Otevřít hlavní menu

Studijní materiály β

Člověk jako součást společnosti

Socializace

  • je proces začleňování člověka do společnosti (chápání společnosti, kultury)
  • člověk se snaží pochopit společnost
  • od doby, kdy se člověk narodí, na něj společnost působí
  • psychologové vedli diskuze o tom, jestli člověk má sociální instinkt
  • člověk žádný sociální instinkt nemá
  • pokud člověk od mala nevyrůstá ve společnosti, tak nebude lidský (nebude se chovat jako člověk)
  • když je člověk socializovaný a zůstal by sám bez společnosti, tak se zblázní
  • socializace je vztah mezi jedincem a společností

Vlčí děti

  • v Indii došlo k tomu, že matka odložila 2 svoje malé děti -> ty děti zmizeli, později vyšlo najevo, že ty děti našla vlčí smečka, která se o ně začala starat, po několika letech byly tyto děti chyceny lidmi -> bylo zjištěno, že ty děti se chovali dost podobně jako vlci -> běhali po čtyřech jedli ústy, vybíhali s vlky v noci -> neprojevovali žádné známky lidského chování -> jména těch dětí byly: Amala a Kamala -> Amala byla mladší a začala se učit docela rychle, ale neunesla sociální nápor a zemřela -> Kamala byla starší než Amala -> učila se pomalu, chodit začala později, v krátkých větách se dokázala vyjadřovat až v 16 letech -> tato holka nikdy nedosáhla na průměr inteligence člověka, který vyrůstá ve společnosti

Socializace se uskutečňuje

  • v sociálních interakcích
  • prostřednictvím mechanismů sociálního umění
    • záměrné působení (výchova) -> v rodině, ve škole, v zaměstnání
    • živelné působení -> hromadné sdělovací prostředky (televize, knihy, počítač, divadla, kina, atd.)

Realizace socializace

  • napodobování -> napodobujeme to, co vidíme (chodit, jíst, gestikulace, projevy pocitů, návyky)
  • sociální zpevňování -> učení se pomocí odměn a trestů
    • (odměny jsou efektivnější) -> sladkosti, jídlo, peníze, elektronika, puštění někam, hračky, výlety, pochvala, přízeň
    • (tresty jsou méně efektivní) -> domácí práce, zákazy
    • observační učení -> dítě pozoruje, jak je odměňované, nebo trestané jiné dítě
  • identifikace -> (ztotožnění) -> jde o to, ztotožnit s vnitřními charakteristikami člověka, vlastnostmi člověka
    • identifikační vzor (model) -> skutečný (někdo z našeho okolí), nebo fiktivní (hrdinové, pohádkové bytosti -> model není skutečný

Vztahy mezi lidmi

  • sociální percepce -> zahrnuje sociální vnímání a hodnocení lidí, se kterými je člověk v kontaktu

Chyby v hodnocení lidí

  • haló efekt -> při hodnocení jiného člověka se necháme unést jedním nápadným rysem, podle kterého následně hodnotíme celou osobnost
  • logická chyba -> na základě každodenních zkušeností si myslíme, že některé věci, nebo vlastnosti spolu logicky souvisí (někdo je vysoký a my si myslíme že je statečný, někdo je obézní, tak je líný, někdo se chová zdvořile, tak je neprůbojný, nesebevědomý)
  • vliv sociálního prostředí -> jestliže znám sociální prostředí člověka, tak mu přisoudím vlastnosti, které jsou specifické pro celou skupinu lidí, pracujících v tomto prostředí
  • stereotypie a předsudky -> jedná se o chybu, která vzniká mezi velkými skupinami lidí (národy), jedna skupina si udělá ustálený názor o té druhé (Češi a cikáni)
  • efekt mírnosti -> jestliže nám je někdo sympatický, hodnotíme ho mírněji

Učení

  • získávání jakýchkoliv zkušeností v průběhu života
  • co je naučené je opakem toho co je dědičné
  • výsledkem učení mohou být: vědomosti, dovednosti (senzomotorické, návyky, postoje -> věci týkající se našich hodnot
  • lidské učení je efektivnější než učení zvířat

Efektivita učení

  • faktory ovlivňující efektivitu učení
    • opakování -> není přímá úměrnost u počtu opakování a výkonem
    • denní doba -> kdy se učit, harmonogram učení (učit se každý den ve stejnou hodinu)
    • místo -> kde se učit, nejlepší je učit se v pokoji
    • hluk -> lepší když je ticho, při písničkách je horší efektivita
    • teplota -> individuální u každého jinak, od 18° do 23° -> ani zima ani teplo
    • osvětlení -> není vhodné příliš jasné světlo -> přichází rychleji únava, slabší světlo nevadí
    • jídlo -> nedoporučuje se učení se s jídlem