Otevřít hlavní menu

Studijní materiály β

Změny

Psychické jevy

Přidáno 20 855 bajtů, 4. 5. 2018, 10:27
bez shrnutí editace
{{Cedule | typ =protection | nadpis = Psychické Test | text = vnímání, představivost, fantazie, zvláštní procesy a paměťové procesy, myšlení tam moc nebude | poznámka ==}}
=== Poznávací Psychické procesy ===
==Poznávací procesy == Vnímání ====* procesy díky kterým poznáváme svět
==== Představivost, fantazie =Vnímání ===* nejjednoduší proces poznávání světa* je to proces, kterým je obdařena veškerá živá hmota* každý živočich je schopen vnímat okolí* poznávání světa v reálném čase pomocí smyslů* vnímání->teploty, barvy, čas, tlaku, pohybu* svět vnímáme skrze->analyzátory* na vnímání mají vliv zkutečnosti a vědomosti* poskytuje informace o vnějším světě a o vnitřním stavu organismu
==== Myšlení * druhy smyslového vnímání:* zrakové, čichové, hmatové, sluchové, chuťové* vnímání pohybu, času, prostoru a řeč ====vnitřního stavu* vnímání záměrné->vedené vůlí a vnímání bezděčné->není vedeno vůlí* vnímání je ovlivněno:* zkušenostmi, pamětí, myšlení -> tím se zdokonaluje* výběrovostí a zaměřeností -> vybíráme si to, na co zaměřujeme svojí pozornost* figura->to co vnímáme pozorněji* pozadí->to, od čeho odhlížíme
=== Zvláštní procesy =Analyzátory ====* příspůsobují se podnětům a prostředí, to je adaptace
==== Smyslové klamy =Adaptace =====* na dotyk-brýle* na světlo-ze tmy do světla* na tmu-ze světla do tmy* na teplo-ve vaně, postupné namáčení* na vůni* zrak, hmat, chuť, čich* vznikají počitky
==== Spánek =Počitky =====* obraz určité vlastnosti předmětu nebo jevu-barva, vůně, váha* počitky se skládají do vjemů-kompletní obraz předmětu * skutečnost->podněty->počitky->syntéza->vjem* když si uvědomíme i význam=vnímání
==== Sny =Absolutní práh počitku =====* nejmenší podnět, který jsme schopni zaznamenat
=== Paměťové procesy ==Rozdílový práh počitku =====* normální človek pozná 4 odstíny barvy, člověk, který pracuje v textilce 25 odstínů barvy
==== Fáze, druhy paměti =Představivost ===* přechod mezi vnímáním (poznáváním) a myšlením* představa->vybavený obraz paměti, je názorný ale né tak detailní, přesný* základem pro představu je realita, něco reálného * představivost se využívá v tvůrčí činnosti zaměřené do budoucnosti* velkou představivost mají děti, umělci* mentální rotace představ->N na Z* transformace představ->skládání papíru v mysli
==== Zapomínání Bezděčné představy ====* aniž bychom chtěli máme představu něčeho
=== Motivační procesy =Záměrné představy ====* děláme si představy svojí vůlí
==== Citové procesy Druhy představ ====* zraková, sluchová, chuťová, čichová
==== Asociace představ ====* volné sdružování představ bez logické kontroly * zraková představa je nejjednodušší  === Fantazie ===* podobné představám* spojují se neobvyklé prvky (elementy) do nesmyslných/neexistujících věcí* paralogické myšlení* '''podklad skutečnost!''' ====== 1) Rekonstrukční ======* rekonstrukce - na základě '''popisu''' (když čteme) nebo na '''schématickém znázornění''' (na náčrtu) ====== 2) Tvůrčí ======* dochází k tvorbě úplně nových představ* vynálezectví, experimentování, umění === Myšlení ===* nejkomplikovanější* myšlení= proces sloužící k řešení problémů* vztahuje se k paměti a vnímaní - poskytuje základ* formuje se u člověka postupně* rozvoj myšleni má velký vliv na rozvoj řeči ====== Myšlenkové operace ======* řazení, třídění, srovnávání, analýza, syntéza, abstrakce, kontretizace a zobecnění ====== Pojem ======* základní stavební jednotka myšlení* jsou spojené se slovem ( není to podmínkou ) ====== Formy myšlení ======* '''1) Soudy''' - vznikají spojováním pojmů - věty, výrok o něčem* '''2) Úsudky''' - vznikají kombinováním soudů * '''a) Induktivní''' - z jednoduchého k obecnému '''b) Deduktivní -''' z obecného k jednotlivému* '''3) Důkaz''' - odvozování úsudku - nejobecnější ====== Způsob řešení problému ( jak vypadá myšlení ) ======* <u>1)identifikace problému</u>-zda to lze zvládnout* <u>2)definování problému</u>-výběr určitých prostředků, které budu potřebovat k řešení problému, snažíme se problém vyřešit* <u>3)inkubační fáze</u>-vědomě přestaneme na problému pracovat, nevíme jak dál, dáváme si pohov, protože jsme to předtím nevyřešili, tato fáze může být různě dlouhá (minuty, ale i roky)* '''strategie řešení'''-vymyslet způsob, jak daný problém vyřešit * <u>Algoritmické řešení</u>- <u>Analogické řešení</u>-podobné řešení, které jsme již někdy použili * <u>Heuristické řešení</u>-řešení pomocí pokus omyl (chaotické, nebo systematické) * <u>Vhled</u>-AHA (nalezení řešení, nápad) * <u>Originální řešení</u>-musíme vymyslet úplně nové řešení, nový způsob* <u>4)zpracování informací</u>-vybereme a uspořádáme si informace* <u>5)ověření neboli verifikace</u>-vše aplikujeme na problém a zjistíme jestli jsme problém vyřešili, nebo ne  ==== Vlastnosti myšlení ====* široké XXX úzké* pružné XXX schematické* kritické XXX nekritické* hluboké XXX povrchní* přesné XXX nepřesné === Řeč ===* slovní vyjádření myšlenek * slouží k dorozumívání, sdělování poznatků, předávání zkušeností ====== Obsahová stránka řeči ======* obsah sdělení (to, co říkáme) ====== Formální stránka ======* jak to říkám (forma sdělení) ==== Druhy řeči ==== ====== Vnější mluvená řeč ======* nezřetelně, rychle, pomalu ===== Vnitřní řeč =====* povídáme si sami se sebou (tichá / hlasitá) ===== Psaná řeč ===== ==== Mimoslovní sdělování ==== ===== Mimika =====* výrazy ve tváři (ksichtění se) ===== Gestikulace =====* pohyby těla, upřesňuje sdělení ===== Vzdálenost k osobě =====* vztah k protější osobě ====Symboly====* symboly náboženství* agrosymboly (kruhy v obilí) ====Obrázkové znaky====* piktogramy* rychlé předávání informací == Zvláštní procesy == === Smyslové klamy ===* setkáváme se s nimi poměrně často* jde o to, uvědomit si, že to co vnímáme smysly, nemusí vždy odpovídat skutečnosti* život, vědomí a vjemy -> tyto 3 složky propojujeme a to bývá příčinou smyslových klamů* podněty z oka se rozloží do elektronických signálů a pak vytvoří symbolickou prezentaci vnějšího světa* vnímáme model konstruovaný naším mozkem, ne skutečnost * (ať jde o barvy, tóny, vůně, předměty, jejich tvary, prostor, čas)* mozek je kreativní, proto dochází i ke smyslovým klamům ====Příčiny====* vznikajíz doplňování nezřetelného * kvůli naším zkušenostem* vlivem nedokonalosti smyslů ====Iluze====* vzniká nedokonalostí smyslů a působení citů* iluzi lze přenést na někoho jiného =====Emoční=====* vidíme neco co jsme například viděli v kině (jdeme z hororu a za stromem vidíme člověka, i když tam není) =====Smyslová=====* když se pohybují mraky máme pocit, že se hýbe měsíc =====Deja vu=====* jedna mozková hemisféra zaznamená něco dřív než ta druhá* je to založané ne špatné komunikaci hemisfére ====Halucinace====* zdánlivý klam* nedá se přenést na ostatní * vzniká v hlavě* '''rozděluje se:''' =====Pravé halucinace=====* vznikají při horečce, vyčerpání, u duševních chorob* jsme přesvědčeni o jejich realitě =====Nepravé halucinace (pseudohalucinace)=====* při velké únavě* víme že je to klam* rozdělení podle smyslů:** zrakové** sluchové** čichové** tělové === Spánek ===* bylo vždy něco záhadného, považováno za velice důležité* bůh Hypnos -> bůh spánku (přemáhal i bohy, všichni okolo kterých proletěl, usnuli* bůh Tanatos -> bůh věčného spánku* bohyně Oneiry -> bohyně snů* spánek je útlumově relaxační fáze organismu* rodělení spánku: ==== usínání ====* odborně je to hypnagogium* fáze začínajícího spánku* přechod mezi bělostí a spánkem * spánkový ceremoniál * mozkem i svaly se šíří útlum* objevují se pseudohalucinace ==== spánek ====* odborně je to hypnos* naše tělo se dostává do úplného útlumu* dochází k útlumu logického myšlení, centrum řeči, vědomí* spánková deprivace -> nedostatek spánku* mikrospánek* spánek není celou noc stejný -> občas je hlubší, občas méně* spánková hloubka se mění* stádia se během noci vystřídají 4x - 6x ===== nonREM spánek ===== * obnovuje hlavní tělesné síly ====== lehký spánek ======* mozková aktivita -> hladina alfa (8-13 Hz/s) ====== lehký spánek ======* snížení sval. napětí -> hladina theta (12-15 Hz/s) ====== hluboký spánek ======* další pokles činností -> hladina theta a delta (1-2 Hz/s) ====== hluboký spánek ======* další pokles všeho -> hladina delta ===== REM spánek =====* obnovuje hlavní psychické síly * vysoká aktivita mozku, zdají se nám sny ==== probuzení ====* odborně hypnexagogium* je podobné usínání (pseudohalucinace), ale je rychlejší * vyšší nervová činnost startuje rychleji, útlum svalů mizí později * někteří lidé mají tzv. vnitřní hodiny ==== závěr ====* délka spánku je individuální -> uvádí se 7-8 hodin* může kolísat až mezi 4-12 hodinami* lidé spí v poloze vleže a se zavřenýma očima * někteří živočichové spí ve stoje * i nepohyblivost při spánku je relativní * dělení lidí na -> sovy (chodí spát pozdě) a skřivany (chodí spát brzo a vstávají brzo)* pravidelný dlouhý spánek (riziko) -> zvyšuje se riziko mrtvice, infarkty  === Sny ===* za noc proběhne 4-5 snů během REM fáze (vysoká aktivita mozku)* probíhají krátce (sekundy), ale mohou trvat i 10-20 minut * sny někdy bývají velmi živé * dochází v nich k narušení reality * my o pravdivosti snů nepochybujeme * v poslední REM fázi si jsme schopni nerealitu prožitků uvědomit* sen je směsicí vzpomínek, asociací, tělesných pocitů, působení prostředí* sny jsou často iracionální (nerozumové) -> nesmysly* většinu snů si nepamatujeme (pouze útržky) ==== Proč se nám zdají sny ? ====* fyziologický výklad -> mozek interpretuje náhodné nervové signály z paměti -> mozek se snaží sestavit smysluplný příběh * psychický výklad -> sny otvírají cestu do našeho podvědomí -> naše touhy a přání (Freud Sigmund) -> prakticky všechny sny, které máme, mají sexuální podtext* kognitivní výklad -> sny jsou jen vedlejším produktem zpracování informací (ve spánku se kontroluje nervový okruh, hlavní paměťové obsahy) ==== Poruchy spánku ==== ===== Dyssomnie =====* spánková deprivace (nedostatek spánku) -> člověk je v průběhu dne nevrlý, ospalý, poruchy soustředění, halucinace* insomnie (nespavost) -> nemůžeme zabrat -> stres, nedostatek pohybu, nervozita, strach == Paměťové procesy == === Paměť ===* paměť je nejdůležitější vlastnost živých organismů* v mozku se vytváří dočasné spoje (synapse) mezi neurony mozkové kůry* vznikají paměťové stopy -> spoje mezi nervovými buňkami* mělká stopa a hluboká stopa ==== Fáze paměti ==== ==== Proces zapamatování ====* ovlivňuje ho úroveň inteligence* ovlivňují ho dřívější zkušenosti* ovlivňuje ho motivace * ovlivňuje ho zapojení více smyslů* ovlivňuje ho spánek ==== Mnemotechnické pomůcky ====* vybavení poloměru země -> 6378 km -> Šetři se osle.* struny na kytaře -> Emil hodil granát do atomové elektrárny. ==== Uchování paměti ====* informace je v mozku -> vytváří se paměťová stopa * konsolidace paměťových stop trvá asi 30 minut* může být narušena emocemi === Zapomínání ===* útlum dočasných spojů mezi paměťovými buňkami* v průběhu času se zapomíná část zapamatovaného * Ebbinghausova křivka zapomínání  == Motivační procesy == === Emocionální procesy ===* při emocionálních procesech něco hodnotíme* co děláme a prožíváme uspokojení, nebo zklamání* hodnocení: příjemné XXX nepříjemné ==== Projevy citů ====* mimika, pocení, zabarvení hlasu, zrychlení tepu, nebo dechu, zrudnutí* toto je biologická stránka citů* citové hodnocení podléhá společenským hlediskům (krása a ošklivost)* toto je společenská stránka citů ==== Vlastnosti emocí ====* subjektivita -> všechny emoce jsou subjektivní (na stejnou situaci mohou lidé odpovídat různými emocemi (hněv, nebo strach)* spontánnost -> emoce se spouští samovolně -> spontánně * aktuálnost -> emoce se odehrávají bezprostředně -> okamžitá reakce na nějakou situaci * polarita -> emoce lze rozdělit na kladné a záporné * ambivalence -> (rozporuplnost) -> míchání příjemných pocitu s nepříjemnými (příjemný strach, někoho si vážíme a máme z něho strach)* stereotypnost -> city se opakují -> na určité situace reagujeme stejně * adaptace -> city jsou schopné se přizpůsobovat intenzitě  ==== Rozdělení emocí ====* aktivní (stenické) -> povzbuzují nás k aktivní činnosti emoce -> (láska, nenávist)* pasivní (astenické) -> nepovzbuzují nás, ale tlumí nás -> (smutek)** nižší city -> (člověk a zvířata) -> strach, radost, libost* vyšší city -> (jen člověk) -> vznikají pomaleji, ale mají dlouhodobější ráz** morální city -> čestnost, sobectví** estetické -> nauka o kráse a ošklivosti -> vnímání krásného či ošklivého ** intelektuální city -> při řešení problémů -> zvědavost, neklid, nervozita** sociální city-> obava, úcta, obdiv ==== Zvláštní druhy emocí ====* nálady -> emocionální stavy dodávající zážitkům určité citové zabarvení (smutek, stesk, podráždění)* afekty -> silné, bouřlivě probíhající krátkodobé emocionální zážitky (nejen člověk, ale i zvíře), (vztek, zděšení, strach, nadšení, zoufalství) -> spíše ženy (ženy jsou více náladové)* vášně -> silné hluboké city, které nás mohou ovládnout -> mají vliv nejen na myšlení, ale i na činnost (sběratelské, sportovní, hromadění věcí, majetku) ==== Emoční inteligence EQ ====* schopnost, na které může záviset naše úspěšnost v životě* umožňuje člověku zvládat sám sebe* umožňuje nám dobře se orientovat ve vlastních amocích a zvládat je * je to i schopnost empatie -> vcítit se do emocí jiného člověka (porozumění)* EQ -> emoční kvocient  === Volní procesy === ==== Vůle ====* je to důležitá složka naší osobnosti* díky vůli můžeme dosahovat určitých cílů * vůle je součástí našeho vědomého já * závisí na vrozených dispozicích, ale rozvíjí se i učením ve společnosti * vůle souvisí s volbou a vedením (musím splnit to, co jsem si řekl že splním)* typické vlastnosti lidí se silnou vůlí : rozhodný, odolný, povzbuzuje se* typické vlastnosti lidí se slabou vůlí : nerozhodnost, nevytyčuje si cíle, je váhavý, kolísavý * extrémní podoby vůle :** hypervůle -> stále náročnější cíle, zvyšují sebevědomí (člověk ztrácí brzdu a může dojít k ohrožení života)** hypovůle -> apatie, člověk se bojí vytyčovat si cíle, extrémní nerozhodnost * vůle je u člověka spojena s řečí -> pobízení se, rozkazování si  ===== Faktory ovlivňující vůli =====* rozhodování -> musíme zvolit nějakou cest, nějaký cíl, jak budeme pokračovat (je hodně důležitá správná volba)* prostředky -> je dobré rozmyslet co budu potřebovat k dosáhnutí cíle* realizace -> už skutečně jdu za tím cílem -> konkrétní cesta  ===== Vlastnosti vůle =====* asertivita -> je schopnost prosadit svůj názor, ale respektovat názory druhých * odolnost -> nesmíme se nechat zviklat -> na cestě bude mnoho překážek* iniciativa -> je to aktivita člověka, aktivní úsilí * sebekontrola -> mít přehled o všem co se děje, nenechat se unést emocemi * pružnost -> přizpůsobivost, neboli adaptabilita* vytrvalost -> chceme-li něčeho dosáhnout, musíme být vytrvalí  == Psychické stavy ==* vyjadřují momentální charakteristiku člověka* dobrý psychický stav -> lepší výsledek * špatný psychický stav -> horší výsledek* psychický stav organismu se mění v průběhu dne, týdne, roku* celkový stav organismu se označuje jako aktivace ==== Aktivace ====* stupně aktivace** nízká aktivace -> stav spánku, uvolňuje se svalstvo, dochází k útlumu** snížená aktivace -> stav mezi bělostí a spánkem, může to být při usínání, nebo když přijdeme unavení domů** střední aktivace -> stav bdělosti, stav ve kterém se my pohybujeme po většinu dne, člověk se cítí být svěží, odpočatý, může se soustředit ** zvýšená aktivace -> stav napětí, při nějakých náročnějších situacích (sport, atd.) -> zvýšená pozornost** vysoká aktivace -> opak nízké, je to chvíle, kdy se chystáme podat maximální výkon, organismus jede na maximum* křivka výkonu studentů (studenti jsou nejvíce aktivní dopoledne, odpoledne už tolik ne) === Vědomí ===* René Descartes -> zavedl vědomí * jáství - sebeuvědomování, uvědomování si vlastní existence, prostoru a času* vědomí podmiňuje bdělost (vigilita) a jasnost (lucidita)* změněné stavy vědomí -> spánek, extáze, hypnóza, apatie  ==== Poruchy vědomí ==== ===== Kvantitativní =====* somnolence -> zvýšený stav ospalosti (díky lékům, požití alkoholu, při extrémní únavě)* synkopa (mdloba) -> krátkodobá mdloba * koma -> hluboké bezvědomí (příčinou mohou být otravy, úrazy hlavy, silné nemoci)* mozková smrt -> dochází k ní postupně při zástavě srdce (okysličená krev neproudí do mozku, začínají odumírat mozkové buňky, po 5-6 minutách až buňky začínají odumírat  ===== Kvalitativní =====* amence -> zmatenost, člověk má poruchy vnímání, halucinace, poruchy myšlení, desorientace* delirium -> akutní zmatenost, zde už se jedná o duševní poruchu, poruchy paměti (příčinou je nadměrné požívání drog, nebo alkoholu)* agonie -> porucha vědomí, objevuje se u člověka ve chvíli umírání * mrákotné stavy -> náhlé ztráty a návraty vědomí (nejsou moc bezpečné) === Pozornost ===* je psychický stav, který nám umožňuje se soustředit po nějakou dobu * pozornost závisí na temperamentu (dědičnost), nervové soustavě a charakteru * vjemy mají výběrovou povahu* pozornost je patrná navenek -> mimika, gestikulace  ===== Bezděčná =====* aniž bychom chtěli tak něco přitáhne naši pozornost (silný zvuk, prudké světlo, vůně, pach -> něco co se vymyká normálu)* je projevem vrozeného orientačního reflexu -> má k dispozici člověk i zvíře -> umožňuje nám reagovat na změnu prostředí  ===== Záměrná =====* je vedená určitým cílem, vůlí, něčeho chceme dosáhnout* záměrně hledáme nějaký nedostatek  ==== Vlastnosti pozornosti ====* soustředěnost -> čím je menší okruh objektů, na které se musíme soustředit, tím lepší je soustředěnost* intenzita -> do jaké míry se dokážeme soustředit (když koukáme na televizi tak nevnímáme okolí)* rozdělení -> musíme se soustředit na dva a více úkolů najednou * přenášení -> přechod k jiné činnosti a vracení se zpět k té první činnosti * stálost -> dlouhodobé udržování pozornosti na něčem (důležitou roli sehrává motivace)* fluktuace -> dochází ke střídání příklonu a odklonu pozornosti (můžeme ovlivnit svojí vůlí)* rozptýlenost -> vzniká v důsledku nějakého útlumu (nedokážeme udržet pozornost) ==== Poruchy pozornosti ====* roztržitost -> vzniká jako důsledek nadměrné koncentrace (jsme hodně přemýšlivý, honí se nám spoustu myšlenek hlavou)* nadměrná fluktuace (těkavost) -> člověk není schopen udržet pozornost na čemkoli * zúžení pozornosti (tunelové vidění) -> může k němu dojít ve chvílích určité paniky, člověk se příliš soustředí na bezvýznamné věci  ==== Maximální pozornost ====* děti předškolního věku -> max 10 minut* děti mladšího školního věku -> 15 minut* starší školní věk -> 30 minut * dospělost -> 45 minut  === Tréma ===* psychický stav, který řadě lidí komplikuje život* je to určitý strach, nebo obava ze svojí vlastní neschopnosti * až 90% žáků má obavy před zkoušením * říká se že určitá dávka trémy je vhodná -> aktivizuje člověka * pokud je tréma až moc silná, tak to má negativní dopad (paralizuje člověka) === Jak překonat trému? ===* věřit si* musím pro tu věc něco udělat * připravenost  [[Kategorie: ZSV]][[Kategorie: 1. ročník]][[Kategorie: ZSV - 1. ročník]]
1 013
editací