rysy kultury

  • kultura je naučená
  • je kolektivním produktem - pozvedává společenský pokrok
  • je adaptivní - je schopná přizpůsobení se nějakým změnám

Dělení kultury

  • materiální kultura - k uspokojování našich materiálních potřeb (auta, kola, ledničky, televize, oblečení), vše co je hmotné
  • duchovní kultura - uspokojování duchovních potřeb (názory, zvyky, tradice, symboly), vznikají sféry duchovní kultury
    • umění
    • věda
    • filosofie
    • náboženství
  • normativní kultura - jedná se o nějaké normy (lidé žijí podle dvou norem - právní a morální)

Funkce kultury

  • vzdělávací funkce - vzděláváme se
  • humanizační - kultura z nás dělá lidi
  • zábavná funkce - filmy, hudba, divadlo, kino
  • akumulativní funkce - uchovávat poznatky v čase
  • výchovná funkce - podílí se na výchově člověka

Odlišnosti kultur

  • v čase
  • v prostoru

Druhy kultur

Euroamerická kultura

  • evropská část
  • severoamerická část
  • latinskoamerická část - nejvíce jiná
  • politickým systémem je demokracie - založen na humanitě, lidských právech a svobodě (svoboda a rovnost)
  • ekonomika - průmyslově nejvyspělejší státy světa (terciální sektor - nejvíce lidí zaměstnaných ve službách), vysoká životní úroveň
    • kultura založená na vědě a technice
    • je zde vysoká vzdělanost, gramotnost
    • nulový, nebo záporný přírůstek obyvatel
    • konzumní společnost - produkujeme mnohem více než potřebujeme, spotřebitelská společnost, neustálé obklopování se materiálními statky, kupujeme si stále nové věci atd.
  • náboženství a filosofie - euroamerická kultura vychází z židovsko křesťanské tradice, dominantní náboženství na západě je křesťanství (katolicismus, protestanství a pravoslaví)
    • v euroamerické kultuře je svoboda vyznání - můžeme si věřit v co chceme
    • církev nezasahuje do politiky, morální vliv ale má
    • odstavení církve od politi znamenalo rozvoj vědy a techniky
    • ateismus
    • materialismus - filosofický - snaží se vysvětlit svět bez boha, materialistický - pro člověka jsou nejdůležitější peníze a majetek
    • renesance - filosofický směr - individualismus - v centru pozornosti má být jedinec, člověk -> toto začalo podporovat kapitalismus, každý se snaží aby vše bylo dobré pro něho (upřednostňování majetku atd.)
    • individualismus se v dnešní době stal pragmatismem - populární směr v politice, ekonomice, podnikání - dobré je to co je prospěšné pro stát/pro mě
    • hedonismus - typické pro součastnou společnost - cílem života člověka má být užívání si štěstí
  • problémy euroamerické kultury
    • korupce
    • lidem se dalo velké množství svobody
    • vysoká kriminalita
    • drogy - produkce a konzumace