Shrnutí ZSV: Porovnání verzí
(Založena nová stránka s textem „ = Základy psychohygieny = #* doporuční k tomu, aby si člověk tvořil duševní zdraví #* správný pohyb, životozpráva, spánek, správně jíst…“) (Značka: editace z VisualEditoru) |
(Značka: editace z VisualEditoru) |
||
(Není zobrazeno 8 mezilehlých verzí od 2 dalších uživatelů.) | |||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
− | |||
= Základy psychohygieny = | = Základy psychohygieny = | ||
#* doporuční k tomu, aby si člověk tvořil duševní zdraví | #* doporuční k tomu, aby si člověk tvořil duševní zdraví | ||
#* správný pohyb, životozpráva, spánek, správně jíst | #* správný pohyb, životozpráva, spánek, správně jíst | ||
− | + | == Poruchy lehčího rázu == | |
− | |||
− | |||
− | == Poruchy lehčího rázu | ||
* v důsledku stresových situací | * v důsledku stresových situací | ||
− | === Deprivace (strádání) | + | === Deprivace (strádání) === |
* způsobená okolnostmi, nebo lidmi | * způsobená okolnostmi, nebo lidmi | ||
* ztráta něčeho, nedostatek (sebevědomí) | * ztráta něčeho, nedostatek (sebevědomí) | ||
− | ==== Biologická deprivace | + | ==== Biologická deprivace ==== |
* člověk nemá přístup k jídlu, pití, teplu, hygieně | * člověk nemá přístup k jídlu, pití, teplu, hygieně | ||
− | ==== Senzomotorická deprivace | + | ==== Senzomotorická deprivace ==== |
* dítěti je omezen pohyb | * dítěti je omezen pohyb | ||
* tato deprivace je spíše vyjímečná | * tato deprivace je spíše vyjímečná | ||
− | ==== Činnostní deprivace | + | ==== Činnostní deprivace ==== |
* dítěti chybí podněty k činnosti | * dítěti chybí podněty k činnosti | ||
− | ==== Citová | + | ==== Citová ==== |
* dítě ztrádá tím, že nejsou uspokojeny jeho citové potřeby | * dítě ztrádá tím, že nejsou uspokojeny jeho citové potřeby | ||
* rodiče nevyjadřují citovou lásku | * rodiče nevyjadřují citovou lásku | ||
* problematické rodiny, bohaté rodiny, matka nemá vztah k dítěti, děti ve výchovných ústavech, když jsou děti sami | * problematické rodiny, bohaté rodiny, matka nemá vztah k dítěti, děti ve výchovných ústavech, když jsou děti sami | ||
− | * je-li deprivace dlouhodobá a silná, vzniká tzv, | + | * je-li deprivace dlouhodobá a silná, vzniká tzv, <u>Deprivační syndrom</u> |
− | ===== Deprivační syndrom | + | ===== Deprivační syndrom ===== |
* vznik deprivačního syndromu: | * vznik deprivačního syndromu: | ||
− | ====== Dítě je příliž aktivní | + | ====== Dítě je příliž aktivní ====== |
* je hlučné, upozorňuje na sebe, chová se ostře vůči ostatním, vtírá se | * je hlučné, upozorňuje na sebe, chová se ostře vůči ostatním, vtírá se | ||
− | ====== Dítě je příliž pasivní | + | ====== Dítě je příliž pasivní ====== |
* je zamlklé, moc se s nikým nebaví, může být později nemocné, ostatní ho ignorují | * je zamlklé, moc se s nikým nebaví, může být později nemocné, ostatní ho ignorují | ||
− | === Frustrace (zaměření, zabránění) | + | === Frustrace (zaměření, zabránění) === |
* vzniká zaměřením cíle (něčeho chceme dosáhnout a nedaří se nám to) | * vzniká zaměřením cíle (něčeho chceme dosáhnout a nedaří se nám to) | ||
* kdo si nesplňuje ty cíle->hrozně na to myslí a je z toho mimo->frustrace | * kdo si nesplňuje ty cíle->hrozně na to myslí a je z toho mimo->frustrace | ||
Řádek 46: | Řádek 42: | ||
* špatné reakce na frustraci: | * špatné reakce na frustraci: | ||
− | ==== Útěk do fantazie | + | ==== Útěk do fantazie ==== |
* lidé, kteří se snaží uniknout z reálného světa do světa fantasy (ve svojí hlavě, nebo virtuální svět PC, virtuální hry) | * lidé, kteří se snaží uniknout z reálného světa do světa fantasy (ve svojí hlavě, nebo virtuální svět PC, virtuální hry) | ||
− | ==== Apatie (rezignace) | + | ==== Apatie (rezignace) ==== |
* člověk ztrácí zájem o cokoliv, člověk dostane dojem, že se proti němu všchno spyklo, nesnaží se | * člověk ztrácí zájem o cokoliv, člověk dostane dojem, že se proti němu všchno spyklo, nesnaží se | ||
− | ==== Agrese | + | ==== Agrese ==== |
* nemusí být agresivní vůči tomu, kdo ho naštval, ale vede agresi vůči jinému člověku, vybíjí si zlost na nevinných | * nemusí být agresivní vůči tomu, kdo ho naštval, ale vede agresi vůči jinému člověku, vybíjí si zlost na nevinných | ||
* agrese se může projevovat rozbíjením věcí, mlácením zvířat | * agrese se může projevovat rozbíjením věcí, mlácením zvířat | ||
− | ==== Autoagrese | + | ==== Autoagrese ==== |
* agrese vůči sobě->sebepoškozování, po určité době v tom člověk najde zalíbení a stupňuje se to | * agrese vůči sobě->sebepoškozování, po určité době v tom člověk najde zalíbení a stupňuje se to | ||
− | ==== Regrese | + | ==== Regrese ==== |
* člověk ze sebe začne dělat bezmocného o kterého se někdo musí postarat (postarejte se o mě, nebo umřu) | * člověk ze sebe začne dělat bezmocného o kterého se někdo musí postarat (postarejte se o mě, nebo umřu) | ||
− | ==== Projekce | + | ==== Projekce ==== |
* promítnutí viny na někoho jiného, obviňování někoho nevinného | * promítnutí viny na někoho jiného, obviňování někoho nevinného | ||
− | ==== Vytěsnění | + | ==== Vytěsnění ==== |
* "záměrné" zapomenutí na situaci spojenou s frustrací | * "záměrné" zapomenutí na situaci spojenou s frustrací | ||
* k vyřešení frustrace potřebujeme najít příčinu, následně s tím začít něco dělat, kdož to nezvládneme->vyhledat psychologa, (nebo se svěřit kamarádovi), nesmíme si vytyčovat vysoké cíle->musí byt realizovatelné | * k vyřešení frustrace potřebujeme najít příčinu, následně s tím začít něco dělat, kdož to nezvládneme->vyhledat psychologa, (nebo se svěřit kamarádovi), nesmíme si vytyčovat vysoké cíle->musí byt realizovatelné | ||
− | === Stres | + | === Stres === |
* určitý tlak situace na člověka | * určitý tlak situace na člověka | ||
* je před námi mnoho úkolů a my si uvědomujeme, že to nezvládneme | * je před námi mnoho úkolů a my si uvědomujeme, že to nezvládneme | ||
Řádek 76: | Řádek 72: | ||
* vlivy označující stres->stresory | * vlivy označující stres->stresory | ||
* každý je jinak odolný vůči stresu | * každý je jinak odolný vůči stresu | ||
+ | * postihuje více muže | ||
− | ==== Eustres | + | ==== Eustres ==== |
* stres s určitými pozitivy | * stres s určitými pozitivy | ||
* je na nás posílán tlak->nekopne nás a my začneme něco dělat | * je na nás posílán tlak->nekopne nás a my začneme něco dělat | ||
− | ==== Distres | + | ==== Distres ==== |
* příliž mnoho věcí, nezvládnutelné situace, dlouhodobé | * příliž mnoho věcí, nezvládnutelné situace, dlouhodobé | ||
* později může dojít k tělesným problémům (nemoci, nevolnost) | * později může dojít k tělesným problémům (nemoci, nevolnost) | ||
Řádek 87: | Řádek 84: | ||
* aby jsme nebyli tak vystresovaní musíme si věřit, musíme si dělat volný čas->oddělit ho od práce | * aby jsme nebyli tak vystresovaní musíme si věřit, musíme si dělat volný čas->oddělit ho od práce | ||
− | === Deprese | + | === Deprese === |
* depresemi trpí 100000 lidí )přibližně) | * depresemi trpí 100000 lidí )přibližně) | ||
* 10-12% chce sebevraždu (přibližně) | * 10-12% chce sebevraždu (přibližně) | ||
* 25%lidí se chce léčit (přibližně) | * 25%lidí se chce léčit (přibližně) | ||
− | * deprese je duševní stav, který se projevuje smutkem, melancholií, nízké sebevědomí, sebeobviňování, narušení imunity, osamocení, narušení pohlavních funkcí, | + | * deprese je duševní stav, který se projevuje smutkem, melancholií, nízké sebevědomí, sebeobviňování, narušení imunity, osamocení, narušení pohlavních funkcí, ztráta zájmu |
− | ==== Klinická deprese | + | ==== Klinická deprese ==== |
* vzniká jako reakce na závažný, smutný podnět (např.:úmrtí) ->reakce->deprese | * vzniká jako reakce na závažný, smutný podnět (např.:úmrtí) ->reakce->deprese | ||
* je to běžné, je to normální, je to krátkodobé, po čase odezní | * je to běžné, je to normální, je to krátkodobé, po čase odezní | ||
− | ==== Reaktivní deprese | + | ==== Reaktivní deprese ==== |
* spouštění stejne jako u klinické deprese, akorát nepřiměřená reakce->velmi intenzivní potíže, člověk se z toho nedokáže dostat->dlouhodobá->deporese | * spouštění stejne jako u klinické deprese, akorát nepřiměřená reakce->velmi intenzivní potíže, člověk se z toho nedokáže dostat->dlouhodobá->deporese | ||
* tato deprese může vzniknout bez příčiny->psychycká porucha->porucha náladového systému | * tato deprese může vzniknout bez příčiny->psychycká porucha->porucha náladového systému | ||
− | ===== Muži | + | ===== Muži ===== |
* stáhnou se do sebe, řeší si to sami, nikomu to neříkají->na venek->agresivní, naštvaní | * stáhnou se do sebe, řeší si to sami, nikomu to neříkají->na venek->agresivní, naštvaní | ||
− | ===== Ženy | + | ===== Ženy ===== |
* většinou se snaží o depresích mluvit s někým jiným , jsou hodně citlivé, může plakat, křičet | * většinou se snaží o depresích mluvit s někým jiným , jsou hodně citlivé, může plakat, křičet | ||
Řádek 120: | Řádek 117: | ||
** bylinky (třezalka, meduňka)->čaje | ** bylinky (třezalka, meduňka)->čaje | ||
** konzultace (s psychologem) | ** konzultace (s psychologem) | ||
− | ** šoková terapie (elektrošoky)->při | + | ** šoková terapie (elektrošoky)->při narkóze, vymazání krátkodobé paměti |
− | == Duševní poruchy | + | == Duševní poruchy == |
* změny v chování a prožívání lidí | * změny v chování a prožívání lidí | ||
− | === Psychózy | + | === Psychózy === |
* narušení osobnosti | * narušení osobnosti | ||
* člověk si neuvědomuje, že je nemocný | * člověk si neuvědomuje, že je nemocný | ||
− | ==== Přechodné psychózy | + | ==== Přechodné psychózy ==== |
* po chvíli odezní, jen po určitou dobu | * po chvíli odezní, jen po určitou dobu | ||
− | ==== Cyklické psychózy | + | ==== Cyklické psychózy ==== |
* vrací se a prohlubují se | * vrací se a prohlubují se | ||
− | ==== Schizofrenie | + | ==== Schizofrenie ==== |
* postihuje naše psychické funkce (myšlení, chování, paměť, náladu) | * postihuje naše psychické funkce (myšlení, chování, paměť, náladu) | ||
* většinou ji sdílíme | * většinou ji sdílíme | ||
* člověk má bludné představy a halucinace | * člověk má bludné představy a halucinace | ||
− | ===== Halucinace zrakové | + | ===== Halucinace zrakové ===== |
* člověk vidí lidi, kteří neexistují->postavy z minulosti, zemřelé bytosti->vidí je reálně | * člověk vidí lidi, kteří neexistují->postavy z minulosti, zemřelé bytosti->vidí je reálně | ||
− | ===== Halucinace sluchové | + | ===== Halucinace sluchové ===== |
* člověk slyší hlasy ve své hlavě, komunikuje s nimi, hlasy mu můžou radit, nadávat či poroučet | * člověk slyší hlasy ve své hlavě, komunikuje s nimi, hlasy mu můžou radit, nadávat či poroučet | ||
− | ===== Halucinace elementární | + | ===== Halucinace elementární ===== |
* člověk vnímá jenom elementy (kouř, skvrny, blesky, klepání, atd.) | * člověk vnímá jenom elementy (kouř, skvrny, blesky, klepání, atd.) | ||
− | ===== Halucinace celkové | + | ===== Halucinace celkové ===== |
* slyší celá slova, rozhovory, věty, postavy | * slyší celá slova, rozhovory, věty, postavy | ||
Řádek 155: | Řádek 152: | ||
* nejčastější typ schizofrenie je: | * nejčastější typ schizofrenie je: | ||
− | ====== Paranoidní schizofrenie | + | ====== Paranoidní schizofrenie ====== |
* člověk má pocit, žo ho pořád něco sleduje | * člověk má pocit, žo ho pořád něco sleduje | ||
− | ====== Rozdvojení osobnosti | + | ====== Rozdvojení osobnosti ====== |
* v hlavě má člověk dvě a více osobností a obvykle jedna o druhé naví | * v hlavě má člověk dvě a více osobností a obvykle jedna o druhé naví | ||
Řádek 165: | Řádek 162: | ||
* schizofrenici: Johanka z Archu, Izák Newton | * schizofrenici: Johanka z Archu, Izák Newton | ||
− | ==== Maniodepresivní psychóza (cyklofrenie) | + | ==== Maniodepresivní psychóza (cyklofrenie) ==== |
* onemocnění, které se projevuje chorobnými změnami nálad | * onemocnění, které se projevuje chorobnými změnami nálad | ||
* trpěl tím např.: Bethowen, Petr Muk, Ota Pavel | * trpěl tím např.: Bethowen, Petr Muk, Ota Pavel | ||
* člověk prožívá extrémní veselí (mánie) | * člověk prožívá extrémní veselí (mánie) | ||
− | ===== Mánie | + | ===== Mánie ===== |
* člověk si užívá života naprosto absolutně, rozhazuje peníze, navazuje kontakty, je plný optimismu, energie | * člověk si užívá života naprosto absolutně, rozhazuje peníze, navazuje kontakty, je plný optimismu, energie | ||
− | ===== Deprese | + | ===== Deprese ===== |
* silný smutek, člověk upadne do deprese, nezájem, člověk se nesoustředí, má výčitky, nespí, je plný zoufalství a beznaděje, řada zažívacích problémů, zavírá se doma, nekomunikuje s lidmi, člověk absolutně trpí, až sebevražda | * silný smutek, člověk upadne do deprese, nezájem, člověk se nesoustředí, má výčitky, nespí, je plný zoufalství a beznaděje, řada zažívacích problémů, zavírá se doma, nekomunikuje s lidmi, člověk absolutně trpí, až sebevražda | ||
Řádek 180: | Řádek 177: | ||
* léky (antipsychotika)->udržení v dobrém stavu | * léky (antipsychotika)->udržení v dobrém stavu | ||
− | === Neurózy | + | === Neurózy === |
* poruchy lehčího rázu | * poruchy lehčího rázu | ||
* funkční onemocnění bez poruch mozku | * funkční onemocnění bez poruch mozku | ||
Řádek 188: | Řádek 185: | ||
* neurózami trpí více ženy 16-24%, u mužů je to 8-10% | * neurózami trpí více ženy 16-24%, u mužů je to 8-10% | ||
− | ===== Symptony | + | ===== Symptony ===== |
* poruchy životozprávy (potrava->moc X málo) | * poruchy životozprávy (potrava->moc X málo) | ||
* poruchy spánku | * poruchy spánku | ||
Řádek 197: | Řádek 194: | ||
* zlozvyky, (kousání nehtů) | * zlozvyky, (kousání nehtů) | ||
− | ===== Příčiny | + | ===== Příčiny ===== |
* vnitřní dispozice+stresová situace (dědičné, psychicky labilní) | * vnitřní dispozice+stresová situace (dědičné, psychicky labilní) | ||
− | ===== Jednotlivé neurózy | + | ===== Jednotlivé neurózy ===== |
− | ====== Obsedantní neuróza | + | ====== Obsedantní neuróza ====== |
* člověka, který trpí touto poruchou, trápí nepříjemné myšlenky | * člověka, který trpí touto poruchou, trápí nepříjemné myšlenky | ||
* úlevu od nich nalézá tak, že se neustále ujišťuje a opakovaně provádí nějakou činnost | * úlevu od nich nalézá tak, že se neustále ujišťuje a opakovaně provádí nějakou činnost | ||
− | ====== Neurastenie | + | ====== Neurastenie ====== |
* chronický únavový syndrom | * chronický únavový syndrom | ||
* únava, poruchy spánku, poruchy trávení, poruchy srdce | * únava, poruchy spánku, poruchy trávení, poruchy srdce | ||
* střídání podrážděnosti a únavy, bolesti hlavy, poruchami soustředění | * střídání podrážděnosti a únavy, bolesti hlavy, poruchami soustředění | ||
− | ====== Hypochondrie | + | ====== Hypochondrie ====== |
* intenzivní zaměření na vlastní zdravotní stav, projevují se hledáním nemocí na sobě samém | * intenzivní zaměření na vlastní zdravotní stav, projevují se hledáním nemocí na sobě samém | ||
* člověk si myslí že je neustále nemocný | * člověk si myslí že je neustále nemocný | ||
Řádek 217: | Řádek 214: | ||
* psychická porucha | * psychická porucha | ||
− | ====== Psychostenie | + | ====== Psychostenie ====== |
* pocity méněcennosti, úzkosti | * pocity méněcennosti, úzkosti | ||
* uzavřenost před ostatními | * uzavřenost před ostatními | ||
* projevuje se fobiemi a různými strachy (něco se stane jemu i okolí) | * projevuje se fobiemi a různými strachy (něco se stane jemu i okolí) | ||
− | ====== Fobie | + | ====== Fobie ====== |
* chorobný strach ze situací (strach z pavouků, z malých prostorů) | * chorobný strach ze situací (strach z pavouků, z malých prostorů) | ||
* může být ochromující | * může být ochromující | ||
− | ====== Hysterie | + | ====== Hysterie ====== |
* psychycký stav s nestabilními emocemi | * psychycký stav s nestabilními emocemi | ||
* člověk je výrazně labilní | * člověk je výrazně labilní | ||
− | ====== Mentální anorexie, bulimie | + | ====== Mentální anorexie, bulimie ====== |
* odmítání potravy, zkreslené představy o těle | * odmítání potravy, zkreslené představy o těle | ||
* přejídání a poté zvracení, průjem | * přejídání a poté zvracení, průjem | ||
− | ====== Psychosomatické poruchy | + | ====== Psychosomatické poruchy ====== |
* všechny choroby, které souvisí s hlavou | * všechny choroby, které souvisí s hlavou | ||
* předchází dlouhodobý stav | * předchází dlouhodobý stav | ||
Řádek 240: | Řádek 237: | ||
* některé poruchy jsou přechodného rázu | * některé poruchy jsou přechodného rázu | ||
− | * jiné jsou cyklické-vrací se a prohlubují se , | + | * jiné jsou cyklické-vrací se a prohlubují se , |
− | === Psychopatie | + | === Psychopatie === |
* projevují se dlouhodobými odchylkami od normálního chování | * projevují se dlouhodobými odchylkami od normálního chování | ||
* chování-podivínské, zvláštní | * chování-podivínské, zvláštní | ||
* na člověku nemusí být vidět vůbec nic | * na člověku nemusí být vidět vůbec nic | ||
− | ==== Pravé-vrozené | + | ==== Pravé-vrozené ==== |
* nejde s nimi nic dělat | * nejde s nimi nic dělat | ||
− | ==== Nepravé-získané | + | ==== Nepravé-získané ==== |
* vlivem prostředí, výchovy | * vlivem prostředí, výchovy | ||
* nedostatečné ovládání svých potřeb a pudů | * nedostatečné ovládání svých potřeb a pudů | ||
* poruchy nálad, vůle | * poruchy nálad, vůle | ||
− | * narušené psychická rovnováha | + | * narušené psychická rovnováha |
* některé vlastnosti jsou silně vyvinuté, jiné podprůměrně | * některé vlastnosti jsou silně vyvinuté, jiné podprůměrně | ||
* vlastnostijsou doprovázeny zvláštnostmi | * vlastnostijsou doprovázeny zvláštnostmi | ||
* např.: má silně vyvinutou inteligenci, libují si v tom, coo se ostatním hnusí (vraždy, týrání)/nemá výčitky svědomí, bezcitný/rád manipuluje s lidmi | * např.: má silně vyvinutou inteligenci, libují si v tom, coo se ostatním hnusí (vraždy, týrání)/nemá výčitky svědomí, bezcitný/rád manipuluje s lidmi | ||
− | ==== Explozivní psychopatie | + | ==== Explozivní psychopatie ==== |
* k tomu, aby se psychopatie nastartovala, musí být nějaký podnět | * k tomu, aby se psychopatie nastartovala, musí být nějaký podnět | ||
* poté následuje exploze | * poté následuje exploze | ||
* reakce velmi nepřiměřená | * reakce velmi nepřiměřená | ||
− | ==== Astenická psychopatie | + | ==== Astenická psychopatie ==== |
* člověk je přecitlivělý, nízké sebevědomí | * člověk je přecitlivělý, nízké sebevědomí | ||
− | ==== Citová psychopatie | + | ==== Citová psychopatie ==== |
* přehnané emoce (empatický, chladný) | * přehnané emoce (empatický, chladný) | ||
− | ==== Morální psychopatie | + | ==== Morální psychopatie ==== |
* nedostatek sebevědomí | * nedostatek sebevědomí | ||
* Bezcharakternost | * Bezcharakternost | ||
− | ==== Sadistická psychopatie | + | ==== Sadistická psychopatie ==== |
* citová chladnost, bezcitnost | * citová chladnost, bezcitnost | ||
* sklony ke krutosti | * sklony ke krutosti | ||
* dá se vysledovat v dětství | * dá se vysledovat v dětství | ||
− | ==== Sexuální psychopatie | + | ==== Sexuální psychopatie ==== |
* trpí řadou sexuálních úchylek | * trpí řadou sexuálních úchylek | ||
* geniální umělci, vědci, vizionáři, sadisté, nájemní vrazy, fanatici, paranoici | * geniální umělci, vědci, vizionáři, sadisté, nájemní vrazy, fanatici, paranoici | ||
− | ==== Léčba | + | ==== Léčba ==== |
− | * muzikoterapie-léčba hudbou | + | * muzikoterapie-léčba hudbou |
− | * arteterapie-léčba malováním | + | * arteterapie-léčba malováním |
* hypoterapie-jízda na koni | * hypoterapie-jízda na koni | ||
* canisterapie | * canisterapie | ||
Řádek 291: | Řádek 288: | ||
* kdo trpěl psychopatií: Leonardo da Vinci, Fridrich Nietzsche, Rudolf II., Napoleon | * kdo trpěl psychopatií: Leonardo da Vinci, Fridrich Nietzsche, Rudolf II., Napoleon | ||
− | === Oligofrenie | + | === Oligofrenie === |
* skupina chorob při kterých nedochází k rozvoji lidských schopností (nerozvíjí se) | * skupina chorob při kterých nedochází k rozvoji lidských schopností (nerozvíjí se) | ||
* intelektuální schopnost nerozvinutá | * intelektuální schopnost nerozvinutá | ||
Řádek 298: | Řádek 295: | ||
* jedná se o organické poškození mozku | * jedná se o organické poškození mozku | ||
− | ==== Idiocie | + | ==== Idiocie ==== |
* maximální poškození | * maximální poškození | ||
* děti se nenaučí mluvit, nechápou situace (nebezpečí), nedovedou se o sebe postarat (potrava, hygiena, oblékání) | * děti se nenaučí mluvit, nechápou situace (nebezpečí), nedovedou se o sebe postarat (potrava, hygiena, oblékání) | ||
Řádek 305: | Řádek 302: | ||
* IQ od 0 do 35 | * IQ od 0 do 35 | ||
− | ==== Imbecilita | + | ==== Imbecilita ==== |
* lidé se naučí mluvit, ale mluví těžce, mají vady řeči | * lidé se naučí mluvit, ale mluví těžce, mají vady řeči | ||
− | * jsou schopni se najíst, naučit se hygieně, postarají se o sebe | + | * jsou schopni se najíst, naučit se hygieně, postarají se o sebe |
* někteří z nich jsou schopni vystudovat zbláštní školu | * někteří z nich jsou schopni vystudovat zbláštní školu | ||
* v dospělosti jsou schopni vykonávat jednoduchou práci (s dohledem, v chráněných dílnách, pod dohledem) | * v dospělosti jsou schopni vykonávat jednoduchou práci (s dohledem, v chráněných dílnách, pod dohledem) | ||
Řádek 314: | Řádek 311: | ||
* IQ 35-50 | * IQ 35-50 | ||
− | ==== Debilita | + | ==== Debilita ==== |
* vychovatelní ve zvláštní škole, někteří z nich, ti vyjímeční mohou dokázat i základní školu | * vychovatelní ve zvláštní škole, někteří z nich, ti vyjímeční mohou dokázat i základní školu | ||
* postarají se o sebe (jsou jiní než ostatní-asociální, mohou být nepříjemní, nebo strašní dobráci) | * postarají se o sebe (jsou jiní než ostatní-asociální, mohou být nepříjemní, nebo strašní dobráci) | ||
Řádek 325: | Řádek 322: | ||
* tito lidé se normálně zaměstnávají | * tito lidé se normálně zaměstnávají | ||
* IQ 51-69 | * IQ 51-69 | ||
+ | |||
+ | = Psychické procesy = | ||
+ | |||
+ | == Poznávací procesy == | ||
+ | * procesy díky kterým poznáváme svět | ||
+ | |||
+ | === Vnímání === | ||
+ | * nejjednoduší proces poznávání světa | ||
+ | * je to proces, kterým je obdařena veškerá živá hmota | ||
+ | * každý živočich je schopen vnímat okolí | ||
+ | * poznávání světa v reálném čase pomocí smyslů | ||
+ | * vnímání->teploty, barvy, čas, tlaku, pohybu | ||
+ | * svět vnímáme skrze->analyzátory | ||
+ | * na vnímání mají vliv zkutečnosti a vědomosti | ||
+ | * poskytuje informace o vnějším světě a o vnitřním stavu organismu | ||
+ | |||
+ | * druhy smyslového vnímání: | ||
+ | * zrakové, čichové, hmatové, sluchové, chuťové | ||
+ | * vnímání pohybu, času, prostoru a vnitřního stavu | ||
+ | * vnímání záměrné->vedené vůlí a vnímání bezděčné->není vedeno vůlí | ||
+ | * vnímání je ovlivněno: | ||
+ | * zkušenostmi, pamětí, myšlení -> tím se zdokonaluje | ||
+ | * výběrovostí a zaměřeností -> vybíráme si to, na co zaměřujeme svojí pozornost | ||
+ | * figura->to co vnímáme pozorněji | ||
+ | * pozadí->to, od čeho odhlížíme | ||
+ | |||
+ | ==== Analyzátory ==== | ||
+ | * příspůsobují se podnětům a prostředí, to je adaptace | ||
+ | |||
+ | ===== Adaptace ===== | ||
+ | * na dotyk-brýle | ||
+ | * na světlo-ze tmy do světla | ||
+ | * na tmu-ze světla do tmy | ||
+ | * na teplo-ve vaně, postupné namáčení | ||
+ | * na vůni | ||
+ | * zrak, hmat, chuť, čich | ||
+ | * vznikají počitky | ||
+ | |||
+ | ===== Počitky ===== | ||
+ | * obraz určité vlastnosti předmětu nebo jevu-barva, vůně, váha | ||
+ | * počitky se skládají do vjemů-kompletní obraz předmětu | ||
+ | * skutečnost->podněty->počitky->syntéza->vjem | ||
+ | * když si uvědomíme i význam=vnímání | ||
+ | |||
+ | ===== Absolutní práh počitku ===== | ||
+ | * nejmenší podnět, který jsme schopni zaznamenat | ||
+ | |||
+ | ===== Rozdílový práh počitku ===== | ||
+ | * normální človek pozná 4 odstíny barvy, člověk, který pracuje v textilce 25 odstínů barvy | ||
+ | |||
+ | === Představivost === | ||
+ | * přechod mezi vnímáním (poznáváním) a myšlením | ||
+ | * představa->vybavený obraz paměti, je názorný ale né tak detailní, přesný | ||
+ | * základem pro představu je realita, něco reálného | ||
+ | * představivost se využívá v tvůrčí činnosti zaměřené do budoucnosti | ||
+ | * velkou představivost mají děti, umělci | ||
+ | * mentální rotace představ->N na Z | ||
+ | * transformace představ->skládání papíru v mysli | ||
+ | |||
+ | ==== Bezděčné představy ==== | ||
+ | * aniž bychom chtěli máme představu něčeho | ||
+ | |||
+ | ==== Záměrné představy ==== | ||
+ | * děláme si představy svojí vůlí | ||
+ | |||
+ | ==== Druhy představ ==== | ||
+ | * zraková, sluchová, chuťová, čichová | ||
+ | |||
+ | ==== Asociace představ ==== | ||
+ | * volné sdružování představ bez logické kontroly | ||
+ | |||
+ | * zraková představa je nejjednodušší | ||
+ | |||
+ | === Fantazie === | ||
+ | * | ||
+ | |||
+ | === Myšlení === | ||
+ | * myšlení= proces sloužící k řešení problémů | ||
+ | * <u>identifikace problému</u>-zda to lze zvládnout | ||
+ | * <u>definování problému</u>-výběr určitých prostředků, které budu potřebovat k řešení problému, snažíme se problém vyřešit | ||
+ | * <u>inkubační fáze</u>-vědomě přestaneme na problému pracovat, nevíme jak dál, dáváme si pohov, protože jsme to předtím nevyřešili, tato fáze může být různě dlouhá (minuty, ale i roky) | ||
+ | * <u>strategie řešení</u>-vymyslet způsob, jak daný problém vařešit <u>Algoritmické řešení</u>- <u>Analogické řešení</u>-podobné řešení, které jsme již někdy použili <u>Heuristické řešení</u>-řešení pomocí pokus omyl (chaotické, nebo systematické) <u>Vhled</u>-AHA (nalezení řešení, nápad) <u>Originální řešení</u>-musíme vymyslet úplně nové řešení, nový způsob | ||
+ | * <u>zpracování informací</u>-vybereme a uspořádáme se informace | ||
+ | * <u>ověření neboli verifikace</u>-vše aplikujeme na problém a zjistíme jestli jsme problém vyřešili, nebo ne | ||
+ | |||
+ | ==== Vlastnosti myšlení ==== | ||
+ | * široké XXX úzké | ||
+ | * pružné XXX schematické | ||
+ | * kritické XXX nekritické | ||
+ | * hluboké XXX povrchní | ||
+ | * přesné XXX nepřesné | ||
+ | |||
+ | === Řeč === | ||
+ | * slovní vyjádření myšlenek | ||
+ | * slouží k dorozumívání, sdělování poznatků, předávání zkušeností | ||
+ | |||
+ | ==== Obsahová stránka řeči ==== | ||
+ | * obsah sdělení (to, co říkáme) | ||
+ | |||
+ | ====== Formální stránka ====== | ||
+ | * jak to říkám (forma sdělení) | ||
+ | |||
+ | ==== Druhy řeči ==== | ||
+ | |||
+ | ===== Vnější mluvená řeč ===== | ||
+ | |||
+ | ===== Vnitřní řeč ===== | ||
+ | * povídáme si sami se sebou (může být tichá, ale i hlasitá) | ||
+ | |||
+ | ===== Psaná řeč ===== | ||
+ | |||
+ | ==== Mimoslovní sdělování ==== | ||
+ | |||
+ | ===== Mimika ===== | ||
+ | * výrazy ve tváři (ksichtění se) | ||
+ | |||
+ | ===== Gestikulace ===== | ||
+ | * pohyby těla, upřesňuje sdělení | ||
+ | |||
+ | ===== Vzdálenost k osobě ===== | ||
+ | * vztah k protější osobě | ||
+ | |||
+ | == Zvláštní procesy == | ||
+ | |||
+ | === Smyslové klamy === | ||
+ | |||
+ | === Spánek === | ||
+ | |||
+ | === Sny === | ||
+ | |||
+ | == Paměťové procesy == | ||
+ | |||
+ | === Fáze, druhy paměti === | ||
+ | |||
+ | === Zapomínání === | ||
+ | |||
+ | == Motivační procesy == | ||
+ | |||
+ | === Citové procesy === | ||
+ | |||
+ | === Volní procesy === | ||
+ | |||
+ | [[Kategorie: ZSV]] | ||
+ | [[Kategorie: 1. ročník]] | ||
+ | [[Kategorie: ZSV - 1. ročník]] |
Aktuální verze z 12. 2. 2018, 08:57
Obsah
- 1 Základy psychohygieny
- 1.1 Poruchy lehčího rázu
- 1.2 Duševní poruchy
- 2 Psychické procesy
Základy psychohygieny
- doporuční k tomu, aby si člověk tvořil duševní zdraví
- správný pohyb, životozpráva, spánek, správně jíst
Poruchy lehčího rázu
- v důsledku stresových situací
Deprivace (strádání)
- způsobená okolnostmi, nebo lidmi
- ztráta něčeho, nedostatek (sebevědomí)
Biologická deprivace
- člověk nemá přístup k jídlu, pití, teplu, hygieně
Senzomotorická deprivace
- dítěti je omezen pohyb
- tato deprivace je spíše vyjímečná
Činnostní deprivace
- dítěti chybí podněty k činnosti
Citová
- dítě ztrádá tím, že nejsou uspokojeny jeho citové potřeby
- rodiče nevyjadřují citovou lásku
- problematické rodiny, bohaté rodiny, matka nemá vztah k dítěti, děti ve výchovných ústavech, když jsou děti sami
- je-li deprivace dlouhodobá a silná, vzniká tzv, Deprivační syndrom
Deprivační syndrom
- vznik deprivačního syndromu:
Dítě je příliž aktivní
- je hlučné, upozorňuje na sebe, chová se ostře vůči ostatním, vtírá se
Dítě je příliž pasivní
- je zamlklé, moc se s nikým nebaví, může být později nemocné, ostatní ho ignorují
Frustrace (zaměření, zabránění)
- vzniká zaměřením cíle (něčeho chceme dosáhnout a nedaří se nám to)
- kdo si nesplňuje ty cíle->hrozně na to myslí a je z toho mimo->frustrace
- může skončit i psychickým shroucením
- špatné reakce na frustraci:
Útěk do fantazie
- lidé, kteří se snaží uniknout z reálného světa do světa fantasy (ve svojí hlavě, nebo virtuální svět PC, virtuální hry)
Apatie (rezignace)
- člověk ztrácí zájem o cokoliv, člověk dostane dojem, že se proti němu všchno spyklo, nesnaží se
Agrese
- nemusí být agresivní vůči tomu, kdo ho naštval, ale vede agresi vůči jinému člověku, vybíjí si zlost na nevinných
- agrese se může projevovat rozbíjením věcí, mlácením zvířat
Autoagrese
- agrese vůči sobě->sebepoškozování, po určité době v tom člověk najde zalíbení a stupňuje se to
Regrese
- člověk ze sebe začne dělat bezmocného o kterého se někdo musí postarat (postarejte se o mě, nebo umřu)
Projekce
- promítnutí viny na někoho jiného, obviňování někoho nevinného
Vytěsnění
- "záměrné" zapomenutí na situaci spojenou s frustrací
- k vyřešení frustrace potřebujeme najít příčinu, následně s tím začít něco dělat, kdož to nezvládneme->vyhledat psychologa, (nebo se svěřit kamarádovi), nesmíme si vytyčovat vysoké cíle->musí byt realizovatelné
Stres
- určitý tlak situace na člověka
- je před námi mnoho úkolů a my si uvědomujeme, že to nezvládneme
- psychycká zátěž, člověk nestíhá, vysoké nároky
- vlivy označující stres->stresory
- každý je jinak odolný vůči stresu
- postihuje více muže
Eustres
- stres s určitými pozitivy
- je na nás posílán tlak->nekopne nás a my začneme něco dělat
Distres
- příliž mnoho věcí, nezvládnutelné situace, dlouhodobé
- později může dojít k tělesným problémům (nemoci, nevolnost)
- nejhorší na srdce->infarkty
- aby jsme nebyli tak vystresovaní musíme si věřit, musíme si dělat volný čas->oddělit ho od práce
Deprese
- depresemi trpí 100000 lidí )přibližně)
- 10-12% chce sebevraždu (přibližně)
- 25%lidí se chce léčit (přibližně)
- deprese je duševní stav, který se projevuje smutkem, melancholií, nízké sebevědomí, sebeobviňování, narušení imunity, osamocení, narušení pohlavních funkcí, ztráta zájmu
Klinická deprese
- vzniká jako reakce na závažný, smutný podnět (např.:úmrtí) ->reakce->deprese
- je to běžné, je to normální, je to krátkodobé, po čase odezní
Reaktivní deprese
- spouštění stejne jako u klinické deprese, akorát nepřiměřená reakce->velmi intenzivní potíže, člověk se z toho nedokáže dostat->dlouhodobá->deporese
- tato deprese může vzniknout bez příčiny->psychycká porucha->porucha náladového systému
Muži
- stáhnou se do sebe, řeší si to sami, nikomu to neříkají->na venek->agresivní, naštvaní
Ženy
- většinou se snaží o depresích mluvit s někým jiným , jsou hodně citlivé, může plakat, křičet
- lepší je řešit depresi jako žena->nekomu to sdělit
- potlačování depresí (muži)->problémy do budoucna
- deprese je nakažlivá
- přejímáme náladu od člověka, který je v depresi
- deprese více postihují ženy
- stres více postihuje muže
- nejhorší skupiny lidí podle povolání:
- psycholog, učitel, doktor, policista, voják, zemědělec, herec, zpěvák, novinář
- léky:
- (psychofarmaka)->upravují náladový systém, musí se brát dlouhodobě
- léčba světlem
- bylinky (třezalka, meduňka)->čaje
- konzultace (s psychologem)
- šoková terapie (elektrošoky)->při narkóze, vymazání krátkodobé paměti
Duševní poruchy
- změny v chování a prožívání lidí
Psychózy
- narušení osobnosti
- člověk si neuvědomuje, že je nemocný
Přechodné psychózy
- po chvíli odezní, jen po určitou dobu
Cyklické psychózy
- vrací se a prohlubují se
Schizofrenie
- postihuje naše psychické funkce (myšlení, chování, paměť, náladu)
- většinou ji sdílíme
- člověk má bludné představy a halucinace
Halucinace zrakové
- člověk vidí lidi, kteří neexistují->postavy z minulosti, zemřelé bytosti->vidí je reálně
Halucinace sluchové
- člověk slyší hlasy ve své hlavě, komunikuje s nimi, hlasy mu můžou radit, nadávat či poroučet
Halucinace elementární
- člověk vnímá jenom elementy (kouř, skvrny, blesky, klepání, atd.)
Halucinace celkové
- slyší celá slova, rozhovory, věty, postavy
- schizofrenici následně žijí ve svém světě (umělém)
- nejčastější typ schizofrenie je:
Paranoidní schizofrenie
- člověk má pocit, žo ho pořád něco sleduje
Rozdvojení osobnosti
- v hlavě má člověk dvě a více osobností a obvykle jedna o druhé naví
- schizofrenici mají obvykle sklon k sebevraždám
- schizofrenie se dá léčit (antipsychotikami)
- schizofrenici: Johanka z Archu, Izák Newton
Maniodepresivní psychóza (cyklofrenie)
- onemocnění, které se projevuje chorobnými změnami nálad
- trpěl tím např.: Bethowen, Petr Muk, Ota Pavel
- člověk prožívá extrémní veselí (mánie)
Mánie
- člověk si užívá života naprosto absolutně, rozhazuje peníze, navazuje kontakty, je plný optimismu, energie
Deprese
- silný smutek, člověk upadne do deprese, nezájem, člověk se nesoustředí, má výčitky, nespí, je plný zoufalství a beznaděje, řada zažívacích problémů, zavírá se doma, nekomunikuje s lidmi, člověk absolutně trpí, až sebevražda
- tyto dvě fáze se střídají
- choroba je dědičná, člověk nesmí být sám, jinak si může sáhnout na život
- léky (antipsychotika)->udržení v dobrém stavu
Neurózy
- poruchy lehčího rázu
- funkční onemocnění bez poruch mozku
- porucha adaptacesociálnímu prostředí
- příznaky jsou jak duševní, tak i tělesné
- pacient si uvědomuje nemoc a je ochotný vyhledat lékaře
- neurózami trpí více ženy 16-24%, u mužů je to 8-10%
Symptony
- poruchy životozprávy (potrava->moc X málo)
- poruchy spánku
- tiky
- bolesti hlavy a žaludku
- fóbie, pocity úzkosti
- únava, nervozita
- zlozvyky, (kousání nehtů)
Příčiny
- vnitřní dispozice+stresová situace (dědičné, psychicky labilní)
Jednotlivé neurózy
Obsedantní neuróza
- člověka, který trpí touto poruchou, trápí nepříjemné myšlenky
- úlevu od nich nalézá tak, že se neustále ujišťuje a opakovaně provádí nějakou činnost
Neurastenie
- chronický únavový syndrom
- únava, poruchy spánku, poruchy trávení, poruchy srdce
- střídání podrážděnosti a únavy, bolesti hlavy, poruchami soustředění
Hypochondrie
- intenzivní zaměření na vlastní zdravotní stav, projevují se hledáním nemocí na sobě samém
- člověk si myslí že je neustále nemocný
- rád o tom mluví-zatěžuje tím okolí
- psychická porucha
Psychostenie
- pocity méněcennosti, úzkosti
- uzavřenost před ostatními
- projevuje se fobiemi a různými strachy (něco se stane jemu i okolí)
Fobie
- chorobný strach ze situací (strach z pavouků, z malých prostorů)
- může být ochromující
Hysterie
- psychycký stav s nestabilními emocemi
- člověk je výrazně labilní
Mentální anorexie, bulimie
- odmítání potravy, zkreslené představy o těle
- přejídání a poté zvracení, průjem
Psychosomatické poruchy
- všechny choroby, které souvisí s hlavou
- předchází dlouhodobý stav
- např.: neustálá bolest hlavy, kožní onemocnění
- některé poruchy jsou přechodného rázu
- jiné jsou cyklické-vrací se a prohlubují se ,
Psychopatie
- projevují se dlouhodobými odchylkami od normálního chování
- chování-podivínské, zvláštní
- na člověku nemusí být vidět vůbec nic
Pravé-vrozené
- nejde s nimi nic dělat
Nepravé-získané
- vlivem prostředí, výchovy
- nedostatečné ovládání svých potřeb a pudů
- poruchy nálad, vůle
- narušené psychická rovnováha
- některé vlastnosti jsou silně vyvinuté, jiné podprůměrně
- vlastnostijsou doprovázeny zvláštnostmi
- např.: má silně vyvinutou inteligenci, libují si v tom, coo se ostatním hnusí (vraždy, týrání)/nemá výčitky svědomí, bezcitný/rád manipuluje s lidmi
Explozivní psychopatie
- k tomu, aby se psychopatie nastartovala, musí být nějaký podnět
- poté následuje exploze
- reakce velmi nepřiměřená
Astenická psychopatie
- člověk je přecitlivělý, nízké sebevědomí
Citová psychopatie
- přehnané emoce (empatický, chladný)
Morální psychopatie
- nedostatek sebevědomí
- Bezcharakternost
Sadistická psychopatie
- citová chladnost, bezcitnost
- sklony ke krutosti
- dá se vysledovat v dětství
Sexuální psychopatie
- trpí řadou sexuálních úchylek
- geniální umělci, vědci, vizionáři, sadisté, nájemní vrazy, fanatici, paranoici
Léčba
- muzikoterapie-léčba hudbou
- arteterapie-léčba malováním
- hypoterapie-jízda na koni
- canisterapie
- tot se používá předevší,m při léčbě dětí
- kdo trpěl psychopatií: Leonardo da Vinci, Fridrich Nietzsche, Rudolf II., Napoleon
Oligofrenie
- skupina chorob při kterých nedochází k rozvoji lidských schopností (nerozvíjí se)
- intelektuální schopnost nerozvinutá
- lidé jsou mentálně zaostalí
- vrozené snížení inteligence, okolo 70 bodů inteligence
- jedná se o organické poškození mozku
Idiocie
- maximální poškození
- děti se nenaučí mluvit, nechápou situace (nebezpečí), nedovedou se o sebe postarat (potrava, hygiena, oblékání)
- bez pomoci jiných lidí by tito lidé zemřeli
- časté jsou u nich epilepsie, mají sklony k sebepoškozování, mají snížený práh bolesti, tělesné vady
- IQ od 0 do 35
Imbecilita
- lidé se naučí mluvit, ale mluví těžce, mají vady řeči
- jsou schopni se najíst, naučit se hygieně, postarají se o sebe
- někteří z nich jsou schopni vystudovat zbláštní školu
- v dospělosti jsou schopni vykonávat jednoduchou práci (s dohledem, v chráněných dílnách, pod dohledem)
- může s tím být spojený autismus, epilepsie, mírná tělesná onemocnění
- IQ 35-50
Debilita
- vychovatelní ve zvláštní škole, někteří z nich, ti vyjímeční mohou dokázat i základní školu
- postarají se o sebe (jsou jiní než ostatní-asociální, mohou být nepříjemní, nebo strašní dobráci)
- mají nižší IQ, jsou poddajní a všemu věří
- když jako malé děti zlobí, můžeme je strašit (přijde na tebe čert)
- afektivní labilita
- logické, abstraktní, nebo mechanické myšlení je omezené
- jemná motorika je problematická
- mají slabší paměť
- tito lidé se normálně zaměstnávají
- IQ 51-69
Psychické procesy
Poznávací procesy
- procesy díky kterým poznáváme svět
Vnímání
- nejjednoduší proces poznávání světa
- je to proces, kterým je obdařena veškerá živá hmota
- každý živočich je schopen vnímat okolí
- poznávání světa v reálném čase pomocí smyslů
- vnímání->teploty, barvy, čas, tlaku, pohybu
- svět vnímáme skrze->analyzátory
- na vnímání mají vliv zkutečnosti a vědomosti
- poskytuje informace o vnějším světě a o vnitřním stavu organismu
- druhy smyslového vnímání:
- zrakové, čichové, hmatové, sluchové, chuťové
- vnímání pohybu, času, prostoru a vnitřního stavu
- vnímání záměrné->vedené vůlí a vnímání bezděčné->není vedeno vůlí
- vnímání je ovlivněno:
- zkušenostmi, pamětí, myšlení -> tím se zdokonaluje
- výběrovostí a zaměřeností -> vybíráme si to, na co zaměřujeme svojí pozornost
- figura->to co vnímáme pozorněji
- pozadí->to, od čeho odhlížíme
Analyzátory
- příspůsobují se podnětům a prostředí, to je adaptace
Adaptace
- na dotyk-brýle
- na světlo-ze tmy do světla
- na tmu-ze světla do tmy
- na teplo-ve vaně, postupné namáčení
- na vůni
- zrak, hmat, chuť, čich
- vznikají počitky
Počitky
- obraz určité vlastnosti předmětu nebo jevu-barva, vůně, váha
- počitky se skládají do vjemů-kompletní obraz předmětu
- skutečnost->podněty->počitky->syntéza->vjem
- když si uvědomíme i význam=vnímání
Absolutní práh počitku
- nejmenší podnět, který jsme schopni zaznamenat
Rozdílový práh počitku
- normální človek pozná 4 odstíny barvy, člověk, který pracuje v textilce 25 odstínů barvy
Představivost
- přechod mezi vnímáním (poznáváním) a myšlením
- představa->vybavený obraz paměti, je názorný ale né tak detailní, přesný
- základem pro představu je realita, něco reálného
- představivost se využívá v tvůrčí činnosti zaměřené do budoucnosti
- velkou představivost mají děti, umělci
- mentální rotace představ->N na Z
- transformace představ->skládání papíru v mysli
Bezděčné představy
- aniž bychom chtěli máme představu něčeho
Záměrné představy
- děláme si představy svojí vůlí
Druhy představ
- zraková, sluchová, chuťová, čichová
Asociace představ
- volné sdružování představ bez logické kontroly
- zraková představa je nejjednodušší
Fantazie
Myšlení
- myšlení= proces sloužící k řešení problémů
- identifikace problému-zda to lze zvládnout
- definování problému-výběr určitých prostředků, které budu potřebovat k řešení problému, snažíme se problém vyřešit
- inkubační fáze-vědomě přestaneme na problému pracovat, nevíme jak dál, dáváme si pohov, protože jsme to předtím nevyřešili, tato fáze může být různě dlouhá (minuty, ale i roky)
- strategie řešení-vymyslet způsob, jak daný problém vařešit Algoritmické řešení- Analogické řešení-podobné řešení, které jsme již někdy použili Heuristické řešení-řešení pomocí pokus omyl (chaotické, nebo systematické) Vhled-AHA (nalezení řešení, nápad) Originální řešení-musíme vymyslet úplně nové řešení, nový způsob
- zpracování informací-vybereme a uspořádáme se informace
- ověření neboli verifikace-vše aplikujeme na problém a zjistíme jestli jsme problém vyřešili, nebo ne
Vlastnosti myšlení
- široké XXX úzké
- pružné XXX schematické
- kritické XXX nekritické
- hluboké XXX povrchní
- přesné XXX nepřesné
Řeč
- slovní vyjádření myšlenek
- slouží k dorozumívání, sdělování poznatků, předávání zkušeností
Obsahová stránka řeči
- obsah sdělení (to, co říkáme)
Formální stránka
- jak to říkám (forma sdělení)
Druhy řeči
Vnější mluvená řeč
Vnitřní řeč
- povídáme si sami se sebou (může být tichá, ale i hlasitá)
Psaná řeč
Mimoslovní sdělování
Mimika
- výrazy ve tváři (ksichtění se)
Gestikulace
- pohyby těla, upřesňuje sdělení
Vzdálenost k osobě
- vztah k protější osobě