Psychické jevy: Porovnání verzí
(Značka: editace z VisualEditoru) |
|||
(Není zobrazeno 21 mezilehlých verzí od stejného uživatele.) | |||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
+ | {{Cedule | ||
+ | | typ = protection | ||
+ | | nadpis = Test | ||
+ | | text = vnímání, představivost, fantazie, zvláštní procesy a paměťové procesy, myšlení tam moc nebude | ||
+ | | poznámka = | ||
+ | }} | ||
+ | |||
= Psychické procesy = | = Psychické procesy = | ||
Řádek 72: | Řádek 79: | ||
=== Fantazie === | === Fantazie === | ||
− | * | + | * podobné představám |
+ | * spojují se neobvyklé prvky (elementy) do nesmyslných/neexistujících věcí | ||
+ | * paralogické myšlení | ||
+ | * '''podklad skutečnost!''' | ||
+ | |||
+ | ====== 1) Rekonstrukční ====== | ||
+ | * rekonstrukce - na základě '''popisu''' (když čteme) nebo na '''schématickém znázornění''' (na náčrtu) | ||
+ | |||
+ | ====== 2) Tvůrčí ====== | ||
+ | * dochází k tvorbě úplně nových představ | ||
+ | * vynálezectví, experimentování, umění | ||
=== Myšlení === | === Myšlení === | ||
+ | * nejkomplikovanější | ||
* myšlení= proces sloužící k řešení problémů | * myšlení= proces sloužící k řešení problémů | ||
− | * <u>identifikace problému</u>-zda to lze zvládnout | + | * vztahuje se k paměti a vnímaní - poskytuje základ |
− | * <u>definování problému</u>-výběr určitých prostředků, které budu potřebovat k řešení problému, snažíme se problém vyřešit | + | * formuje se u člověka postupně |
− | * <u>inkubační fáze</u>-vědomě přestaneme na problému pracovat, nevíme jak dál, dáváme si pohov, protože jsme to předtím nevyřešili, tato fáze může být různě dlouhá (minuty, ale i roky) | + | * rozvoj myšleni má velký vliv na rozvoj řeči |
− | * | + | |
− | * <u>zpracování informací</u>-vybereme a uspořádáme | + | ====== Myšlenkové operace ====== |
− | * <u>ověření neboli verifikace</u>-vše aplikujeme na problém a zjistíme jestli jsme problém vyřešili, nebo ne | + | * řazení, třídění, srovnávání, analýza, syntéza, abstrakce, kontretizace a zobecnění |
+ | |||
+ | ====== Pojem ====== | ||
+ | * základní stavební jednotka myšlení | ||
+ | * jsou spojené se slovem ( není to podmínkou ) | ||
+ | |||
+ | ====== Formy myšlení ====== | ||
+ | * '''1) Soudy''' - vznikají spojováním pojmů - věty, výrok o něčem | ||
+ | * '''2) Úsudky''' - vznikají kombinováním soudů | ||
+ | * '''a) Induktivní''' - z jednoduchého k obecnému '''b) Deduktivní -''' z obecného k jednotlivému | ||
+ | * '''3) Důkaz''' - odvozování úsudku - nejobecnější | ||
+ | |||
+ | ====== Způsob řešení problému ( jak vypadá myšlení ) ====== | ||
+ | * <u>1)identifikace problému</u>-zda to lze zvládnout | ||
+ | * <u>2)definování problému</u>-výběr určitých prostředků, které budu potřebovat k řešení problému, snažíme se problém vyřešit | ||
+ | * <u>3)inkubační fáze</u>-vědomě přestaneme na problému pracovat, nevíme jak dál, dáváme si pohov, protože jsme to předtím nevyřešili, tato fáze může být různě dlouhá (minuty, ale i roky) | ||
+ | * '''strategie řešení'''-vymyslet způsob, jak daný problém vyřešit | ||
+ | * <u>Algoritmické řešení</u>- <u>Analogické řešení</u>-podobné řešení, které jsme již někdy použili | ||
+ | * <u>Heuristické řešení</u>-řešení pomocí pokus omyl (chaotické, nebo systematické) | ||
+ | * <u>Vhled</u>-AHA (nalezení řešení, nápad) | ||
+ | * <u>Originální řešení</u>-musíme vymyslet úplně nové řešení, nový způsob | ||
+ | * <u>4)zpracování informací</u>-vybereme a uspořádáme si informace | ||
+ | * <u>5)ověření neboli verifikace</u>-vše aplikujeme na problém a zjistíme jestli jsme problém vyřešili, nebo ne | ||
==== Vlastnosti myšlení ==== | ==== Vlastnosti myšlení ==== | ||
Řádek 94: | Řádek 134: | ||
* slouží k dorozumívání, sdělování poznatků, předávání zkušeností | * slouží k dorozumívání, sdělování poznatků, předávání zkušeností | ||
− | ==== Obsahová stránka řeči ==== | + | ====== Obsahová stránka řeči ====== |
* obsah sdělení (to, co říkáme) | * obsah sdělení (to, co říkáme) | ||
Řádek 102: | Řádek 142: | ||
==== Druhy řeči ==== | ==== Druhy řeči ==== | ||
− | ===== Vnější mluvená řeč ===== | + | ====== Vnější mluvená řeč ====== |
+ | * nezřetelně, rychle, pomalu | ||
===== Vnitřní řeč ===== | ===== Vnitřní řeč ===== | ||
− | * povídáme si sami se sebou ( | + | * povídáme si sami se sebou (tichá / hlasitá) |
===== Psaná řeč ===== | ===== Psaná řeč ===== | ||
Řádek 119: | Řádek 160: | ||
===== Vzdálenost k osobě ===== | ===== Vzdálenost k osobě ===== | ||
* vztah k protější osobě | * vztah k protější osobě | ||
+ | |||
+ | ====Symboly==== | ||
+ | * symboly náboženství | ||
+ | * agrosymboly (kruhy v obilí) | ||
+ | |||
+ | ====Obrázkové znaky==== | ||
+ | * piktogramy | ||
+ | * rychlé předávání informací | ||
== Zvláštní procesy == | == Zvláštní procesy == | ||
=== Smyslové klamy === | === Smyslové klamy === | ||
+ | * setkáváme se s nimi poměrně často | ||
+ | * jde o to, uvědomit si, že to co vnímáme smysly, nemusí vždy odpovídat skutečnosti | ||
+ | * život, vědomí a vjemy -> tyto 3 složky propojujeme a to bývá příčinou smyslových klamů | ||
+ | * podněty z oka se rozloží do elektronických signálů a pak vytvoří symbolickou prezentaci vnějšího světa | ||
+ | * vnímáme model konstruovaný naším mozkem, ne skutečnost | ||
+ | * (ať jde o barvy, tóny, vůně, předměty, jejich tvary, prostor, čas) | ||
+ | * mozek je kreativní, proto dochází i ke smyslovým klamům | ||
+ | |||
+ | ====Příčiny==== | ||
+ | * vznikajíz doplňování nezřetelného | ||
+ | * kvůli naším zkušenostem | ||
+ | * vlivem nedokonalosti smyslů | ||
+ | |||
+ | ====Iluze==== | ||
+ | * vzniká nedokonalostí smyslů a působení citů | ||
+ | * iluzi lze přenést na někoho jiného | ||
+ | |||
+ | =====Emoční===== | ||
+ | * vidíme neco co jsme například viděli v kině (jdeme z hororu a za stromem vidíme člověka, i když tam není) | ||
+ | |||
+ | =====Smyslová===== | ||
+ | * když se pohybují mraky máme pocit, že se hýbe měsíc | ||
+ | |||
+ | =====Deja vu===== | ||
+ | * jedna mozková hemisféra zaznamená něco dřív než ta druhá | ||
+ | * je to založané ne špatné komunikaci hemisfére | ||
+ | |||
+ | ====Halucinace==== | ||
+ | * zdánlivý klam | ||
+ | * nedá se přenést na ostatní | ||
+ | * vzniká v hlavě | ||
+ | * '''rozděluje se:''' | ||
+ | |||
+ | =====Pravé halucinace===== | ||
+ | * vznikají při horečce, vyčerpání, u duševních chorob | ||
+ | * jsme přesvědčeni o jejich realitě | ||
+ | |||
+ | =====Nepravé halucinace (pseudohalucinace)===== | ||
+ | * při velké únavě | ||
+ | * víme že je to klam | ||
+ | * rozdělení podle smyslů: | ||
+ | ** zrakové | ||
+ | ** sluchové | ||
+ | ** čichové | ||
+ | ** tělové | ||
=== Spánek === | === Spánek === | ||
+ | * bylo vždy něco záhadného, považováno za velice důležité | ||
+ | * bůh Hypnos -> bůh spánku (přemáhal i bohy, všichni okolo kterých proletěl, usnuli | ||
+ | * bůh Tanatos -> bůh věčného spánku | ||
+ | * bohyně Oneiry -> bohyně snů | ||
+ | * spánek je útlumově relaxační fáze organismu | ||
+ | * rodělení spánku: | ||
+ | |||
+ | ==== usínání ==== | ||
+ | * odborně je to hypnagogium | ||
+ | * fáze začínajícího spánku | ||
+ | * přechod mezi bělostí a spánkem | ||
+ | * spánkový ceremoniál | ||
+ | * mozkem i svaly se šíří útlum | ||
+ | * objevují se pseudohalucinace | ||
+ | |||
+ | ==== spánek ==== | ||
+ | * odborně je to hypnos | ||
+ | * naše tělo se dostává do úplného útlumu | ||
+ | * dochází k útlumu logického myšlení, centrum řeči, vědomí | ||
+ | * spánková deprivace -> nedostatek spánku | ||
+ | * mikrospánek | ||
+ | * spánek není celou noc stejný -> občas je hlubší, občas méně | ||
+ | * spánková hloubka se mění | ||
+ | * stádia se během noci vystřídají 4x - 6x | ||
+ | |||
+ | ===== nonREM spánek ===== | ||
+ | * obnovuje hlavní tělesné síly | ||
+ | |||
+ | ====== lehký spánek ====== | ||
+ | * mozková aktivita -> hladina alfa (8-13 Hz/s) | ||
+ | |||
+ | ====== lehký spánek ====== | ||
+ | * snížení sval. napětí -> hladina theta (12-15 Hz/s) | ||
+ | |||
+ | ====== hluboký spánek ====== | ||
+ | * další pokles činností -> hladina theta a delta (1-2 Hz/s) | ||
+ | |||
+ | ====== hluboký spánek ====== | ||
+ | * další pokles všeho -> hladina delta | ||
+ | |||
+ | ===== REM spánek ===== | ||
+ | * obnovuje hlavní psychické síly | ||
+ | * vysoká aktivita mozku, zdají se nám sny | ||
+ | |||
+ | ==== probuzení ==== | ||
+ | * odborně hypnexagogium | ||
+ | * je podobné usínání (pseudohalucinace), ale je rychlejší | ||
+ | * vyšší nervová činnost startuje rychleji, útlum svalů mizí později | ||
+ | * někteří lidé mají tzv. vnitřní hodiny | ||
+ | |||
+ | ==== závěr ==== | ||
+ | * délka spánku je individuální -> uvádí se 7-8 hodin | ||
+ | * může kolísat až mezi 4-12 hodinami | ||
+ | * lidé spí v poloze vleže a se zavřenýma očima | ||
+ | * někteří živočichové spí ve stoje | ||
+ | * i nepohyblivost při spánku je relativní | ||
+ | * dělení lidí na -> sovy (chodí spát pozdě) a skřivany (chodí spát brzo a vstávají brzo) | ||
+ | * pravidelný dlouhý spánek (riziko) -> zvyšuje se riziko mrtvice, infarkty | ||
=== Sny === | === Sny === | ||
+ | * za noc proběhne 4-5 snů během REM fáze (vysoká aktivita mozku) | ||
+ | * probíhají krátce (sekundy), ale mohou trvat i 10-20 minut | ||
+ | * sny někdy bývají velmi živé | ||
+ | * dochází v nich k narušení reality | ||
+ | * my o pravdivosti snů nepochybujeme | ||
+ | * v poslední REM fázi si jsme schopni nerealitu prožitků uvědomit | ||
+ | * sen je směsicí vzpomínek, asociací, tělesných pocitů, působení prostředí | ||
+ | * sny jsou často iracionální (nerozumové) -> nesmysly | ||
+ | * většinu snů si nepamatujeme (pouze útržky) | ||
+ | |||
+ | ==== Proč se nám zdají sny ? ==== | ||
+ | * fyziologický výklad -> mozek interpretuje náhodné nervové signály z paměti -> mozek se snaží sestavit smysluplný příběh | ||
+ | * psychický výklad -> sny otvírají cestu do našeho podvědomí -> naše touhy a přání (Freud Sigmund) -> prakticky všechny sny, které máme, mají sexuální podtext | ||
+ | * kognitivní výklad -> sny jsou jen vedlejším produktem zpracování informací (ve spánku se kontroluje nervový okruh, hlavní paměťové obsahy) | ||
+ | |||
+ | ==== Poruchy spánku ==== | ||
+ | |||
+ | ===== Dyssomnie ===== | ||
+ | * spánková deprivace (nedostatek spánku) -> člověk je v průběhu dne nevrlý, ospalý, poruchy soustředění, halucinace | ||
+ | * insomnie (nespavost) -> nemůžeme zabrat -> stres, nedostatek pohybu, nervozita, strach | ||
== Paměťové procesy == | == Paměťové procesy == | ||
− | === Fáze | + | === Paměť === |
+ | * paměť je nejdůležitější vlastnost živých organismů | ||
+ | * v mozku se vytváří dočasné spoje (synapse) mezi neurony mozkové kůry | ||
+ | * vznikají paměťové stopy -> spoje mezi nervovými buňkami | ||
+ | * mělká stopa a hluboká stopa | ||
+ | |||
+ | ==== Fáze paměti ==== | ||
+ | |||
+ | ==== Proces zapamatování ==== | ||
+ | * ovlivňuje ho úroveň inteligence | ||
+ | * ovlivňují ho dřívější zkušenosti | ||
+ | * ovlivňuje ho motivace | ||
+ | * ovlivňuje ho zapojení více smyslů | ||
+ | * ovlivňuje ho spánek | ||
+ | |||
+ | ==== Mnemotechnické pomůcky ==== | ||
+ | * vybavení poloměru země -> 6378 km -> Šetři se osle. | ||
+ | * struny na kytaře -> Emil hodil granát do atomové elektrárny. | ||
+ | |||
+ | ==== Uchování paměti ==== | ||
+ | * informace je v mozku -> vytváří se paměťová stopa | ||
+ | * konsolidace paměťových stop trvá asi 30 minut | ||
+ | * může být narušena emocemi | ||
=== Zapomínání === | === Zapomínání === | ||
+ | * útlum dočasných spojů mezi paměťovými buňkami | ||
+ | * v průběhu času se zapomíná část zapamatovaného | ||
+ | * Ebbinghausova křivka zapomínání | ||
== Motivační procesy == | == Motivační procesy == | ||
− | === | + | === Emocionální procesy === |
+ | * při emocionálních procesech něco hodnotíme | ||
+ | * co děláme a prožíváme uspokojení, nebo zklamání | ||
+ | * hodnocení: příjemné XXX nepříjemné | ||
+ | |||
+ | ==== Projevy citů ==== | ||
+ | * mimika, pocení, zabarvení hlasu, zrychlení tepu, nebo dechu, zrudnutí | ||
+ | * toto je biologická stránka citů | ||
+ | * citové hodnocení podléhá společenským hlediskům (krása a ošklivost) | ||
+ | * toto je společenská stránka citů | ||
+ | |||
+ | ==== Vlastnosti emocí ==== | ||
+ | * subjektivita -> všechny emoce jsou subjektivní (na stejnou situaci mohou lidé odpovídat různými emocemi (hněv, nebo strach) | ||
+ | * spontánnost -> emoce se spouští samovolně -> spontánně | ||
+ | * aktuálnost -> emoce se odehrávají bezprostředně -> okamžitá reakce na nějakou situaci | ||
+ | * polarita -> emoce lze rozdělit na kladné a záporné | ||
+ | * ambivalence -> (rozporuplnost) -> míchání příjemných pocitu s nepříjemnými (příjemný strach, někoho si vážíme a máme z něho strach) | ||
+ | * stereotypnost -> city se opakují -> na určité situace reagujeme stejně | ||
+ | * adaptace -> city jsou schopné se přizpůsobovat intenzitě | ||
+ | |||
+ | ==== Rozdělení emocí ==== | ||
+ | * aktivní (stenické) -> povzbuzují nás k aktivní činnosti emoce -> (láska, nenávist) | ||
+ | * pasivní (astenické) -> nepovzbuzují nás, ale tlumí nás -> (smutek) | ||
+ | * | ||
+ | * nižší city -> (člověk a zvířata) -> strach, radost, libost | ||
+ | * vyšší city -> (jen člověk) -> vznikají pomaleji, ale mají dlouhodobější ráz | ||
+ | ** morální city -> čestnost, sobectví | ||
+ | ** estetické -> nauka o kráse a ošklivosti -> vnímání krásného či ošklivého | ||
+ | ** intelektuální city -> při řešení problémů -> zvědavost, neklid, nervozita | ||
+ | ** sociální city-> obava, úcta, obdiv | ||
+ | |||
+ | ==== Zvláštní druhy emocí ==== | ||
+ | * nálady -> emocionální stavy dodávající zážitkům určité citové zabarvení (smutek, stesk, podráždění) | ||
+ | * afekty -> silné, bouřlivě probíhající krátkodobé emocionální zážitky (nejen člověk, ale i zvíře), (vztek, zděšení, strach, nadšení, zoufalství) -> spíše ženy (ženy jsou více náladové) | ||
+ | * vášně -> silné hluboké city, které nás mohou ovládnout -> mají vliv nejen na myšlení, ale i na činnost (sběratelské, sportovní, hromadění věcí, majetku) | ||
+ | |||
+ | ==== Emoční inteligence EQ ==== | ||
+ | * schopnost, na které může záviset naše úspěšnost v životě | ||
+ | * umožňuje člověku zvládat sám sebe | ||
+ | * umožňuje nám dobře se orientovat ve vlastních amocích a zvládat je | ||
+ | * je to i schopnost empatie -> vcítit se do emocí jiného člověka (porozumění) | ||
+ | * EQ -> emoční kvocient | ||
=== Volní procesy === | === Volní procesy === | ||
+ | |||
+ | ==== Vůle ==== | ||
+ | * je to důležitá složka naší osobnosti | ||
+ | * díky vůli můžeme dosahovat určitých cílů | ||
+ | * vůle je součástí našeho vědomého já | ||
+ | * závisí na vrozených dispozicích, ale rozvíjí se i učením ve společnosti | ||
+ | * vůle souvisí s volbou a vedením (musím splnit to, co jsem si řekl že splním) | ||
+ | * typické vlastnosti lidí se silnou vůlí : rozhodný, odolný, povzbuzuje se | ||
+ | * typické vlastnosti lidí se slabou vůlí : nerozhodnost, nevytyčuje si cíle, je váhavý, kolísavý | ||
+ | * extrémní podoby vůle : | ||
+ | ** hypervůle -> stále náročnější cíle, zvyšují sebevědomí (člověk ztrácí brzdu a může dojít k ohrožení života) | ||
+ | ** hypovůle -> apatie, člověk se bojí vytyčovat si cíle, extrémní nerozhodnost | ||
+ | * vůle je u člověka spojena s řečí -> pobízení se, rozkazování si | ||
+ | |||
+ | ===== Faktory ovlivňující vůli ===== | ||
+ | * rozhodování -> musíme zvolit nějakou cest, nějaký cíl, jak budeme pokračovat (je hodně důležitá správná volba) | ||
+ | * prostředky -> je dobré rozmyslet co budu potřebovat k dosáhnutí cíle | ||
+ | * realizace -> už skutečně jdu za tím cílem -> konkrétní cesta | ||
+ | |||
+ | ===== Vlastnosti vůle ===== | ||
+ | * asertivita -> je schopnost prosadit svůj názor, ale respektovat názory druhých | ||
+ | * odolnost -> nesmíme se nechat zviklat -> na cestě bude mnoho překážek | ||
+ | * iniciativa -> je to aktivita člověka, aktivní úsilí | ||
+ | * sebekontrola -> mít přehled o všem co se děje, nenechat se unést emocemi | ||
+ | * pružnost -> přizpůsobivost, neboli adaptabilita | ||
+ | * vytrvalost -> chceme-li něčeho dosáhnout, musíme být vytrvalí | ||
+ | |||
+ | == Psychické stavy == | ||
+ | * vyjadřují momentální charakteristiku člověka | ||
+ | * dobrý psychický stav -> lepší výsledek | ||
+ | * špatný psychický stav -> horší výsledek | ||
+ | * psychický stav organismu se mění v průběhu dne, týdne, roku | ||
+ | * celkový stav organismu se označuje jako aktivace | ||
+ | |||
+ | ==== Aktivace ==== | ||
+ | * stupně aktivace | ||
+ | ** nízká aktivace -> stav spánku, uvolňuje se svalstvo, dochází k útlumu | ||
+ | ** snížená aktivace -> stav mezi bělostí a spánkem, může to být při usínání, nebo když přijdeme unavení domů | ||
+ | ** střední aktivace -> stav bdělosti, stav ve kterém se my pohybujeme po většinu dne, člověk se cítí být svěží, odpočatý, může se soustředit | ||
+ | ** zvýšená aktivace -> stav napětí, při nějakých náročnějších situacích (sport, atd.) -> zvýšená pozornost | ||
+ | ** vysoká aktivace -> opak nízké, je to chvíle, kdy se chystáme podat maximální výkon, organismus jede na maximum | ||
+ | * křivka výkonu studentů (studenti jsou nejvíce aktivní dopoledne, odpoledne už tolik ne) | ||
+ | |||
+ | === Vědomí === | ||
+ | * René Descartes -> zavedl vědomí | ||
+ | * jáství - sebeuvědomování, uvědomování si vlastní existence, prostoru a času | ||
+ | * vědomí podmiňuje bdělost (vigilita) a jasnost (lucidita) | ||
+ | * změněné stavy vědomí -> spánek, extáze, hypnóza, apatie | ||
+ | |||
+ | ==== Poruchy vědomí ==== | ||
+ | |||
+ | ===== Kvantitativní ===== | ||
+ | * somnolence -> zvýšený stav ospalosti (díky lékům, požití alkoholu, při extrémní únavě) | ||
+ | * synkopa (mdloba) -> krátkodobá mdloba | ||
+ | * koma -> hluboké bezvědomí (příčinou mohou být otravy, úrazy hlavy, silné nemoci) | ||
+ | * mozková smrt -> dochází k ní postupně při zástavě srdce (okysličená krev neproudí do mozku, začínají odumírat mozkové buňky, po 5-6 minutách až buňky začínají odumírat | ||
+ | |||
+ | ===== Kvalitativní ===== | ||
+ | * amence -> zmatenost, člověk má poruchy vnímání, halucinace, poruchy myšlení, desorientace | ||
+ | * delirium -> akutní zmatenost, zde už se jedná o duševní poruchu, poruchy paměti (příčinou je nadměrné požívání drog, nebo alkoholu) | ||
+ | * agonie -> porucha vědomí, objevuje se u člověka ve chvíli umírání | ||
+ | * mrákotné stavy -> náhlé ztráty a návraty vědomí (nejsou moc bezpečné) | ||
+ | |||
+ | === Pozornost === | ||
+ | * je psychický stav, který nám umožňuje se soustředit po nějakou dobu | ||
+ | * pozornost závisí na temperamentu (dědičnost), nervové soustavě a charakteru | ||
+ | * vjemy mají výběrovou povahu | ||
+ | * pozornost je patrná navenek -> mimika, gestikulace | ||
+ | |||
+ | ===== Bezděčná ===== | ||
+ | * aniž bychom chtěli tak něco přitáhne naši pozornost (silný zvuk, prudké světlo, vůně, pach -> něco co se vymyká normálu) | ||
+ | * je projevem vrozeného orientačního reflexu -> má k dispozici člověk i zvíře -> umožňuje nám reagovat na změnu prostředí | ||
+ | |||
+ | ===== Záměrná ===== | ||
+ | * je vedená určitým cílem, vůlí, něčeho chceme dosáhnout | ||
+ | * záměrně hledáme nějaký nedostatek | ||
+ | |||
+ | ==== Vlastnosti pozornosti ==== | ||
+ | * soustředěnost -> čím je menší okruh objektů, na které se musíme soustředit, tím lepší je soustředěnost | ||
+ | * intenzita -> do jaké míry se dokážeme soustředit (když koukáme na televizi tak nevnímáme okolí) | ||
+ | * rozdělení -> musíme se soustředit na dva a více úkolů najednou | ||
+ | * přenášení -> přechod k jiné činnosti a vracení se zpět k té první činnosti | ||
+ | * stálost -> dlouhodobé udržování pozornosti na něčem (důležitou roli sehrává motivace) | ||
+ | * fluktuace -> dochází ke střídání příklonu a odklonu pozornosti (můžeme ovlivnit svojí vůlí) | ||
+ | * rozptýlenost -> vzniká v důsledku nějakého útlumu (nedokážeme udržet pozornost) | ||
+ | |||
+ | ==== Poruchy pozornosti ==== | ||
+ | * roztržitost -> vzniká jako důsledek nadměrné koncentrace (jsme hodně přemýšlivý, honí se nám spoustu myšlenek hlavou) | ||
+ | * nadměrná fluktuace (těkavost) -> člověk není schopen udržet pozornost na čemkoli | ||
+ | * zúžení pozornosti (tunelové vidění) -> může k němu dojít ve chvílích určité paniky, člověk se příliš soustředí na bezvýznamné věci | ||
+ | |||
+ | ==== Maximální pozornost ==== | ||
+ | * děti předškolního věku -> max 10 minut | ||
+ | * děti mladšího školního věku -> 15 minut | ||
+ | * starší školní věk -> 30 minut | ||
+ | * dospělost -> 45 minut | ||
+ | |||
+ | === Tréma === | ||
+ | * psychický stav, který řadě lidí komplikuje život | ||
+ | * je to určitý strach, nebo obava ze svojí vlastní neschopnosti | ||
+ | * až 90% žáků má obavy před zkoušením | ||
+ | * říká se že určitá dávka trémy je vhodná -> aktivizuje člověka | ||
+ | * pokud je tréma až moc silná, tak to má negativní dopad (paralizuje člověka) | ||
+ | |||
+ | === Jak překonat trému? === | ||
+ | * věřit si | ||
+ | * musím pro tu věc něco udělat | ||
+ | * připravenost | ||
+ | |||
+ | [[Kategorie: ZSV]] | ||
+ | [[Kategorie: 1. ročník]] | ||
+ | [[Kategorie: ZSV - 1. ročník]] |
Aktuální verze z 4. 5. 2018, 10:27
Obsah
Psychické procesy
Poznávací procesy
- procesy díky kterým poznáváme svět
Vnímání
- nejjednoduší proces poznávání světa
- je to proces, kterým je obdařena veškerá živá hmota
- každý živočich je schopen vnímat okolí
- poznávání světa v reálném čase pomocí smyslů
- vnímání->teploty, barvy, čas, tlaku, pohybu
- svět vnímáme skrze->analyzátory
- na vnímání mají vliv zkutečnosti a vědomosti
- poskytuje informace o vnějším světě a o vnitřním stavu organismu
- druhy smyslového vnímání:
- zrakové, čichové, hmatové, sluchové, chuťové
- vnímání pohybu, času, prostoru a vnitřního stavu
- vnímání záměrné->vedené vůlí a vnímání bezděčné->není vedeno vůlí
- vnímání je ovlivněno:
- zkušenostmi, pamětí, myšlení -> tím se zdokonaluje
- výběrovostí a zaměřeností -> vybíráme si to, na co zaměřujeme svojí pozornost
- figura->to co vnímáme pozorněji
- pozadí->to, od čeho odhlížíme
Analyzátory
- příspůsobují se podnětům a prostředí, to je adaptace
Adaptace
- na dotyk-brýle
- na světlo-ze tmy do světla
- na tmu-ze světla do tmy
- na teplo-ve vaně, postupné namáčení
- na vůni
- zrak, hmat, chuť, čich
- vznikají počitky
Počitky
- obraz určité vlastnosti předmětu nebo jevu-barva, vůně, váha
- počitky se skládají do vjemů-kompletní obraz předmětu
- skutečnost->podněty->počitky->syntéza->vjem
- když si uvědomíme i význam=vnímání
Absolutní práh počitku
- nejmenší podnět, který jsme schopni zaznamenat
Rozdílový práh počitku
- normální človek pozná 4 odstíny barvy, člověk, který pracuje v textilce 25 odstínů barvy
Představivost
- přechod mezi vnímáním (poznáváním) a myšlením
- představa->vybavený obraz paměti, je názorný ale né tak detailní, přesný
- základem pro představu je realita, něco reálného
- představivost se využívá v tvůrčí činnosti zaměřené do budoucnosti
- velkou představivost mají děti, umělci
- mentální rotace představ->N na Z
- transformace představ->skládání papíru v mysli
Bezděčné představy
- aniž bychom chtěli máme představu něčeho
Záměrné představy
- děláme si představy svojí vůlí
Druhy představ
- zraková, sluchová, chuťová, čichová
Asociace představ
- volné sdružování představ bez logické kontroly
- zraková představa je nejjednodušší
Fantazie
- podobné představám
- spojují se neobvyklé prvky (elementy) do nesmyslných/neexistujících věcí
- paralogické myšlení
- podklad skutečnost!
1) Rekonstrukční
- rekonstrukce - na základě popisu (když čteme) nebo na schématickém znázornění (na náčrtu)
2) Tvůrčí
- dochází k tvorbě úplně nových představ
- vynálezectví, experimentování, umění
Myšlení
- nejkomplikovanější
- myšlení= proces sloužící k řešení problémů
- vztahuje se k paměti a vnímaní - poskytuje základ
- formuje se u člověka postupně
- rozvoj myšleni má velký vliv na rozvoj řeči
Myšlenkové operace
- řazení, třídění, srovnávání, analýza, syntéza, abstrakce, kontretizace a zobecnění
Pojem
- základní stavební jednotka myšlení
- jsou spojené se slovem ( není to podmínkou )
Formy myšlení
- 1) Soudy - vznikají spojováním pojmů - věty, výrok o něčem
- 2) Úsudky - vznikají kombinováním soudů
- a) Induktivní - z jednoduchého k obecnému b) Deduktivní - z obecného k jednotlivému
- 3) Důkaz - odvozování úsudku - nejobecnější
Způsob řešení problému ( jak vypadá myšlení )
- 1)identifikace problému-zda to lze zvládnout
- 2)definování problému-výběr určitých prostředků, které budu potřebovat k řešení problému, snažíme se problém vyřešit
- 3)inkubační fáze-vědomě přestaneme na problému pracovat, nevíme jak dál, dáváme si pohov, protože jsme to předtím nevyřešili, tato fáze může být různě dlouhá (minuty, ale i roky)
- strategie řešení-vymyslet způsob, jak daný problém vyřešit
- Algoritmické řešení- Analogické řešení-podobné řešení, které jsme již někdy použili
- Heuristické řešení-řešení pomocí pokus omyl (chaotické, nebo systematické)
- Vhled-AHA (nalezení řešení, nápad)
- Originální řešení-musíme vymyslet úplně nové řešení, nový způsob
- 4)zpracování informací-vybereme a uspořádáme si informace
- 5)ověření neboli verifikace-vše aplikujeme na problém a zjistíme jestli jsme problém vyřešili, nebo ne
Vlastnosti myšlení
- široké XXX úzké
- pružné XXX schematické
- kritické XXX nekritické
- hluboké XXX povrchní
- přesné XXX nepřesné
Řeč
- slovní vyjádření myšlenek
- slouží k dorozumívání, sdělování poznatků, předávání zkušeností
Obsahová stránka řeči
- obsah sdělení (to, co říkáme)
Formální stránka
- jak to říkám (forma sdělení)
Druhy řeči
Vnější mluvená řeč
- nezřetelně, rychle, pomalu
Vnitřní řeč
- povídáme si sami se sebou (tichá / hlasitá)
Psaná řeč
Mimoslovní sdělování
Mimika
- výrazy ve tváři (ksichtění se)
Gestikulace
- pohyby těla, upřesňuje sdělení
Vzdálenost k osobě
- vztah k protější osobě
Symboly
- symboly náboženství
- agrosymboly (kruhy v obilí)
Obrázkové znaky
- piktogramy
- rychlé předávání informací
Zvláštní procesy
Smyslové klamy
- setkáváme se s nimi poměrně často
- jde o to, uvědomit si, že to co vnímáme smysly, nemusí vždy odpovídat skutečnosti
- život, vědomí a vjemy -> tyto 3 složky propojujeme a to bývá příčinou smyslových klamů
- podněty z oka se rozloží do elektronických signálů a pak vytvoří symbolickou prezentaci vnějšího světa
- vnímáme model konstruovaný naším mozkem, ne skutečnost
- (ať jde o barvy, tóny, vůně, předměty, jejich tvary, prostor, čas)
- mozek je kreativní, proto dochází i ke smyslovým klamům
Příčiny
- vznikajíz doplňování nezřetelného
- kvůli naším zkušenostem
- vlivem nedokonalosti smyslů
Iluze
- vzniká nedokonalostí smyslů a působení citů
- iluzi lze přenést na někoho jiného
Emoční
- vidíme neco co jsme například viděli v kině (jdeme z hororu a za stromem vidíme člověka, i když tam není)
Smyslová
- když se pohybují mraky máme pocit, že se hýbe měsíc
Deja vu
- jedna mozková hemisféra zaznamená něco dřív než ta druhá
- je to založané ne špatné komunikaci hemisfére
Halucinace
- zdánlivý klam
- nedá se přenést na ostatní
- vzniká v hlavě
- rozděluje se:
Pravé halucinace
- vznikají při horečce, vyčerpání, u duševních chorob
- jsme přesvědčeni o jejich realitě
Nepravé halucinace (pseudohalucinace)
- při velké únavě
- víme že je to klam
- rozdělení podle smyslů:
- zrakové
- sluchové
- čichové
- tělové
Spánek
- bylo vždy něco záhadného, považováno za velice důležité
- bůh Hypnos -> bůh spánku (přemáhal i bohy, všichni okolo kterých proletěl, usnuli
- bůh Tanatos -> bůh věčného spánku
- bohyně Oneiry -> bohyně snů
- spánek je útlumově relaxační fáze organismu
- rodělení spánku:
usínání
- odborně je to hypnagogium
- fáze začínajícího spánku
- přechod mezi bělostí a spánkem
- spánkový ceremoniál
- mozkem i svaly se šíří útlum
- objevují se pseudohalucinace
spánek
- odborně je to hypnos
- naše tělo se dostává do úplného útlumu
- dochází k útlumu logického myšlení, centrum řeči, vědomí
- spánková deprivace -> nedostatek spánku
- mikrospánek
- spánek není celou noc stejný -> občas je hlubší, občas méně
- spánková hloubka se mění
- stádia se během noci vystřídají 4x - 6x
nonREM spánek
- obnovuje hlavní tělesné síly
lehký spánek
- mozková aktivita -> hladina alfa (8-13 Hz/s)
lehký spánek
- snížení sval. napětí -> hladina theta (12-15 Hz/s)
hluboký spánek
- další pokles činností -> hladina theta a delta (1-2 Hz/s)
hluboký spánek
- další pokles všeho -> hladina delta
REM spánek
- obnovuje hlavní psychické síly
- vysoká aktivita mozku, zdají se nám sny
probuzení
- odborně hypnexagogium
- je podobné usínání (pseudohalucinace), ale je rychlejší
- vyšší nervová činnost startuje rychleji, útlum svalů mizí později
- někteří lidé mají tzv. vnitřní hodiny
závěr
- délka spánku je individuální -> uvádí se 7-8 hodin
- může kolísat až mezi 4-12 hodinami
- lidé spí v poloze vleže a se zavřenýma očima
- někteří živočichové spí ve stoje
- i nepohyblivost při spánku je relativní
- dělení lidí na -> sovy (chodí spát pozdě) a skřivany (chodí spát brzo a vstávají brzo)
- pravidelný dlouhý spánek (riziko) -> zvyšuje se riziko mrtvice, infarkty
Sny
- za noc proběhne 4-5 snů během REM fáze (vysoká aktivita mozku)
- probíhají krátce (sekundy), ale mohou trvat i 10-20 minut
- sny někdy bývají velmi živé
- dochází v nich k narušení reality
- my o pravdivosti snů nepochybujeme
- v poslední REM fázi si jsme schopni nerealitu prožitků uvědomit
- sen je směsicí vzpomínek, asociací, tělesných pocitů, působení prostředí
- sny jsou často iracionální (nerozumové) -> nesmysly
- většinu snů si nepamatujeme (pouze útržky)
Proč se nám zdají sny ?
- fyziologický výklad -> mozek interpretuje náhodné nervové signály z paměti -> mozek se snaží sestavit smysluplný příběh
- psychický výklad -> sny otvírají cestu do našeho podvědomí -> naše touhy a přání (Freud Sigmund) -> prakticky všechny sny, které máme, mají sexuální podtext
- kognitivní výklad -> sny jsou jen vedlejším produktem zpracování informací (ve spánku se kontroluje nervový okruh, hlavní paměťové obsahy)
Poruchy spánku
Dyssomnie
- spánková deprivace (nedostatek spánku) -> člověk je v průběhu dne nevrlý, ospalý, poruchy soustředění, halucinace
- insomnie (nespavost) -> nemůžeme zabrat -> stres, nedostatek pohybu, nervozita, strach
Paměťové procesy
Paměť
- paměť je nejdůležitější vlastnost živých organismů
- v mozku se vytváří dočasné spoje (synapse) mezi neurony mozkové kůry
- vznikají paměťové stopy -> spoje mezi nervovými buňkami
- mělká stopa a hluboká stopa
Fáze paměti
Proces zapamatování
- ovlivňuje ho úroveň inteligence
- ovlivňují ho dřívější zkušenosti
- ovlivňuje ho motivace
- ovlivňuje ho zapojení více smyslů
- ovlivňuje ho spánek
Mnemotechnické pomůcky
- vybavení poloměru země -> 6378 km -> Šetři se osle.
- struny na kytaře -> Emil hodil granát do atomové elektrárny.
Uchování paměti
- informace je v mozku -> vytváří se paměťová stopa
- konsolidace paměťových stop trvá asi 30 minut
- může být narušena emocemi
Zapomínání
- útlum dočasných spojů mezi paměťovými buňkami
- v průběhu času se zapomíná část zapamatovaného
- Ebbinghausova křivka zapomínání
Motivační procesy
Emocionální procesy
- při emocionálních procesech něco hodnotíme
- co děláme a prožíváme uspokojení, nebo zklamání
- hodnocení: příjemné XXX nepříjemné
Projevy citů
- mimika, pocení, zabarvení hlasu, zrychlení tepu, nebo dechu, zrudnutí
- toto je biologická stránka citů
- citové hodnocení podléhá společenským hlediskům (krása a ošklivost)
- toto je společenská stránka citů
Vlastnosti emocí
- subjektivita -> všechny emoce jsou subjektivní (na stejnou situaci mohou lidé odpovídat různými emocemi (hněv, nebo strach)
- spontánnost -> emoce se spouští samovolně -> spontánně
- aktuálnost -> emoce se odehrávají bezprostředně -> okamžitá reakce na nějakou situaci
- polarita -> emoce lze rozdělit na kladné a záporné
- ambivalence -> (rozporuplnost) -> míchání příjemných pocitu s nepříjemnými (příjemný strach, někoho si vážíme a máme z něho strach)
- stereotypnost -> city se opakují -> na určité situace reagujeme stejně
- adaptace -> city jsou schopné se přizpůsobovat intenzitě
Rozdělení emocí
- aktivní (stenické) -> povzbuzují nás k aktivní činnosti emoce -> (láska, nenávist)
- pasivní (astenické) -> nepovzbuzují nás, ale tlumí nás -> (smutek)
- nižší city -> (člověk a zvířata) -> strach, radost, libost
- vyšší city -> (jen člověk) -> vznikají pomaleji, ale mají dlouhodobější ráz
- morální city -> čestnost, sobectví
- estetické -> nauka o kráse a ošklivosti -> vnímání krásného či ošklivého
- intelektuální city -> při řešení problémů -> zvědavost, neklid, nervozita
- sociální city-> obava, úcta, obdiv
Zvláštní druhy emocí
- nálady -> emocionální stavy dodávající zážitkům určité citové zabarvení (smutek, stesk, podráždění)
- afekty -> silné, bouřlivě probíhající krátkodobé emocionální zážitky (nejen člověk, ale i zvíře), (vztek, zděšení, strach, nadšení, zoufalství) -> spíše ženy (ženy jsou více náladové)
- vášně -> silné hluboké city, které nás mohou ovládnout -> mají vliv nejen na myšlení, ale i na činnost (sběratelské, sportovní, hromadění věcí, majetku)
Emoční inteligence EQ
- schopnost, na které může záviset naše úspěšnost v životě
- umožňuje člověku zvládat sám sebe
- umožňuje nám dobře se orientovat ve vlastních amocích a zvládat je
- je to i schopnost empatie -> vcítit se do emocí jiného člověka (porozumění)
- EQ -> emoční kvocient
Volní procesy
Vůle
- je to důležitá složka naší osobnosti
- díky vůli můžeme dosahovat určitých cílů
- vůle je součástí našeho vědomého já
- závisí na vrozených dispozicích, ale rozvíjí se i učením ve společnosti
- vůle souvisí s volbou a vedením (musím splnit to, co jsem si řekl že splním)
- typické vlastnosti lidí se silnou vůlí : rozhodný, odolný, povzbuzuje se
- typické vlastnosti lidí se slabou vůlí : nerozhodnost, nevytyčuje si cíle, je váhavý, kolísavý
- extrémní podoby vůle :
- hypervůle -> stále náročnější cíle, zvyšují sebevědomí (člověk ztrácí brzdu a může dojít k ohrožení života)
- hypovůle -> apatie, člověk se bojí vytyčovat si cíle, extrémní nerozhodnost
- vůle je u člověka spojena s řečí -> pobízení se, rozkazování si
Faktory ovlivňující vůli
- rozhodování -> musíme zvolit nějakou cest, nějaký cíl, jak budeme pokračovat (je hodně důležitá správná volba)
- prostředky -> je dobré rozmyslet co budu potřebovat k dosáhnutí cíle
- realizace -> už skutečně jdu za tím cílem -> konkrétní cesta
Vlastnosti vůle
- asertivita -> je schopnost prosadit svůj názor, ale respektovat názory druhých
- odolnost -> nesmíme se nechat zviklat -> na cestě bude mnoho překážek
- iniciativa -> je to aktivita člověka, aktivní úsilí
- sebekontrola -> mít přehled o všem co se děje, nenechat se unést emocemi
- pružnost -> přizpůsobivost, neboli adaptabilita
- vytrvalost -> chceme-li něčeho dosáhnout, musíme být vytrvalí
Psychické stavy
- vyjadřují momentální charakteristiku člověka
- dobrý psychický stav -> lepší výsledek
- špatný psychický stav -> horší výsledek
- psychický stav organismu se mění v průběhu dne, týdne, roku
- celkový stav organismu se označuje jako aktivace
Aktivace
- stupně aktivace
- nízká aktivace -> stav spánku, uvolňuje se svalstvo, dochází k útlumu
- snížená aktivace -> stav mezi bělostí a spánkem, může to být při usínání, nebo když přijdeme unavení domů
- střední aktivace -> stav bdělosti, stav ve kterém se my pohybujeme po většinu dne, člověk se cítí být svěží, odpočatý, může se soustředit
- zvýšená aktivace -> stav napětí, při nějakých náročnějších situacích (sport, atd.) -> zvýšená pozornost
- vysoká aktivace -> opak nízké, je to chvíle, kdy se chystáme podat maximální výkon, organismus jede na maximum
- křivka výkonu studentů (studenti jsou nejvíce aktivní dopoledne, odpoledne už tolik ne)
Vědomí
- René Descartes -> zavedl vědomí
- jáství - sebeuvědomování, uvědomování si vlastní existence, prostoru a času
- vědomí podmiňuje bdělost (vigilita) a jasnost (lucidita)
- změněné stavy vědomí -> spánek, extáze, hypnóza, apatie
Poruchy vědomí
Kvantitativní
- somnolence -> zvýšený stav ospalosti (díky lékům, požití alkoholu, při extrémní únavě)
- synkopa (mdloba) -> krátkodobá mdloba
- koma -> hluboké bezvědomí (příčinou mohou být otravy, úrazy hlavy, silné nemoci)
- mozková smrt -> dochází k ní postupně při zástavě srdce (okysličená krev neproudí do mozku, začínají odumírat mozkové buňky, po 5-6 minutách až buňky začínají odumírat
Kvalitativní
- amence -> zmatenost, člověk má poruchy vnímání, halucinace, poruchy myšlení, desorientace
- delirium -> akutní zmatenost, zde už se jedná o duševní poruchu, poruchy paměti (příčinou je nadměrné požívání drog, nebo alkoholu)
- agonie -> porucha vědomí, objevuje se u člověka ve chvíli umírání
- mrákotné stavy -> náhlé ztráty a návraty vědomí (nejsou moc bezpečné)
Pozornost
- je psychický stav, který nám umožňuje se soustředit po nějakou dobu
- pozornost závisí na temperamentu (dědičnost), nervové soustavě a charakteru
- vjemy mají výběrovou povahu
- pozornost je patrná navenek -> mimika, gestikulace
Bezděčná
- aniž bychom chtěli tak něco přitáhne naši pozornost (silný zvuk, prudké světlo, vůně, pach -> něco co se vymyká normálu)
- je projevem vrozeného orientačního reflexu -> má k dispozici člověk i zvíře -> umožňuje nám reagovat na změnu prostředí
Záměrná
- je vedená určitým cílem, vůlí, něčeho chceme dosáhnout
- záměrně hledáme nějaký nedostatek
Vlastnosti pozornosti
- soustředěnost -> čím je menší okruh objektů, na které se musíme soustředit, tím lepší je soustředěnost
- intenzita -> do jaké míry se dokážeme soustředit (když koukáme na televizi tak nevnímáme okolí)
- rozdělení -> musíme se soustředit na dva a více úkolů najednou
- přenášení -> přechod k jiné činnosti a vracení se zpět k té první činnosti
- stálost -> dlouhodobé udržování pozornosti na něčem (důležitou roli sehrává motivace)
- fluktuace -> dochází ke střídání příklonu a odklonu pozornosti (můžeme ovlivnit svojí vůlí)
- rozptýlenost -> vzniká v důsledku nějakého útlumu (nedokážeme udržet pozornost)
Poruchy pozornosti
- roztržitost -> vzniká jako důsledek nadměrné koncentrace (jsme hodně přemýšlivý, honí se nám spoustu myšlenek hlavou)
- nadměrná fluktuace (těkavost) -> člověk není schopen udržet pozornost na čemkoli
- zúžení pozornosti (tunelové vidění) -> může k němu dojít ve chvílích určité paniky, člověk se příliš soustředí na bezvýznamné věci
Maximální pozornost
- děti předškolního věku -> max 10 minut
- děti mladšího školního věku -> 15 minut
- starší školní věk -> 30 minut
- dospělost -> 45 minut
Tréma
- psychický stav, který řadě lidí komplikuje život
- je to určitý strach, nebo obava ze svojí vlastní neschopnosti
- až 90% žáků má obavy před zkoušením
- říká se že určitá dávka trémy je vhodná -> aktivizuje člověka
- pokud je tréma až moc silná, tak to má negativní dopad (paralizuje člověka)
Jak překonat trému?
- věřit si
- musím pro tu věc něco udělat
- připravenost