Shrnutí literatura: Porovnání verzí
(Značka: editace z VisualEditoru) |
|||
Řádek 8: | Řádek 8: | ||
* Často využívala symboliku čísel a barev | * Často využívala symboliku čísel a barev | ||
− | + | ====== Období ====== | |
− | |||
− | |||
− | ====== Období | ||
# Patristika (do 8.stol.) - působení církevních otců (otec = pater); inspirace Platonem; formování křesťanských dogmat a evangelii; významná postava - '''Augustinus''' '''Aurelius''' | # Patristika (do 8.stol.) - působení církevních otců (otec = pater); inspirace Platonem; formování křesťanských dogmat a evangelii; významná postava - '''Augustinus''' '''Aurelius''' | ||
# Scholastika (9. - 15.stol.) - školská nauka; budování škol (chrámové, klášterní); významná postava - '''Tomáš''' '''Akvinský''' (teolog; křesťanská filosofie) | # Scholastika (9. - 15.stol.) - školská nauka; budování škol (chrámové, klášterní); významná postava - '''Tomáš''' '''Akvinský''' (teolog; křesťanská filosofie) | ||
− | === Hrdinská epika | + | === Hrdinská epika === |
* Hlavními postavami hrdinové/rytíři (většinou šlechta) | * Hlavními postavami hrdinové/rytíři (většinou šlechta) | ||
* Inspirace antickou literaturou ('''Homér'''; '''Vergilius''') | * Inspirace antickou literaturou ('''Homér'''; '''Vergilius''') | ||
Řádek 48: | Řádek 45: | ||
* vznik hrdinských cyklů - Cyklus Královský, Píseň o Rolandovi (Tažení Karla Velikého proti Maurům, nakonec poražen) | * vznik hrdinských cyklů - Cyklus Královský, Píseň o Rolandovi (Tažení Karla Velikého proti Maurům, nakonec poražen) | ||
− | === Rytířská epika | + | === Rytířská epika === |
* Je mladší jak epika hrdinská | * Je mladší jak epika hrdinská | ||
* Přináší nové náměty | * Přináší nové náměty | ||
Řádek 74: | Řádek 71: | ||
* Autor nastavuje zrcadlo hloupým feudálům, lidským vlastnostem, společnosti, či náboženským kultům | * Autor nastavuje zrcadlo hloupým feudálům, lidským vlastnostem, společnosti, či náboženským kultům | ||
− | === Dvorská lyrika | + | === Dvorská lyrika === |
* Nejčastěji milostná/zamilovaná lyrika | * Nejčastěji milostná/zamilovaná lyrika | ||
* Idealizace ženy; dobývání ženy | * Idealizace ženy; dobývání ženy | ||
Řádek 82: | Řádek 79: | ||
* Byly v ní využívány hudební nástrojů | * Byly v ní využívány hudební nástrojů | ||
− | === Etapy české literatury ve středověku | + | === Etapy české literatury ve středověku === |
'''1) Etapa - 863-1250 n.l.''' | '''1) Etapa - 863-1250 n.l.''' | ||
* Jediným producentem literatury byla '''církev''' | * Jediným producentem literatury byla '''církev''' | ||
Řádek 110: | Řádek 107: | ||
* Po '''vypálení Sázavského kláštera''' - '''konečný úpadek''' Staroslověnského písemnictví | * Po '''vypálení Sázavského kláštera''' - '''konečný úpadek''' Staroslověnského písemnictví | ||
− | === Významná díla: | + | === Významná díla: === |
'''''Proglas''''' | '''''Proglas''''' | ||
* Předmluva k Evangeliu, zdůrazňuje právo člověka na konaní bohoslužby v jeho mateřském jazyce | * Předmluva k Evangeliu, zdůrazňuje právo člověka na konaní bohoslužby v jeho mateřském jazyce | ||
Řádek 131: | Řádek 128: | ||
* '''Přemyslovci''' dávají větší význam Latině | * '''Přemyslovci''' dávají větší význam Latině | ||
− | + | === Významná díla: === | |
− | |||
− | |||
− | === Významná díla: | ||
− | ==== Kristiánova legenda | + | ==== Kristiánova legenda ==== |
* Popisuje život a umučení '''sv'''.'''Václava''' a '''sv'''.'''Ludmily''' | * Popisuje život a umučení '''sv'''.'''Václava''' a '''sv'''.'''Ludmily''' | ||
* Dílo zřejmě napsané na popud '''biskupa''' '''Vojtěcha''' | * Dílo zřejmě napsané na popud '''biskupa''' '''Vojtěcha''' | ||
* Autor v ní píše o dějinách českého křesťanství , které navazuje na cyrilometodějskou tradici | * Autor v ní píše o dějinách českého křesťanství , které navazuje na cyrilometodějskou tradici | ||
− | ==== Kronika česká | + | ==== Kronika česká ==== |
* Autorem -> Kosmas | * Autorem -> Kosmas | ||
* Je první latinsky psaná česká kronika, vyskytují se v ní ovšem bohemismy | * Je první latinsky psaná česká kronika, vyskytují se v ní ovšem bohemismy | ||
Řádek 153: | Řádek 147: | ||
* Kosmovu kroniku později doplňují '''Kanovník''' '''Vyšehradský''' a mnich Sázavský | * Kosmovu kroniku později doplňují '''Kanovník''' '''Vyšehradský''' a mnich Sázavský | ||
− | ===== Dělíme na tři části | + | ===== Dělíme na tři části ===== |
# Potopa světa - smrt Jaromíra | # Potopa světa - smrt Jaromíra | ||
# Smrt Jaromíra - nástup Břetislava | # Smrt Jaromíra - nástup Břetislava | ||
# Nástup Břetislava - smrt Vratislava II. | # Nástup Břetislava - smrt Vratislava II. | ||
− | ====== Kosmas | + | ====== Kosmas ====== |
* 1045 - 1125 n.l. | * 1045 - 1125 n.l. | ||
* Studoval v Lutychu | * Studoval v Lutychu | ||
Řádek 165: | Řádek 159: | ||
* Byl dynastickým kronikářem Přemyslovců | * Byl dynastickým kronikářem Přemyslovců | ||
− | ====== Zbraslavská kronika | + | ====== Zbraslavská kronika ====== |
* Začal jí psát opat '''Ota''', po jeho smrti na něj navázal '''Petr Žitavský''' | * Začal jí psát opat '''Ota''', po jeho smrti na něj navázal '''Petr Žitavský''' | ||
* Je dovedena do roku 1338 n.l. | * Je dovedena do roku 1338 n.l. |
Verze z 19. 2. 2018, 22:40
Obsah
- 1 Středověká literatura
- 2 Staroslověnské písemnictví
- 3 Latinské písemnictví
- 4 Počátky českého písemnictví
- 5 Drama v Čechách
- 6 Satira v Čechách
- 7 Husitská literatuta
- 8 Husitská doba[editovat | editovat zdroj]
- 8.1 Jan Hus[editovat | editovat zdroj]
- 8.2 Jeroným Pražský[editovat | editovat zdroj]
- 8.3 Jan Želivský[editovat | editovat zdroj]
- 8.4 Jakoubek ze Stříbra[editovat | editovat zdroj]
- 8.5 Martin Húska[editovat | editovat zdroj]
- 8.6 Vavřinec z Březové[editovat | editovat zdroj]
- 8.7 Husitismus[editovat | editovat zdroj]
- 9 Polipanská literatura[editovat | editovat zdroj]
- 10 Doba renesance
- 10.1 Obsah
- 10.1.1 Renesance[editovat | editovat zdroj]
- 10.1.2 Humanismus[editovat | editovat zdroj]
- 10.1.3 Reformace[editovat | editovat zdroj]
- 10.1.4 Příčiny vzniku renesance[editovat | editovat zdroj]
- 10.1.5 Umění[editovat | editovat zdroj]
- 10.1.6 Leonardo da Vinci[editovat | editovat zdroj]
- 10.1.7 Michelangelo Buonarroti[editovat | editovat zdroj]
- 10.1.8 Raffael Santi[editovat | editovat zdroj]
- 10.1.9 Tizian[editovat | editovat zdroj]
- 10.2 Italská renesance[editovat | editovat zdroj]
- 10.1 Obsah
Středověká literatura
- Vznikla na evropském kontinentu
- Nejvíce ovlivněno šířením nového náboženství - křesťanství
- V této době společnost rozdělena na tři stavy (šlechta; duchovenstvo; poddaní)
- Znalost psaní a čtení byla omezena na duchovenstvo, proto literaturu šířili z počátku nejprve pěvci a přednašeči (viz. Trubadúři, Minnesengři)
- Autory textů často neznáme
- Středověký hrdina se postupem času proměňoval - Nejprve světec, mučedník a poté rytíř.
- Často využívala symboliku čísel a barev
Období
- Patristika (do 8.stol.) - působení církevních otců (otec = pater); inspirace Platonem; formování křesťanských dogmat a evangelii; významná postava - Augustinus Aurelius
- Scholastika (9. - 15.stol.) - školská nauka; budování škol (chrámové, klášterní); významná postava - Tomáš Akvinský (teolog; křesťanská filosofie)
Hrdinská epika
- Hlavními postavami hrdinové/rytíři (většinou šlechta)
- Inspirace antickou literaturou (Homér; Vergilius)
- Do popředí tyto charakterové vlastnosti - statečnost, síla, oddanost, moudrost
- Snaha vytvořit ideál ctnostného člověka
- Nejvíce užívaná - veršovaná epika (často doprovázená např.: hudbou)
Píseň o Beowulfovi (angl. lit.)
- Sepsána v 7.-8. století na základě starých germánských pověstí
- Vyskytuje se symbolické zobrazení dobra a zla (Alegorie)
- (Pravděpodobně) Nejstarší zaznamenaný hrdinský epos, o circa 3200 verších
Píseň o Nibelunzích (něm. lit.)
- Pochází z počátku 13.století
- je hrdinský germánský epos oslavující germánskou společnost a její mýtické dějiny
- Nibulengové - skřítci; vlastníci pokladu
- Píseň o Siegfriedovi
Alexandreida (něm. lit.)
- autorem - Ulrich von Etzenbach
- předloha pro českou verzi Alexandreidy
Slovo o pluku Igorově (rus. lit.)
- epos pocházející z 12.století
- hlavní postava - Novgorodský kníže Igor, který bojuje proti mongolským nájezdníkům (nejprve padne do zajetí, posléze se vrátí do Ruska - Jeho návrat symbolizuje naději na ruské vítězství)
- Objevuje se křesťanská symbolika
(Byliny - veršovaná vyprávění o prostých ruských hrdinech - bohatýrech - Ilja Marovec, Světogar, Čurila)
(Dumy - Ukrajina; Junácké písně - Balkán)
Chansons de Geste (fran. lit.)
- čes. - Písně o činech
- 11.století
- Hrdinské zpěvy/eposy
- Námětem - křížové výpravy
- vznik hrdinských cyklů - Cyklus Královský, Píseň o Rolandovi (Tažení Karla Velikého proti Maurům, nakonec poražen)
Rytířská epika
- Je mladší jak epika hrdinská
- Přináší nové náměty
Tristan a Izolda
- stará keltská lidová pověst
- 12.-13.století
- Pověst o lásce a o zradě
- Tristan umírá na následky boje
Alexandreida
- epos o Alexandru Velikém
- Má jasný historický základ - přimyká se k postavě Karla Velikého a popisuje atmosféru křižáckých výprav
- směřuje k idealizace středověkého rytíře
Píseň o Cidovi (španěl. lit)
- Cid - bojovník proti Maurům
- neznámý autor
- Hrdinové ztělesňují statečnost, zbožnost
- Křesťanský podtext
Perzival (něm.lit.)
- Vyvrcholení německé rytířské literatury
- Autorem - Wolfram von Eschenbanch
Román o Lišákovi
- zvířecí satirický epos
- 12. - 13.století
- Hl. hrdinou lišák Renart
- Autor nastavuje zrcadlo hloupým feudálům, lidským vlastnostem, společnosti, či náboženským kultům
Dvorská lyrika
- Nejčastěji milostná/zamilovaná lyrika
- Idealizace ženy; dobývání ženy
- Vznik circa v 12.století v Provence ve Francii
- Jsou v ní vyzdvihovány rytířské ctnosti
- Skládali ji Trubadúři/Minnesengři
- Byly v ní využívány hudební nástrojů
Etapy české literatury ve středověku
1) Etapa - 863-1250 n.l.
- Jediným producentem literatury byla církev
- Hlavním útvarem byly Legendy (Zpráva o životě světce, pomezí mezi velkou a střední epikou)
- Díla nejdříve psána Staroslověnsky (nářečí ze Soluně)
- Posléze - Latina, Němčina a Čeština
2) Etapa - 1250-1400 n.l.
- Literaturu již píší i panovníci, či měšťané
- Knihy jsou stále ručně psané
3) Etapa - 1401-1470 n.l.
- Literatura doby Husitské
- Vrchol ručně psané knihy
4) Etapa - 1470-1620 n.l.
- Píše se Humanistická literatura
- Knihy jsou již Tištěné (vynález knihtisku - Johann Gutenberg)
5) Etapa - 1620-1775
- Doba Temna
- V této době probíhala v našich zemích Rekatolizace, tedy pronásledování a perzekuce nekatolíků (např. protestanti/evangelíci)
- V této době také ústup literatury (ta se psala ve znamení Baroka)
Staroslověnské písemnictví
- Počátek Staroslověnského písemnictví circa 9.století našeho letopočtu
- Souvisí s rozšířením křesťanství na Moravu, o které žádá kníže Rastislav - příchod Cyrila (Konstantina) a Metoděje - ti vytvořili písmo Hlaholice a přinesli Staroslověnštinu (slovanské nářečí ze Soluně)
- Přinesli překlad Bible
- Po jejich úmrtí postupný úpadek Staroslověnštiny
- V 10.století n.l. - rovnováha mezi Staroslověnštinou a Latinou
- Po vypálení Sázavského kláštera - konečný úpadek Staroslověnského písemnictví
Významná díla:
Proglas
- Předmluva k Evangeliu, zdůrazňuje právo člověka na konaní bohoslužby v jeho mateřském jazyce
- Pravděpodobným autorem díla je Cyril
Panonské legendy
- Sledují život Cyrila a Metoděje a jejich skutky
- Nejsou to ale legendy v dnešním slova smyslu, jelikož dílo nesměřuje k idealizaci
Nomokánon
- církevní předpisy
Legenda o Svatém Václavu
- První starosl. legenda.
- Václava představuje jako zbožného, spravedlivého, poctivého a mírumilovného panovníka
Legenda o Svaté Ludmile
- Ludmila zemřela mučednickou smrtí
- Vychovávala Václava v křesťanské víře
Latinské písemnictví
- Od poloviny 10. století byly Čechy nejvíce ovlivňovány ze západu.
- Posílení Latiny zapříčinilo i založení biskupství v Praze roku 973 n.l. (První Biskupem Sas Dětmar, po něm Čech Vojtěch)
- Přemyslovci dávají větší význam Latině
Významná díla:
Kristiánova legenda
- Popisuje život a umučení sv.Václava a sv.Ludmily
- Dílo zřejmě napsané na popud biskupa Vojtěcha
- Autor v ní píše o dějinách českého křesťanství , které navazuje na cyrilometodějskou tradici
Kronika česká
- Autorem -> Kosmas
- Je první latinsky psaná česká kronika, vyskytují se v ní ovšem bohemismy
- Líčí české dějiny od nejstarších dob po autorovu smrt
- Odlišuje vyprávění jiných a autorovu vlastní zkušenost
- Dílo je vlastenecky zaměřené
- Objevují se přísloví, pořekadla a citáty
- Je oslavou vítězství církve nad pohanstvím
- Můžeme najít chyby v chronologii
- Některé části jsou i vymyšlené
- Kosmovu kroniku později doplňují Kanovník Vyšehradský a mnich Sázavský
Dělíme na tři části
- Potopa světa - smrt Jaromíra
- Smrt Jaromíra - nástup Břetislava
- Nástup Břetislava - smrt Vratislava II.
Kosmas
- 1045 - 1125 n.l.
- Studoval v Lutychu
- Byl ženatý s manželkou Božetěchou
- Byl členem svatovítské kapituly (později pravděpodobně i děkanem)
- Byl dynastickým kronikářem Přemyslovců
Zbraslavská kronika
- Začal jí psát opat Ota, po jeho smrti na něj navázal Petr Žitavský
- Je dovedena do roku 1338 n.l.
Hradišťsko-Opatovické letopisy[editovat | editovat zdroj]
- Sepsaly je Benediktiánští mniši
- Popisuje události z 12.-13. století n.l.
Počátky českého písemnictví
- Latina, která dosáhla výsadního postavení, byla přístupná jen určitým vrstvám obyvatel - kněžím, studentům a některým feudálům.
- Prostý lid však potřeboval zprostředkování v češtině.
- Počátek se datuje na začátek 13.století n.l.
- Česká, latinská a německá literatura spolu začínají soupeřit. (To má pozitivní vliv na kvalitu a výrobu knih)
- Do literatury vstupují laikové (např. šlechtici, měšťané - ti přinášejí lidové prvky) - Laicizace
- Nejstarší česká díla (písně): Hospodine, pomiluj ny (hymna; později i válečná písěň) ; Svatý Václave vévodo české země (Za husitských válek zpívána jako projev odporu k cizáctví)
Nejvýznamnější díla:
Duchovní lyrika:
Ostrovská píseň
- Pojednává o Kristově vtělení a vykoupení lidstva
Kunhutina modlitba
Spor duše s tělem
Duchovní epika:
Apokryf o Jidášovi
Zlaté legendy
Světská epika:
Alexandreida
- Veršovaný epos z 13.-14. století
- Autorem pravděpodobně vyšší šlechtic
- Námětem Alexandr Veliký
- Český autor měl literární předlohy (Chatillon; Etzenbach)
- V postavě Alexandra lze v mnohých rysech poznat Přemysla Otakara II.
- Objevují se české názvy vojáků (Mladota; Radovan)
- Líčí tehdejší české zvyky
- Původní obsah díla circa 8500 veršů (Dochováno pouze 2/5)
- Psáno osmislabičným veršem. Obsahuje historické i pohádkové prvky. V ději také úvahové pasáže.
- Objevují se gnómy (ponaučení)
- V díle se objevuje Aristotelés (učitel Alexandra)
Kronika tak řečeného Dalimila
- Nejstarší česká veršovaná skladba
- Dochovala se v úplnosti - circa 4500 veršů
- Pochází z let 1310-1314
- Autor "neznámý" (Dle Václava Hájka z Libočan je to Dalimil Meziříčský)
- Zachycuje historické události (do nástupu Lucemburků na český trůn)
- Upozorňuje na vliv Němců v zemích Koruny české
- Psána bezrozměrným veršem (každý verš jinak dlouhý)
Legenda o sv.Prokopu
- Pojednává o sv.Prokopu a jeho skutcích.
- Sv. Prokop chrání slovanskou tradici a bojuje proti rozpínavosti Němců
Legenda o sv.Kateřině
- Konec 14.stol
- Prvky světské a mystické erotiky
- Kateřina umučena pro svojí víru. U konce svého života vzplane náhlou opravdovou láskou ke Kristovi
Drama v Čechách
- Drama vznikalo z církevních obřadů (bylo jejich součástí)
- Ti co předváděli, se označovali jokulator (latinsky), žakéři (česky)
Nejvýznamnější díla:[editovat | editovat zdroj]
Hra tří Marií
- Tři Marie (Magdalena, Jakubova a Salome) jdou ke Kristovu hrobu. Posléze se od anděla dozvídají, že Kristus vstal z mrtvých.
- Hrála se již od 12.století n.l.
- Pro komické a parodické prvky, bylo zakázáno hrát v kostele.
Mastičkář
- Děj se odehrává na trhu
- Hlavními postavami tři Marie
- Parodie o Kristovu vzkříšení
- Účelem je pobavit lidi - zesměšnit prodejce, středověké lékaře
Hra veselé Magdalény
- Hra o napravené hříšnici
Satira v Čechách
- Vznik souběžný s dramatem v Čechách
- Satira = žánr využívající komičnosti, výsměchu, karikatury, či ironie.
Nejvýznamnější díla:[editovat | editovat zdroj]
Píseň veselé chudiny
- Báseň o nouzi studentů
- Psáno s humorem a nadhledem
Podkoní a žák
- Satirická skladba, využívající sporu
- Žák a podkoní se přou, kdo z nich má lepší postavení ve společnosti. Spor končí rvačkou.
Hradecký rukopis
- Soubor básnických skladeb
- Vznik kolem roku 1340
- Autorem pravděpodobně kněžím, stranící chudším vrstvám
- Obsahuje tři části:
- 1) Desatero (kázání pojaté jako kritika hříchů)
- 2) Satiry o řemeslnících a konšelích (autor odsuzuje nepoctivost pekařů, řezníků, ševců apod.)
- 3) Nová Rada (autorem Smil Flaška z Pardubic, v díle se objevuje král Václav IV., kterému radí zvířata)
Husitská literatuta
- V této době probíhaly pokusy o reformu církve; společnosti
- Začínají se objěvovat nové literární žánry: manifesty; traktáty; polemiky; postily
- Texty psány pouze česky a výhradně Čechům
- Usilovala o lidovost a lidské potřeby
Obsah
Kritici církve (Husovi předchůdci):[editovat | editovat zdroj]
Konrád Waldhauser[editovat | editovat zdroj]
- zahájil reformní hnutí; kázal ovšem pouze německy a latinsky
Jan Milič z Kroměříže[editovat | editovat zdroj]
- kázal česky a radikálně, snažil se jít příkladem - žil chudobně (Knížka o Antikristovi)
Husitská doba[editovat | editovat zdroj]
- Husovo revoluční hnutí - 1419-1433
- V literatuře myšlenka husitství doznívá ovšem dále
- mizí rytířská a duchovní epika
- satirické básnictví-problémy tehdejší doby
- naučná literatura->do popředí traktát->naučné pojednání o něčem
- oprašuje se kronika->psaní kronik->osobní zaujetí autora, pocity autora, není to objektivní
- němčina mizí, latina ustupuje, do popředí čeština->rozmach češtiny
Jan Hus[editovat | editovat zdroj]
- 1371-1415
- byl profesorem na Karlově univerzitě
- od roku 1402 kázal v Betlémské kapli
- jeho názory měli velkou odezvu
- nešel proti církvi jako takové, ale vadili mu nedostatky v té církvi->snažil se jí udělat co nejlepší
- časem se to všem začalo nelíbit
- arcibiskup Jana Husa zažaloval a církev se postavila na stranu Arcibiskupa
- koncil v Kostnici měl vyřešit spor mezi dvěma papeži tím, že chtěli vybrat třetího
- Jan Hus tam "nikoho nezajmal", "neměli na něho čas" on svojí řeč neodvolal
- následné upálení v Kostnici
- psal spisy:
Latinské spisy[editovat | editovat zdroj]
- spis o Církvi->vrátit církev k původním kořenům, byl prohlášen za knihu, která je nebezpečnější pro církev více než Korán
České spisy[editovat | editovat zdroj]
- spis Postila->soubor Husových kázání, výklad evangelia
- spis-výklad Viery, Desatera a Páteře->výklad tří základních modliteb, pro lidi, kteří nemohli chodit na kázání
- listy z Kostnice->dopisy, které psal Hus, když byl ve vězení
- o šesti bludiech
- o českém pravopisu
- knížky o svatokupectví->odpustky, Husovi se nelíbilo prodávání odpustků
Jeroným Pražský[editovat | editovat zdroj]
- spolužák Jana Husa
Jan Želivský[editovat | editovat zdroj]
Jakoubek ze Stříbra[editovat | editovat zdroj]
Martin Húska[editovat | editovat zdroj]
- Táborský kazatel
Vavřinec z Březové[editovat | editovat zdroj]
- 1370-1436
- později stoupencem Husitů
- patřil do umírněného tábora Husitů
- dílo: Husitská kronika -> zobrazování historických událostí, psáno latinsky, psáno mezi 1414-1421
- Vavřinec se prezentuje tak, že odmítá stanoviska Husitů
- napsal: píseň o vítězství u Domažlic -> snaží se zobrazit vítězství Husitských vojsk v roce 1431
Budyšínský rukopis[editovat | editovat zdroj]
- nejcenější památka-pergamenový kodex, vznik Husitství, toto dílo má tři části:
Žaloba koruny české[editovat | editovat zdroj]
- král Zikmund a spory českých pánů
Porok koruny české[editovat | editovat zdroj]
- část, ve které se vytíká, kárají se Čeští pánové za to, že zvolili Zikmunda za krále
Hádání Prahy s Kutnou horou[editovat | editovat zdroj]
- alegorie, spor dvou žen (zosobňují města a ty města zosobňují názory)
Spis o církvi[editovat | editovat zdroj]
- halvou církve má být Ježíš Kristus, Bůh->né Papež
- právo kontrolovat Papeže
- dílo se stalo obžalobné vůči Janu Husu
Husitismus[editovat | editovat zdroj]
- vznik: Jístelonický kancionál, Roudnický kodex
- katolíci -> skladba: Václav, Havel a Tábor -> na jedné straně Václav, Husitskou stranu brání Tábor (člověk) a Havel neví ke komu a snaží se využít prospěch obou
Měšťanský[editovat | editovat zdroj]
- východiskem je učení Jana Husa
Selsko-plebejský[editovat | editovat zdroj]
- radikálnější, vyznávači Táborité
Polipanská literatura[editovat | editovat zdroj]
- vzniká po bitvě u Lipan
- Husitská doba politicky končí
- literárně ještě nekončí přenáší se a pokračuje
- 1436 -> kompaktáta -> názory důležité pro sektu Kališníků
- píší se úvahové spisy
- objevují se zde známé osobnosti, které zasahují do názorových střetů
Petr Chelčický[editovat | editovat zdroj]
- 1390-1460
- největší osobnost Polipanské literatury
- zabýval se otázkami jak náboženskými, tak i společenskými
- narodil se v Chelčicích
- zabýval se psaním a čtením v českém jazyce
- jeho názory -> zajímavé (ideologie) -> radikální názory-kritizoval společnost, církev -> pasivní názory-viděl zlo, kritizoval zlo, neodporoval zlu zlem
Sieť viery pravé[editovat | editovat zdroj]
- síť pravé víry -> ukazuje na to, že církev by se měla vrátit ke svým kořenům (byla chudá)
Doba renesance
- 14.-16. století
- vznik -> nejdříve v Itálii
- vzniká nový umělecký směr -> světský směr (není tažený církví)
Obsah
Renesance[editovat | editovat zdroj]
- je světský směr, navazuje na řeckou literaturu
- znovuzrození ideálů antické kultury
- renesance měla snahu navazovat na antiku
- je to proto, protože to byl světský směr
- antika jim přišla jako ideální, inspirovali se antikou
- obrovský rozvoj vědy
Humanismus[editovat | editovat zdroj]
- odvozeno od slova Humanus -> lidský
- zájem o člověka
- obrátit svojí pozornost ke člověku -> ne k bohu
- rozvoj lidské osobnosti
- oslava člověka, člověk má být v centru
- snaha opřít se o vědu
- objevuje se kritika církve
- toto všechno podporovalo rozvoj věd
Reformace[editovat | editovat zdroj]
- snahy o reformu feudálního řádu a církve
- reformace -> přetvářet
- snaha vrátit se k původní církvi
- Německo -> řada kazatelů, kteří měli velkou snahu zreformovat římskokatolické náboženství
- Martin Luther, Thomas Múceer
- německé selské války -> vedené proti feudanismu
- v čechách byl humanismus a reformace (renesance ne)
Příčiny vzniku renesance[editovat | editovat zdroj]
- růst významu měst
- města jsou považována za nositele pokroku
- zámořské objevy
- přírodní a astronomické objevy
- vzniká heliocentrický model světa (středem naší soustavy je slunce, nikoli země)
- vynálezy
- kompas, knihtisk (rychleší šíření literatury -> vzdělanost)
Umění[editovat | editovat zdroj]
- znovuobjevení ideálu lidského těla (harmonicky uspořádané tělo -> ideální proporce)
Leonardo da Vinci[editovat | editovat zdroj]
- 1452-1519
- IQ se odhaduje na 225
- studoval lidské tělo
- měl správné představy o magnetickém vlnění, má návrh na kolo, letadlo, vodní turbíny, atd.
- byl malíř, vynálezce, sochař, matematik, architekt
Díla[editovat | editovat zdroj]
- Mona Liza
- Padák
- Skafandr
- Poslední večeře
Michelangelo Buonarroti[editovat | editovat zdroj]
- 1475-1564
- malíř, sochař, architekt
Díla[editovat | editovat zdroj]
- Socha Davida
- Socha Mojžíše
- Poslední soud
- Basilika sv. Petra
Raffael Santi[editovat | editovat zdroj]
- malíř, architekt
Díla[editovat | editovat zdroj]
- Sixtinská Madona
- Setkání papeže s Atilou
- Athénská škola -> nejznámější filosofové
Tizian[editovat | editovat zdroj]
- 1489-1576
- malíř, architekt
Díla[editovat | editovat zdroj]
- Venuše urbinská
- portrét Karla V.
- obraz Jana Křtitele (Jan Křtitel -> křtil Ježíše)
- Cikánská Madona
- Alegorie času
Italská renesance[editovat | editovat zdroj]
Dante Alghierii[editovat | editovat zdroj]
- 1265-1321
- básník, otec spisovné italštiny
- Florencie (řada umělců)
- byl bojovník za republiku
- vystupoval proti papeži
- vedl jednání s papežem
- když odjel na jedno jednání, odehrála se bitva ve Florencii (nemohl se vrátit do Florencie)
- k vládě se dostala šlechta (ve Florencii)
- byl odsouzen k vyhnanství a žil v Benátkách
- když chtěli vojáci vyrabovat jeho hrob zjistili, že tam tělo není
Díla[editovat | editovat zdroj]
- Božská komedie -> rozsáhlá epická báseň, líčí cestu lidské duše ke spáse, dílo má tři části (Peklo, Očistec, Ráj), postavy (Dante, Vergilius, Beatrice)
- když Dante vstupuje do pekla Vergilius ho provází, provází ho i do očistce, ovšem do ráje s ním šla jeho milá Beatrice, Vergilius tam s ním jít nemohl, protože Vergilius tam nepatřil, nebyl křesťan
- Božská komedie se zpočátku jmenovala Komedie, jméno Božská komedie je kvůli tomu že je to jako senzační -> Božské -> komedie
- Vergilius je symboleem vědění, Beatrice je symbolem lásky, krásy, nadpřirozené bytosti (oslava lásky)
- uspořádání díla, dílo se skládá ze 300 zpěvů, tři části, každá z nich má 33 zpěvů a jeden je jako předehra, zpěvy jsou uspořádané do tercín
- Nový život
- Dante popisuje říše (Peklo, Ráj, Očistec)
- Peklo -> skutečná představa o pekle pochází od Danteho
- podle Danteho se peklo skládá z 9 kruhů a vkaždém kruhu se nachází skupina lidí, kteří udělali stejný, nebo podobný hřích -> tyto duše tam trpí
- Očistec -> chtějí-li lidé dosáhnout ráje, musí trpět
- Dante stoupá na horu a trpí, blíží se k ráji
- Ráj -> vstupuje tam s ním Beatrice
- andělé, symbolizující ráj
- Peklo -> skutečná představa o pekle pochází od Danteho
Giovanni Boccaccio[editovat | editovat zdroj]
- 1313-1375
- básník, novelista
- život:
- byl stoupenec renesance a humanismu
- ke konci svého života to začal kritizovat(kvůli tomu, aby nešel do pekla
- psal zábavné příběhy s milostným námětem
- těmito spisy sděloval kritiku představitelů církve
Díla[editovat | editovat zdroj]
- Život Dantův
- Filicopo
- daroval své dívce
- O rodokmentu bohů
- spis, kde zpracoval antickou mytologii
- Dekameron
- nejznámější dílo
- (deka+hamera)
- struktura -> 100 novel (rámcová kompozice)
- 7 dívek a 4 chlapci utíkají z Florencie před morem (vypráví si příběhy) -> tím si krátí čas i cestu toho útěku
- milostná témata (milostné příběhy), příběhy zobrazující charakter lidí (charaktery lidí)
- autor zaměřený proti mystice, církvi a středověku
- Hynek z Poděbrad přeložil 11 novel