Divadelnictví v době osvícenství a klasicismu
Z Studijní materiály
Divadelnictví v době osvícenství a klasicismu
Commedia dell arte
- byla hra hraná kočovníky
- scénář obsahoval jen stručný náčrt děje a seznam postav
- co se bude hrát a jak to dopadne
- dialogy se improvizovali
- často doplněné pantomimou
- využívání masek (symbolizace společenských vrstev)
- často se tam objevovali podobné postavy (boháč Pantaleon, sluha Scappino, harleýn-pierot Arlecchino)
- Pierot -> je původní postava francouzského lidového divadla, vystupuje v dlouhých bílých šatech s velkými knoflíky, se širokým bílým baretem a bíle nalíčeným obličejem, většinou se objevuje v pantomimě, obvykle je to komická postava, často zhrzený milovník
- Harlekýn (Arlecchino) -> je komickým sluhou jednoho z pánů, velmi oblíbený u publika, většinou bývá zamilovaný do Kolombíny, ale jeho touha soupeří s hladem či strachem z pána, je mazaný až zlomyslný, často myslí hlavně na sebe, ve své lásce se musí potýkat se starším sokem, diváci ho poznají podle mnohobarevného kostkovaného obleku a černé škrabošky
Carlo Goldoni
- 1707-1793
- improvizační hry
Halská komedie
- italská komedie
- tvůrcem komedie je Carlo Goldoni
Roztomilá žena
- různé vrstvy lidí ze společnosti
- používání masek symbolizujících jednotlivé společenské vrstvy
Hrubiáni
- komedie již bez masek
- konflikt mezi obchodníky, kteří chtějí uspořádat sňatek svým dětem (malou, starou svatbu)
- mladí chtějí velkou svatbu (veselou, hlasitou)
Poprask na Laguně
- příběh se odehrává v malém rybářském městečku
- téma se točí okolo různých hádek mileneckého páru