Husitská literatuta: Porovnání verzí
(Značka: editace z VisualEditoru) |
(→Jakoubek ze stříbra) (Značka: editace z VisualEditoru) |
||
Řádek 50: | Řádek 50: | ||
==== Jan Želivský ==== | ==== Jan Želivský ==== | ||
− | ==== Jakoubek ze | + | ==== Jakoubek ze Stříbra ==== |
==== Martin Húska ==== | ==== Martin Húska ==== |
Aktuální verze z 9. 2. 2018, 16:45
- V této době probíhaly pokusy o reformu církve; společnosti
- Začínají se objěvovat nové literární žánry: manifesty; traktáty; polemiky; postily
- Texty psány pouze česky a výhradně Čechům
- Usilovala o lidovost a lidské potřeby
Obsah
Kritici církve (Husovi předchůdci):
Konrád Waldhauser
- zahájil reformní hnutí; kázal ovšem pouze německy a latinsky
Jan Milič z Kroměříže
- kázal česky a radikálně, snažil se jít příkladem - žil chudobně (Knížka o Antikristovi)
Husitská doba
- Husovo revoluční hnutí - 1419-1433
- V literatuře myšlenka husitství doznívá ovšem dále
- mizí rytířská a duchovní epika
- satirické básnictví-problémy tehdejší doby
- naučná literatura->do popředí traktát->naučné pojednání o něčem
- oprašuje se kronika->psaní kronik->osobní zaujetí autora, pocity autora, není to objektivní
- němčina mizí, latina ustupuje, do popředí čeština->rozmach češtiny
Jan Hus
- 1371-1415
- byl profesorem na Karlově univerzitě
- od roku 1402 kázal v Betlémské kapli
- jeho názory měli velkou odezvu
- nešel proti církvi jako takové, ale vadili mu nedostatky v té církvi->snažil se jí udělat co nejlepší
- časem se to všem začalo nelíbit
- arcibiskup Jana Husa zažaloval a církev se postavila na stranu Arcibiskupa
- koncil v Kostnici měl vyřešit spor mezi dvěma papeži tím, že chtěli vybrat třetího
- Jan Hus tam "nikoho nezajmal", "neměli na něho čas" on svojí řeč neodvolal
- následné upálení v Kostnici
- psal spisy:
Latinské spisy
- spis o Církvi->vrátit církev k původním kořenům, byl prohlášen za knihu, která je nebezpečnější pro církev více než Korán
České spisy
- spis Postila->soubor Husových kázání, výklad evangelia
- spis-výklad Viery, Desatera a Páteře->výklad tří základních modliteb, pro lidi, kteří nemohli chodit na kázání
- listy z Kostnice->dopisy, které psal Hus, když byl ve vězení
- o šesti bludiech
- o českém pravopisu
- knížky o svatokupectví->odpustky, Husovi se nelíbilo prodávání odpustků
Jeroným Pražský
- spolužák Jana Husa
Jan Želivský
Jakoubek ze Stříbra
Martin Húska
- Táborský kazatel
Vavřinec z Březové
- 1370-1436
- později stoupencem Husitů
- patřil do umírněného tábora Husitů
- dílo: Husitská kronika -> zobrazování historických událostí, psáno latinsky, psáno mezi 1414-1421
- Vavřinec se prezentuje tak, že odmítá stanoviska Husitů
- napsal: píseň o vítězství u Domažlic -> snaží se zobrazit vítězství Husitských vojsk v roce 1431
Budyšínský rukopis
- nejcenější památka-pergamenový kodex, vznik Husitství, toto dílo má tři části:
Žaloba koruny české
- král Zikmund a spory českých pánů
Porok koruny české
- část, ve které se vytíká, kárají se Čeští pánové za to, že zvolili Zikmunda za krále
Hádání Prahy s Kutnou horou
- alegorie, spor dvou žen (zosobňují města a ty města zosobňují názory)
Spis o církvi
- halvou církve má být Ježíš Kristus, Bůh->né Papež
- právo kontrolovat Papeže
- dílo se stalo obžalobné vůči Janu Husu
Husitismus
- vznik: Jístelonický kancionál, Roudnický kodex
- katolíci -> skladba: Václav, Havel a Tábor -> na jedné straně Václav, Husitskou stranu brání Tábor (člověk) a Havel neví ke komu a snaží se využít prospěch obou
Měšťanský
- východiskem je učení Jana Husa
Selsko-plebejský
- radikálnější, vyznávači Táborité
Polipanská literatura
- vzniká po bitvě u Lipan
- Husitská doba politicky končí
- literárně ještě nekončí přenáší se a pokračuje
- 1436 -> kompaktáta -> názory důležité pro sektu Kališníků
- píší se úvahové spisy
- objevují se zde známé osobnosti, které zasahují do názorových střetů
Petr Chelčický
- 1390-1460
- největší osobnost Polipanské literatury
- zabýval se otázkami jak náboženskými, tak i společenskými
- narodil se v Chelčicích
- zabýval se psaním a čtením v českém jazyce
- jeho názory -> zajímavé (ideologie) -> radikální názory-kritizoval společnost, církev -> pasivní názory-viděl zlo, kritizoval zlo, neodporoval zlu zlem
Sieť viery pravé
- síť pravé víry -> ukazuje na to, že církev by se měla vrátit ke svým kořenům (byla chudá)