Středověká literatura: Porovnání verzí
(Značka: editace z VisualEditoru) |
(Značka: editace z VisualEditoru) |
||
Řádek 31: | Řádek 31: | ||
'''''Slovo o pluku Igorově''''' (rus. lit.) | '''''Slovo o pluku Igorově''''' (rus. lit.) | ||
* epos pocházející z 12.století | * epos pocházející z 12.století | ||
− | * hlavní postava - Novgorodský kníže Igor, který bojuje proti mongolským nájezdníkům | + | * hlavní postava - Novgorodský kníže Igor, který bojuje proti mongolským nájezdníkům (nejprve padne do zajetí, posléze se vrátí do Ruska - Jeho návrat symbolizuje naději na ruské vítězství) |
* Objevuje se křesťanská symbolika | * Objevuje se křesťanská symbolika | ||
(Byliny - veršovaná vyprávění o prostých ruských hrdinech - bohatýrech - '''Ilja''' '''Marovec''', '''Světogar''', '''Čurila''') | (Byliny - veršovaná vyprávění o prostých ruských hrdinech - bohatýrech - '''Ilja''' '''Marovec''', '''Světogar''', '''Čurila''') | ||
Řádek 38: | Řádek 38: | ||
'''''Chansons''''' '''''de''''' '''''Geste''''' (fran. lit.) | '''''Chansons''''' '''''de''''' '''''Geste''''' (fran. lit.) | ||
− | * Písně | + | * čes. - Písně o činech |
* 11.století | * 11.století | ||
* Hrdinské zpěvy/eposy | * Hrdinské zpěvy/eposy | ||
Řádek 47: | Řádek 47: | ||
* Je mladší jak epika hrdinská | * Je mladší jak epika hrdinská | ||
* Přináší nové náměty | * Přináší nové náměty | ||
− | |||
'''''Tristan a Izolda''''' | '''''Tristan a Izolda''''' | ||
* stará keltská lidová pověst | * stará keltská lidová pověst | ||
Řádek 53: | Řádek 52: | ||
* Pověst o lásce a o zradě | * Pověst o lásce a o zradě | ||
* Tristan umírá na následky boje | * Tristan umírá na následky boje | ||
− | '''''Píseň o Cidovi''''' | + | '''''Alexandreida''''' |
+ | * epos o '''Alexandru Velikém''' | ||
+ | * Má jasný historický základ - přimyká se k postavě Karla Velikého a popisuje atmosféru křižáckých výprav | ||
+ | * směřuje k idealizace středověkého rytíře | ||
+ | '''''Píseň o Cidovi''''' (španěl. lit) | ||
* Cid - bojovník proti Maurům | * Cid - bojovník proti Maurům | ||
+ | * neznámý autor | ||
* Hrdinové ztělesňují statečnost, zbožnost | * Hrdinové ztělesňují statečnost, zbožnost | ||
* Křesťanský podtext | * Křesťanský podtext | ||
Řádek 60: | Řádek 64: | ||
* Vyvrcholení německé rytířské literatury | * Vyvrcholení německé rytířské literatury | ||
* Autorem - '''Wolfram von Eschenbanch''' | * Autorem - '''Wolfram von Eschenbanch''' | ||
+ | '''''Román o Lišákovi''''' | ||
+ | * zvířecí satirický epos | ||
+ | * 12. - 13.století | ||
+ | * Hl. hrdinou lišák Renart | ||
+ | * Autor nastavuje zrcadlo hloupým feudálům, lidským vlastnostem, společnosti, či náboženským kultům | ||
=== Dvorská lyrika === | === Dvorská lyrika === |
Verze z 5. 2. 2018, 21:19
- Vznikla na evropském kontinentu
- Nejvíce ovlivněno šířením nového náboženství - křesťanství
- V této době společnost rozdělena na tři stavy (šlechta; duchovenstvo; poddaní)
- Znalost psaní a čtení byla omezena na duchovenstvo, proto literaturu šířili z počátku nejprve pěvci a přednašeči (viz. Trubadúři, Minnesengři)
- Autory textů často neznáme
- Středověký hrdina se postupem času proměňoval - Nejprve světec, mučedník a poté rytíř.
- Často využívala symboliku čísel a barev
Období
- Patristika (do 8.stol.) - působení církevních otců (otec = pater); inspirace Platonem; formování křesťanských dogmat a evangelii; významná postava - Augustinus Aurelius
- Scholastika (9. - 15.stol.) - školská nauka; budování škol (chrámové, klášterní); významná postava - Tomáš Akvinský (teolog; křesťanská filosofie)
Hrdinská epika
- Hlavními postavami hrdinové/rytíři (většinou šlechta)
- Inspirace antickou literaturou (Homér; Vergilius)
- Do popředí tyto charakterové vlastnosti - statečnost, síla, oddanost, moudrost
- Snaha vytvořit ideál ctnostného člověka
- Nejvíce užívaná - veršovaná epika (často doprovázená např.: hudbou)
Píseň o Beowulfovi (angl. lit.)
- Sepsána v 7.-8. století na základě starých germánských pověstí
- Vyskytuje se symbolické zobrazení dobra a zla (Alegorie)
- (Pravděpodobně) Nejstarší zaznamenaný hrdinský epos, o circa 3200 verších
Píseň o Nibelunzích (něm. lit.)
- Pochází z počátku 13.století
- je hrdinský germánský epos oslavující germánskou společnost a její mýtické dějiny
- Nibulengové - skřítci; vlastníci pokladu
- Píseň o Siegfriedovi
Alexandreida (něm. lit.)
- autorem - Ulrich von Etzenbach
- předloha pro českou verzi Alexandreidy
Slovo o pluku Igorově (rus. lit.)
- epos pocházející z 12.století
- hlavní postava - Novgorodský kníže Igor, který bojuje proti mongolským nájezdníkům (nejprve padne do zajetí, posléze se vrátí do Ruska - Jeho návrat symbolizuje naději na ruské vítězství)
- Objevuje se křesťanská symbolika
(Byliny - veršovaná vyprávění o prostých ruských hrdinech - bohatýrech - Ilja Marovec, Světogar, Čurila)
(Dumy - Ukrajina; Junácké písně - Balkán)
Chansons de Geste (fran. lit.)
- čes. - Písně o činech
- 11.století
- Hrdinské zpěvy/eposy
- Námětem - křížové výpravy
- vznik hrdinských cyklů - Cyklus Královský, Píseň o Rolandovi (Tažení Karla Velikého proti Maurům, nakonec poražen)
Rytířská epika
- Je mladší jak epika hrdinská
- Přináší nové náměty
Tristan a Izolda
- stará keltská lidová pověst
- 12.-13.století
- Pověst o lásce a o zradě
- Tristan umírá na následky boje
Alexandreida
- epos o Alexandru Velikém
- Má jasný historický základ - přimyká se k postavě Karla Velikého a popisuje atmosféru křižáckých výprav
- směřuje k idealizace středověkého rytíře
Píseň o Cidovi (španěl. lit)
- Cid - bojovník proti Maurům
- neznámý autor
- Hrdinové ztělesňují statečnost, zbožnost
- Křesťanský podtext
Perzival (něm.lit.)
- Vyvrcholení německé rytířské literatury
- Autorem - Wolfram von Eschenbanch
Román o Lišákovi
- zvířecí satirický epos
- 12. - 13.století
- Hl. hrdinou lišák Renart
- Autor nastavuje zrcadlo hloupým feudálům, lidským vlastnostem, společnosti, či náboženským kultům
Dvorská lyrika
- Nejčastěji milostná/zamilovaná lyrika
- Idealizace ženy; dobývání ženy
- Vznik circa v 12.století v Provence ve Francii
- Jsou v ní vyzdvihovány rytířské ctnosti
- Skládali ji Trubadúři/Minnesengři
- Byly v ní využívány hudební nástrojů