1 013
editací
Změny
bez shrnutí editace
{{Cedule | typ =protection | nadpis = Psychické Test | text = vnímání, představivost, fantazie, zvláštní procesy a paměťové procesy, myšlení tam moc nebude | poznámka ==}}
=Psychické procesy = == Poznávací procesy ===
* procesy díky kterým poznáváme svět
* nejjednoduší proces poznávání světa
* je to proces, kterým je obdařena veškerá živá hmota
* vnímání->teploty, barvy, čas, tlaku, pohybu
* svět vnímáme skrze->analyzátory
* na vnímání mají vliv zkutečnosti a vědomosti
* poskytuje informace o vnějším světě a o vnitřním stavu organismu
* druhy smyslového vnímání:
* zrakové, čichové, hmatové, sluchové, chuťové
* vnímání pohybu, času, prostoru a vnitřního stavu
* vnímání záměrné->vedené vůlí a vnímání bezděčné->není vedeno vůlí
* vnímání je ovlivněno:
* zkušenostmi, pamětí, myšlení -> tím se zdokonaluje
* výběrovostí a zaměřeností -> vybíráme si to, na co zaměřujeme svojí pozornost
* figura->to co vnímáme pozorněji
* pozadí->to, od čeho odhlížíme
==== Analyzátory ====
* příspůsobují se podnětům a prostředí, to je adaptace
===== Adaptace =====
* na dotyk-brýle
* na světlo-ze tmy do světla
* na tmu-ze světla do tmy
* na teplo-ve vaně, postupné namáčení
* na vůni
* zrak, hmat, chuť, čich
* vznikají počitky
===== Počitky =====
* obraz určité vlastnosti předmětu nebo jevu-barva, vůně, váha
* počitky se skládají do vjemů-kompletní obraz předmětu
* skutečnost->podněty->počitky->syntéza->vjem
* když si uvědomíme i význam=vnímání
===== Absolutní práh počitku =====
* nejmenší podnět, který jsme schopni zaznamenat
===== Rozdílový práh počitku =====
* normální človek pozná 4 odstíny barvy, člověk, který pracuje v textilce 25 odstínů barvy
=== Představivost ===
* přechod mezi vnímáním (poznáváním) a myšlením
* představa->vybavený obraz paměti, je názorný ale né tak detailní, přesný
* základem pro představu je realita, něco reálného
* představivost se využívá v tvůrčí činnosti zaměřené do budoucnosti
* velkou představivost mají děti, umělci
* mentální rotace představ->N na Z
* transformace představ->skládání papíru v mysli
==== Bezděčné představy ====
* aniž bychom chtěli máme představu něčeho
==== Záměrné představy ====
* děláme si představy svojí vůlí
==== Druhy představ ====
* zraková, sluchová, chuťová, čichová
==== Asociace představ ====
* volné sdružování představ bez logické kontroly
* zraková představa je nejjednodušší
=== Fantazie ===
* podobné představám
* spojují se neobvyklé prvky (elementy) do nesmyslných/neexistujících věcí
* paralogické myšlení
* '''podklad skutečnost!'''
====== 1) Rekonstrukční ======
* rekonstrukce - na základě '''popisu''' (když čteme) nebo na '''schématickém znázornění''' (na náčrtu)
====== 2) Tvůrčí ======
* dochází k tvorbě úplně nových představ
* vynálezectví, experimentování, umění
=== Myšlení ===
* nejkomplikovanější
* myšlení= proces sloužící k řešení problémů
* vztahuje se k paměti a vnímaní - poskytuje základ
* formuje se u člověka postupně
* rozvoj myšleni má velký vliv na rozvoj řeči
====== Myšlenkové operace ======
* řazení, třídění, srovnávání, analýza, syntéza, abstrakce, kontretizace a zobecnění
====== Pojem ======
* základní stavební jednotka myšlení
* jsou spojené se slovem ( není to podmínkou )
====== Formy myšlení ======
* '''1) Soudy''' - vznikají spojováním pojmů - věty, výrok o něčem
* '''2) Úsudky''' - vznikají kombinováním soudů
* '''a) Induktivní''' - z jednoduchého k obecnému '''b) Deduktivní -''' z obecného k jednotlivému
* '''3) Důkaz''' - odvozování úsudku - nejobecnější
====== Způsob řešení problému ( jak vypadá myšlení ) ======
* <u>1)identifikace problému</u>-zda to lze zvládnout
* <u>2)definování problému</u>-výběr určitých prostředků, které budu potřebovat k řešení problému, snažíme se problém vyřešit
* <u>3)inkubační fáze</u>-vědomě přestaneme na problému pracovat, nevíme jak dál, dáváme si pohov, protože jsme to předtím nevyřešili, tato fáze může být různě dlouhá (minuty, ale i roky)
* '''strategie řešení'''-vymyslet způsob, jak daný problém vyřešit
* <u>Algoritmické řešení</u>- <u>Analogické řešení</u>-podobné řešení, které jsme již někdy použili
* <u>Heuristické řešení</u>-řešení pomocí pokus omyl (chaotické, nebo systematické)
* <u>Vhled</u>-AHA (nalezení řešení, nápad)
* <u>Originální řešení</u>-musíme vymyslet úplně nové řešení, nový způsob
* <u>4)zpracování informací</u>-vybereme a uspořádáme si informace
* <u>5)ověření neboli verifikace</u>-vše aplikujeme na problém a zjistíme jestli jsme problém vyřešili, nebo ne
==== Vlastnosti myšlení ====
* široké XXX úzké
* pružné XXX schematické
* kritické XXX nekritické
* hluboké XXX povrchní
* přesné XXX nepřesné
=== Řeč ===
* slovní vyjádření myšlenek
* slouží k dorozumívání, sdělování poznatků, předávání zkušeností
====== Obsahová stránka řeči ======
* obsah sdělení (to, co říkáme)
====== Formální stránka ======
* jak to říkám (forma sdělení)
==== Druhy řeči ====
====== Vnější mluvená řeč ======
* nezřetelně, rychle, pomalu
===== Vnitřní řeč =====
* povídáme si sami se sebou (tichá / hlasitá)
===== Psaná řeč =====
==== Mimoslovní sdělování ====
===== Mimika =====
* výrazy ve tváři (ksichtění se)
===== Gestikulace =====
* pohyby těla, upřesňuje sdělení
===== Vzdálenost k osobě =====
* vztah k protější osobě
====Symboly====
* symboly náboženství
* agrosymboly (kruhy v obilí)
====Obrázkové znaky====
* piktogramy
* rychlé předávání informací
== Zvláštní procesy ==
=== Smyslové klamy ===
* setkáváme se s nimi poměrně často
* jde o to, uvědomit si, že to co vnímáme smysly, nemusí vždy odpovídat skutečnosti
* život, vědomí a vjemy -> tyto 3 složky propojujeme a to bývá příčinou smyslových klamů
* podněty z oka se rozloží do elektronických signálů a pak vytvoří symbolickou prezentaci vnějšího světa
* vnímáme model konstruovaný naším mozkem, ne skutečnost
* (ať jde o barvy, tóny, vůně, předměty, jejich tvary, prostor, čas)
* mozek je kreativní, proto dochází i ke smyslovým klamům
====Příčiny====
* vznikajíz doplňování nezřetelného
* kvůli naším zkušenostem
* vlivem nedokonalosti smyslů
====Iluze====
* vzniká nedokonalostí smyslů a působení citů
* iluzi lze přenést na někoho jiného
=====Emoční=====
* vidíme neco co jsme například viděli v kině (jdeme z hororu a za stromem vidíme člověka, i když tam není)
=====Smyslová=====
* když se pohybují mraky máme pocit, že se hýbe měsíc
=====Deja vu=====
* jedna mozková hemisféra zaznamená něco dřív než ta druhá
* je to založané ne špatné komunikaci hemisfére
====Halucinace====
* zdánlivý klam
* nedá se přenést na ostatní
* vzniká v hlavě
* '''rozděluje se:'''
=====Pravé halucinace=====
* vznikají při horečce, vyčerpání, u duševních chorob
* jsme přesvědčeni o jejich realitě
=====Nepravé halucinace (pseudohalucinace)=====
* při velké únavě
* víme že je to klam
* rozdělení podle smyslů:
** zrakové
** sluchové
** čichové
** tělové
=== Spánek ===
* bylo vždy něco záhadného, považováno za velice důležité
* bůh Hypnos -> bůh spánku (přemáhal i bohy, všichni okolo kterých proletěl, usnuli
* bůh Tanatos -> bůh věčného spánku
* bohyně Oneiry -> bohyně snů
* spánek je útlumově relaxační fáze organismu
* rodělení spánku:
==== usínání ====
* odborně je to hypnagogium
* fáze začínajícího spánku
* přechod mezi bělostí a spánkem
* spánkový ceremoniál
* mozkem i svaly se šíří útlum
* objevují se pseudohalucinace
==== spánek ====
* odborně je to hypnos
* naše tělo se dostává do úplného útlumu
* dochází k útlumu logického myšlení, centrum řeči, vědomí
* spánková deprivace -> nedostatek spánku
* mikrospánek
* spánek není celou noc stejný -> občas je hlubší, občas méně
* spánková hloubka se mění
* stádia se během noci vystřídají 4x - 6x
===== nonREM spánek =====
* obnovuje hlavní tělesné síly
====== lehký spánek ======
* mozková aktivita -> hladina alfa (8-13 Hz/s)
====== lehký spánek ======
* snížení sval. napětí -> hladina theta (12-15 Hz/s)
====== hluboký spánek ======
* další pokles činností -> hladina theta a delta (1-2 Hz/s)
====== hluboký spánek ======
* další pokles všeho -> hladina delta
===== REM spánek =====
* obnovuje hlavní psychické síly
* vysoká aktivita mozku, zdají se nám sny
==== probuzení ====
* odborně hypnexagogium
* je podobné usínání (pseudohalucinace), ale je rychlejší
* vyšší nervová činnost startuje rychleji, útlum svalů mizí později
* někteří lidé mají tzv. vnitřní hodiny
==== závěr ====
* délka spánku je individuální -> uvádí se 7-8 hodin
* může kolísat až mezi 4-12 hodinami
* lidé spí v poloze vleže a se zavřenýma očima
* někteří živočichové spí ve stoje
* i nepohyblivost při spánku je relativní
* dělení lidí na -> sovy (chodí spát pozdě) a skřivany (chodí spát brzo a vstávají brzo)
* pravidelný dlouhý spánek (riziko) -> zvyšuje se riziko mrtvice, infarkty
=== Sny ===
* za noc proběhne 4-5 snů během REM fáze (vysoká aktivita mozku)
* probíhají krátce (sekundy), ale mohou trvat i 10-20 minut
* sny někdy bývají velmi živé
* dochází v nich k narušení reality
* my o pravdivosti snů nepochybujeme
* v poslední REM fázi si jsme schopni nerealitu prožitků uvědomit
* sen je směsicí vzpomínek, asociací, tělesných pocitů, působení prostředí
* sny jsou často iracionální (nerozumové) -> nesmysly
* většinu snů si nepamatujeme (pouze útržky)
==== Proč se nám zdají sny ? ====
* fyziologický výklad -> mozek interpretuje náhodné nervové signály z paměti -> mozek se snaží sestavit smysluplný příběh
* psychický výklad -> sny otvírají cestu do našeho podvědomí -> naše touhy a přání (Freud Sigmund) -> prakticky všechny sny, které máme, mají sexuální podtext
* kognitivní výklad -> sny jsou jen vedlejším produktem zpracování informací (ve spánku se kontroluje nervový okruh, hlavní paměťové obsahy)
==== Poruchy spánku ====
===== Dyssomnie =====
* spánková deprivace (nedostatek spánku) -> člověk je v průběhu dne nevrlý, ospalý, poruchy soustředění, halucinace
* insomnie (nespavost) -> nemůžeme zabrat -> stres, nedostatek pohybu, nervozita, strach
== Paměťové procesy ==
=== Paměť ===
* paměť je nejdůležitější vlastnost živých organismů
* v mozku se vytváří dočasné spoje (synapse) mezi neurony mozkové kůry
* vznikají paměťové stopy -> spoje mezi nervovými buňkami
* mělká stopa a hluboká stopa
==== Fáze paměti ====
==== Proces zapamatování ====
* ovlivňuje ho úroveň inteligence
* ovlivňují ho dřívější zkušenosti
* ovlivňuje ho motivace
* ovlivňuje ho zapojení více smyslů
* ovlivňuje ho spánek
==== Mnemotechnické pomůcky ====
* vybavení poloměru země -> 6378 km -> Šetři se osle.
* struny na kytaře -> Emil hodil granát do atomové elektrárny.
==== Uchování paměti ====
* informace je v mozku -> vytváří se paměťová stopa
* konsolidace paměťových stop trvá asi 30 minut
* může být narušena emocemi
=== Zapomínání ===
* útlum dočasných spojů mezi paměťovými buňkami
* v průběhu času se zapomíná část zapamatovaného
* Ebbinghausova křivka zapomínání
== Motivační procesy ==
=== Emocionální procesy ===
* při emocionálních procesech něco hodnotíme
* co děláme a prožíváme uspokojení, nebo zklamání
* hodnocení: příjemné XXX nepříjemné
==== Projevy citů ====
* mimika, pocení, zabarvení hlasu, zrychlení tepu, nebo dechu, zrudnutí
* toto je biologická stránka citů
* citové hodnocení podléhá společenským hlediskům (krása a ošklivost)
* toto je společenská stránka citů
==== Vlastnosti emocí ====
* subjektivita -> všechny emoce jsou subjektivní (na stejnou situaci mohou lidé odpovídat různými emocemi (hněv, nebo strach)
* spontánnost -> emoce se spouští samovolně -> spontánně
* aktuálnost -> emoce se odehrávají bezprostředně -> okamžitá reakce na nějakou situaci
* polarita -> emoce lze rozdělit na kladné a záporné
* ambivalence -> (rozporuplnost) -> míchání příjemných pocitu s nepříjemnými (příjemný strach, někoho si vážíme a máme z něho strach)
* stereotypnost -> city se opakují -> na určité situace reagujeme stejně
* adaptace -> city jsou schopné se přizpůsobovat intenzitě
==== Rozdělení emocí ====
* aktivní (stenické) -> povzbuzují nás k aktivní činnosti emoce -> (láska, nenávist)
* pasivní (astenické) -> nepovzbuzují nás, ale tlumí nás -> (smutek)
*
* nižší city -> (člověk a zvířata) -> strach, radost, libost
* vyšší city -> (jen člověk) -> vznikají pomaleji, ale mají dlouhodobější ráz
** morální city -> čestnost, sobectví
** estetické -> nauka o kráse a ošklivosti -> vnímání krásného či ošklivého
** intelektuální city -> při řešení problémů -> zvědavost, neklid, nervozita
** sociální city-> obava, úcta, obdiv
==== Zvláštní druhy emocí ====
* nálady -> emocionální stavy dodávající zážitkům určité citové zabarvení (smutek, stesk, podráždění)
* afekty -> silné, bouřlivě probíhající krátkodobé emocionální zážitky (nejen člověk, ale i zvíře), (vztek, zděšení, strach, nadšení, zoufalství) -> spíše ženy (ženy jsou více náladové)
* vášně -> silné hluboké city, které nás mohou ovládnout -> mají vliv nejen na myšlení, ale i na činnost (sběratelské, sportovní, hromadění věcí, majetku)
==== Emoční inteligence EQ ====
* schopnost, na které může záviset naše úspěšnost v životě
* umožňuje člověku zvládat sám sebe
* umožňuje nám dobře se orientovat ve vlastních amocích a zvládat je
* je to i schopnost empatie -> vcítit se do emocí jiného člověka (porozumění)
* EQ -> emoční kvocient
=== Volní procesy ===
==== Vůle ====
* je to důležitá složka naší osobnosti
* díky vůli můžeme dosahovat určitých cílů
* vůle je součástí našeho vědomého já
* závisí na vrozených dispozicích, ale rozvíjí se i učením ve společnosti
* vůle souvisí s volbou a vedením (musím splnit to, co jsem si řekl že splním)
* typické vlastnosti lidí se silnou vůlí : rozhodný, odolný, povzbuzuje se
* typické vlastnosti lidí se slabou vůlí : nerozhodnost, nevytyčuje si cíle, je váhavý, kolísavý
* extrémní podoby vůle :
** hypervůle -> stále náročnější cíle, zvyšují sebevědomí (člověk ztrácí brzdu a může dojít k ohrožení života)
** hypovůle -> apatie, člověk se bojí vytyčovat si cíle, extrémní nerozhodnost
* vůle je u člověka spojena s řečí -> pobízení se, rozkazování si
===== Faktory ovlivňující vůli =====
* rozhodování -> musíme zvolit nějakou cest, nějaký cíl, jak budeme pokračovat (je hodně důležitá správná volba)
* prostředky -> je dobré rozmyslet co budu potřebovat k dosáhnutí cíle
* realizace -> už skutečně jdu za tím cílem -> konkrétní cesta
===== Vlastnosti vůle =====
* asertivita -> je schopnost prosadit svůj názor, ale respektovat názory druhých
* odolnost -> nesmíme se nechat zviklat -> na cestě bude mnoho překážek
* iniciativa -> je to aktivita člověka, aktivní úsilí
* sebekontrola -> mít přehled o všem co se děje, nenechat se unést emocemi
* pružnost -> přizpůsobivost, neboli adaptabilita
* vytrvalost -> chceme-li něčeho dosáhnout, musíme být vytrvalí
== Psychické stavy ==
* vyjadřují momentální charakteristiku člověka
* dobrý psychický stav -> lepší výsledek
* špatný psychický stav -> horší výsledek
* psychický stav organismu se mění v průběhu dne, týdne, roku
* celkový stav organismu se označuje jako aktivace
==== Aktivace ====
* stupně aktivace
** nízká aktivace -> stav spánku, uvolňuje se svalstvo, dochází k útlumu
** snížená aktivace -> stav mezi bělostí a spánkem, může to být při usínání, nebo když přijdeme unavení domů
** střední aktivace -> stav bdělosti, stav ve kterém se my pohybujeme po většinu dne, člověk se cítí být svěží, odpočatý, může se soustředit
** zvýšená aktivace -> stav napětí, při nějakých náročnějších situacích (sport, atd.) -> zvýšená pozornost
** vysoká aktivace -> opak nízké, je to chvíle, kdy se chystáme podat maximální výkon, organismus jede na maximum
* křivka výkonu studentů (studenti jsou nejvíce aktivní dopoledne, odpoledne už tolik ne)
===== Analyzátory ==Vědomí ===* příspůsobují se podnětům René Descartes -> zavedl vědomí * jáství - sebeuvědomování, uvědomování si vlastní existence, prostoru a času* vědomí podmiňuje bdělost (vigilita) a prostředíjasnost (lucidita)* změněné stavy vědomí ->adaptacespánek, extáze, hypnóza, apatie
==== Představivost, fantazie Poruchy vědomí ====
==== Myšlení a řeč =Kvantitativní =====* somnolence -> zvýšený stav ospalosti (díky lékům, požití alkoholu, při extrémní únavě)* synkopa (mdloba) -> krátkodobá mdloba * koma -> hluboké bezvědomí (příčinou mohou být otravy, úrazy hlavy, silné nemoci)* mozková smrt -> dochází k ní postupně při zástavě srdce (okysličená krev neproudí do mozku, začínají odumírat mozkové buňky, po 5-6 minutách až buňky začínají odumírat
=== Zvláštní procesy ==Kvalitativní =====* amence -> zmatenost, člověk má poruchy vnímání, halucinace, poruchy myšlení, desorientace* delirium -> akutní zmatenost, zde už se jedná o duševní poruchu, poruchy paměti (příčinou je nadměrné požívání drog, nebo alkoholu)* agonie -> porucha vědomí, objevuje se u člověka ve chvíli umírání * mrákotné stavy -> náhlé ztráty a návraty vědomí (nejsou moc bezpečné)
==== Smyslové klamy =Pozornost ===* je psychický stav, který nám umožňuje se soustředit po nějakou dobu * pozornost závisí na temperamentu (dědičnost), nervové soustavě a charakteru * vjemy mají výběrovou povahu* pozornost je patrná navenek -> mimika, gestikulace
==== Spánek =Bezděčná =====* aniž bychom chtěli tak něco přitáhne naši pozornost (silný zvuk, prudké světlo, vůně, pach -> něco co se vymyká normálu)* je projevem vrozeného orientačního reflexu -> má k dispozici člověk i zvíře -> umožňuje nám reagovat na změnu prostředí
==== Sny =Záměrná =====* je vedená určitým cílem, vůlí, něčeho chceme dosáhnout* záměrně hledáme nějaký nedostatek
=== Paměťové procesy =Vlastnosti pozornosti ====* soustředěnost -> čím je menší okruh objektů, na které se musíme soustředit, tím lepší je soustředěnost* intenzita -> do jaké míry se dokážeme soustředit (když koukáme na televizi tak nevnímáme okolí)* rozdělení -> musíme se soustředit na dva a více úkolů najednou * přenášení -> přechod k jiné činnosti a vracení se zpět k té první činnosti * stálost -> dlouhodobé udržování pozornosti na něčem (důležitou roli sehrává motivace)* fluktuace -> dochází ke střídání příklonu a odklonu pozornosti (můžeme ovlivnit svojí vůlí)* rozptýlenost -> vzniká v důsledku nějakého útlumu (nedokážeme udržet pozornost)
==== Fáze, druhy paměti Poruchy pozornosti ====* roztržitost -> vzniká jako důsledek nadměrné koncentrace (jsme hodně přemýšlivý, honí se nám spoustu myšlenek hlavou)* nadměrná fluktuace (těkavost) -> člověk není schopen udržet pozornost na čemkoli * zúžení pozornosti (tunelové vidění) -> může k němu dojít ve chvílích určité paniky, člověk se příliš soustředí na bezvýznamné věci
==== Zapomínání Maximální pozornost ====* děti předškolního věku -> max 10 minut* děti mladšího školního věku -> 15 minut* starší školní věk -> 30 minut * dospělost -> 45 minut
=== Motivační procesy Tréma ===* psychický stav, který řadě lidí komplikuje život* je to určitý strach, nebo obava ze svojí vlastní neschopnosti * až 90% žáků má obavy před zkoušením * říká se že určitá dávka trémy je vhodná -> aktivizuje člověka * pokud je tréma až moc silná, tak to má negativní dopad (paralizuje člověka)
==== Citové procesy =Jak překonat trému? ===* věřit si* musím pro tu věc něco udělat * připravenost